Dubbning är verkligen helt värdelös eftersom det tar bort så mycket av den ursprungliga rösten som hör samman med skådespelarens insats.
Jag gillade förövrigt filmen och Eggers förblir en av vår tids mest intressanta regissörer.
I mitt fall fanns inget alternativ, då vi missade sista visningen för kvällen som hade engelskt tal och spansk text, så då fick vi ta den med spansk dubbning. Vanligtvis föredrar jag originalspråk, men i just det här fallet verkar det som att Skarsgårds brytning var skrattretande distraherande enligt vissa, så jag kanske hade tur ändå.
Såg den ikväll , väldigt bra film från kanske top 5 bästa regissörer som arbetar idag . Vi måste skydda robert eggers till varje pris. Väldigt uppfriskande se en film gjort för vuxna med story och omgivning som huvudroll och inte effekter och annat löjligt
Daniel Olofsson recenserar och jämför filmen med orginalet från 1922 och andra vampyrfilmer
Citat:
Det som kanske är och har varit filmens största grej är att Bill Skarsgård spelar greve Orlok. Skarsgård, som övade i 600 timmar med en operasångare på att lära sig att prata mörkt, gör här en lika mörk roll som sin röst.
Citat:
Kinski gör rollen mycket likt Max Shreck i originalet från 1922 och spelar rollen väldigt sparsamt. Här låter han inte sin rolltolkning vila på dialog utan litar mer på sitt kroppspråk, scennärvaro och en allmänt obehaglig uppsyn. Här kan tillläggas att Kinski faktiskt vid det här laget redan gjort en roll i en annan Dracula-filmatisering, Count Dracula från 1970, där han spelade galningen Renfield.
Citat:
I Eggers tolkning är lusten och det sexuella det främsta. Greven kommer med sin ”sexiga” mustasch och han vill egentligen mest suga blod ur vackra damer. Om pesten vill hänga med så blir det bara en liten bonus.
After tackling vampires with Nosferatu, filmmaker Robert Eggers is taking on another horror creature genre in his own inimitable style.
Eggers has co-written Werwulf, a werewolf horror project that he will direct as his next feature.
Focus Features, Universal’s art house division which released and financed Nosferatu, is back in business with the filmmaker for Werwulf. The company has dated the thriller for a North America release on Christmas Day, 2026. The parties are hoping for more holiday greetings as Nosferatu was also released on Christmas Day and went on to become an improbable hit.
Blev Orlok så förblindad av tuttsugandet att han glömde bort tiden och inte märkte att solen steg upp. Eller var det hans plan att få dö som han gjorde.
Blev Orlok så förblindad av tuttsugandet att han glömde bort tiden och inte märkte att solen steg upp. Eller var det hans plan att få dö som han gjorde.
Han var nog så pilsk att han glömde tid och rum, gubben hade väl inte pirrat på 100 år minst.
Skämt åsido (under spoiler), jag är själv inget jättefan av Eggers men ville ändå se vad han lyckades göra med Nosferatu. Det kändes som att just Nosferatu passade honom som handen i handsken i den filmstil han vill förmedla.
Jag gillade att filmen ändå var mer konventionell än hans föregångare i berättargreppet, miljöerna var fantastiska miljöer, bra skådespeleri (särskilt Lily-Rose Depp) och hur stämningen och dialogen verkligen kändes som att man transporterades till ett alternativt gotiskt 1850-tal i Mellaneuropa. Men särskilt skrämmande var den dock inte. Greve Orlok var bara ful och inte heller han så skräckinjagande. Kunde klippts ner lite också och skippat sexet som kändes malplacerat, men som sagt en välgjord och helt okej film, dock som inte sticker ut tillräckligt för att sätta ett avtryck i skräckfilmsgenren i stort.