2022-10-01, 09:00
Kändes helt knas när jag kontaktade banken vi haft bolån hos en massa herrans år. För några dagar sedan erbjöd de 0.55 i rabatt på bundet, vilket jag till slut tänkte var ok. När jag ringde tillbaka häromdan så hade de dels höjt räntorna rätt rejält dels så var rabatten bara 0.28 nu. Varvid 0.10 var rabatt för att man var med i ett speciellt fackförbund. Ett tag tills bindningstid går ut men blir definitivt byta bank. Är trött på SEB. Era nyligen gjorda erfarenheter och banker?
Citera
2022-10-01, 09:07
Medlem
Pilsnerologs avatar
Nu är det ju klart många faktorer som spelar in på den eventuella rabatten, men ja, rent generellt så känns det något snålt.

Kolla runt med olika bankers listräntor och bilda dig en uppfattning, har du konto hos fler banker än SEB så hade jag slått dom en signal, du kan få ännu mer rabatt om du flyttar lönekonto och eventuella sparkonton / tjänstepension.
Citera
2022-10-01, 09:54
Ja, med rabatt låg 3 åringen på 4.40 o 5 åringen på 4.30. Hos SBAB verkar de fortfarande ligga runt 4.0 på hemsidan. Så klart man lackar ur.
Citera
2022-10-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kändes helt knas när jag kontaktade banken vi haft bolån hos en massa herrans år. För några dagar sedan erbjöd de 0.55 i rabatt på bundet, vilket jag till slut tänkte var ok. När jag ringde tillbaka häromdan så hade de dels höjt räntorna rätt rejält dels så var rabatten bara 0.28 nu. Varvid 0.10 var rabatt för att man var med i ett speciellt fackförbund. Ett tag tills bindningstid går ut men blir definitivt byta bank. Är trött på SEB. Era nyligen gjorda erfarenheter och banker?
SEB har alltid kört av eller på när det gäller bolån. Antingen låga marginaler för att fylla bolånestocken eller listpris när dom fyllt den. Senaste tiden verkar dom köra av, och inte vilja ha in några nya kunder/behålla befintliga.

Är du nöjd kund i övrigt är det bara att flytta lånen till SBAB, och behålla SEB för resten av ekonomin.
Citera
2022-10-01, 10:05
Medlem
Förstår inte varför ni håller på med vanliga banker. Jag har SBAB och behövde inte förhandla ett skit. Många kompisar har Nordea Swedbank och SEB dom förhandlar och resultatet är att dom får "rabatt" med ungefär 1 procentenhet. Då hamnar dom på samma ränta som jag har. Rabatten är ju ren bluff då dom oftast ligger högre från början
Citera
2022-10-01, 11:05
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Är du belånad under 75% är det bara att gå till en nischbank som Hypoteket och aldrig titta tillbaka: https://hypoteket.com

Vid högre belåning: SBAB, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in