2022-10-01, 17:12
Medlem
WizardPolices avatar
Har använt iphone och ipads sedan de släpptes men det är första gången jag råkar ut för att ett meddelande ”fastnar” och inte går att radera på en enhet. Det verkar vara ett lokalt problem dock för på paddan går det att ta bort. Någon som stött på fenomenet? Eller vet något sätt att tvinga telefonen att göra vad jag vill?
Citera
2022-10-01, 17:25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizardPolice
Har använt iphone och ipads sedan de släpptes men det är första gången jag råkar ut för att ett meddelande ”fastnar” och inte går att radera på en enhet. Det verkar vara ett lokalt problem dock för på paddan går det att ta bort. Någon som stött på fenomenet? Eller vet något sätt att tvinga telefonen att göra vad jag vill?

Meddelande i vadå? I Meddelanden-appen?
Citera
2022-10-01, 17:53
Medlem
WizardPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Meddelande i vadå? I Meddelanden-appen?
Yes.

Det går helt enkelt inte att ta bort ett meddelande hur jag än gör. Förbryllar mig något oerhört. Samma meddelande går att ta bort på paddan, men inte på telefonen.

Ska försöka spela in en video på det.
Citera
2022-10-01, 18:06
Du har förstås startat om telefonen och det går fortfarande efter det inte att ta bort meddelandet?

Har du ställt in så att meddelanden synkas via iCloud så kan det vara värt att testa att logga ut från iCloud på telefonen och logga in igen.
Senast redigerad av DigitalDisaster 2022-10-01 kl. 18:13.
Citera
2022-10-01, 18:19
Medlem
WizardPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Du har förstås startat om telefonen och det går fortfarande efter det inte att ta bort meddelandet?

Har du ställt in så att meddelanden synkas via iCloud så kan det vara värt att testa att logga ut från iCloud på telefonen och logga in igen.
Ska testa, men är ganska säker på att jag redan gjort det.

Nope, använder inget cloud. Cloud är helt avstängt och har alltid varit.

Gjorde precis en omstart och det löste inte problemet. Har även försökt hitta någon bra onlinetjänst för att blurra filmen jag spelade in men det verkar inte finnas något smidigt.

Men det enda som händer när jag vänsterswipear på konversationen är att iphone frågar om jag vill radera den. På vilket jag trycker radera, sen ser det ut som den håller på att raderas i typ en mikrosekund, men sen händer inget och konversationen poppar tillbaka. Omstart hjälper inte. Omstart av meddelande appen hjälper inte. Går jag in i inställningar och lagringsutrymme och sen kikar på meddelanden så verkar det ligga kvar en massa bilder/filmer jag skickat till personen. Och försöker jag ta bort dom där så fungerar det, men iphone verkar inte förstå att filerna är markerade som ledigt utrymme för den klagar fortfarande på att det finns ”stora bilagor” som jag kan ta bort…

Så jävla störigt.
Senast redigerad av WizardPolice 2022-10-01 kl. 18:39.
Citera
2022-10-01, 19:51
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizardPolice
Ska testa, men är ganska säker på att jag redan gjort det.

Nope, använder inget cloud. Cloud är helt avstängt och har alltid varit.

Gjorde precis en omstart och det löste inte problemet. Har även försökt hitta någon bra onlinetjänst för att blurra filmen jag spelade in men det verkar inte finnas något smidigt.

Men det enda som händer när jag vänsterswipear på konversationen är att iphone frågar om jag vill radera den. På vilket jag trycker radera, sen ser det ut som den håller på att raderas i typ en mikrosekund, men sen händer inget och konversationen poppar tillbaka. Omstart hjälper inte. Omstart av meddelande appen hjälper inte. Går jag in i inställningar och lagringsutrymme och sen kikar på meddelanden så verkar det ligga kvar en massa bilder/filmer jag skickat till personen. Och försöker jag ta bort dom där så fungerar det, men iphone verkar inte förstå att filerna är markerade som ledigt utrymme för den klagar fortfarande på att det finns ”stora bilagor” som jag kan ta bort…

Så jävla störigt.

Skulle avvakta ett tag, iOS 16 är relativt nytt och buggfixar lär dyka upp inom en snar framtid. Kan hända att ditt problem löses med en uppdatering som släpps inom kort.
Citera
2022-10-04, 23:15
Medlem
WizardPolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Skulle avvakta ett tag, iOS 16 är relativt nytt och buggfixar lär dyka upp inom en snar framtid. Kan hända att ditt problem löses med en uppdatering som släpps inom kort.
IOS16 har infört ett extra säkerhetslager för meddelanden, dvs raderar man en hel tråd, så sparas den ändå i ett visst antal dagar innan ios märker lagringsplatsen som överskrivningsbar för ny data. Jag kunde lösa detta genom att manuellt radera alla äldre meddelanden av den specifika kontakten. Därefter gick det plötsligt att radera tråden från meddelande appen. Fick dock upp ett nytt fel efteråt när jag kikade i lagringsutrymme. X antal utrymme stod fortfarande som upptaget, men det löstes med en omstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in