2006-07-06, 21:29
Medlem
Hur skulle ni g till vga fr att f er egen serietidning utgiven? r det ens mjligt?

Min tanke r att gra nt med socialrealistisk ton. Allts en vuxenserie. En del vld. Men inget spektakulrt vld. Istllet ska tidningens brkraft vara de socialrealistiska detaljerna, serien ska vara politisk och spnnande. Ungefr som en Jan Guillou-roman versatt till serie.

Hur ska man g till vga fr att f detta utgivet? Kan man gra det sjlv? Vad kan det kosta? Hur kan man ordna distributionen?

Br man ge ut i antologiform eller fristende nummer? Fr ett s smalt projekt lutar det t antologiform va?

Kom med frslag!
Citera
2006-07-06, 21:41
Medlem
marcarolos avatar
Med antologi menar du album va? Ja, det r nog bttre n en "standard" serietidning. Distributionen mste sedan g genom ett bokfrlag antar jag.
Annars vore ett nytt grepp att trycka i svatvitt p dagstidningsformat (tabloid r vl bst). Det blir antagligen mycket billigare att trycka s och skulle kunna bli lite kult ocks. Det skulle ju rcka med ett par sidor tunt papper som sedan kunde skickas som brev efter frsljning p internet.
Citera
2006-07-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Med antologi menar du album va? Ja, det r nog bttre n en "standard" serietidning. Distributionen mste sedan g genom ett bokfrlag antar jag.
Annars vore ett nytt grepp att trycka i svatvitt p dagstidningsformat (tabloid r vl bst). Det blir antagligen mycket billigare att trycka s och skulle kunna bli lite kult ocks. Det skulle ju rcka med ett par sidor tunt papper som sedan kunde skickas som brev efter frsljning p internet.

Precis s menar jag. Vldigt intressant och rolig id att trycka i dagstidningsformat. Det skulle om inte annat kunna skapa lite spridning/uppstndelse kring publikationen och frhoppningsvis f ngot strre bolag att vilja ge ut albumet i mer pkostat tryck.

Ngon som har fler bra ider?
Citera
2006-07-07, 01:57
Medlem
joranimuss avatar
jad! gr serien liten! snt gillar jag! sen kan du g runt till olika serie-affrer och dela ut din fancine... kan vill de kpa in dem? vet inte riktigt hur det funkar, men de fancins jag har infrskaffat under tidens lopp har kostat mej kring 5-20 kronor :-)
Citera
2006-07-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joranimus
jad! gr serien liten! snt gillar jag! sen kan du g runt till olika serie-affrer och dela ut din fancine... kan vill de kpa in dem? vet inte riktigt hur det funkar, men de fancins jag har infrskaffat under tidens lopp har kostat mej kring 5-20 kronor :-)

Liten? Menar du kort eller att sjlva formatet ska vara kompakt? Jag har inget begrepp alls om hur lng den kommer bli nmligen. Har inte hela storyn klar, bara sjlva grundidn.
Citera
2006-07-07, 13:11
Medlem
joranimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjobakk
Liten? Menar du kort eller att sjlva formatet ska vara kompakt? Jag har inget begrepp alls om hur lng den kommer bli nmligen. Har inte hela storyn klar, bara sjlva grundidn.

tjadu, liten.. A5 typ..
nr jag gav ut mina groteskt dliga serier s var det via internet, s jag vet inte riktigt egentligen.. tycker bara att en Fancine ska vara mindre n en vanlig serie, iallafall Inte strre ! lycka till

och sen tror jag nog att du nr vinst om du delar upp den i mnga delar, och kallar dem nt riktigt smaksigt i stil med "volymer" eller "band" !
Citera
2006-07-07, 14:19
Medlem
Pubertals avatar
Jag r lngt ifrn expert p omrden, men jag gjorde ngra fanzines i slutet av 90-talet och har nyligen gjort en ny tidning. Det har gtt superkasst med mitt fanzinskapande: dels var det omjligt att tcka upp upptryckningskostnaden om jag inte hade tagit ett rejlt verpris. Sedan s var det svrt att f tidningarna slda.
Ett frslag r dock att du trycker upp tidningen i A5 och att du frsker salufra den genom flera olika kanaler. En kanal r genom tidningen Bild & Bubbla (seriefrmjandets tidsskrift). Skickar du din tidning till dom s recenserar dom din tidning. Bild & Bubbla tror jag finns p dom flesta av landets bibliotek.
Citera
2006-07-07, 14:28
Medlem
joranimuss avatar
vrst vad folk kan d!
kan inte nn scanna sina fancines? sorry for off topic, men jag r trtt
Citera
2006-11-28, 17:42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Bumpar denna med anledning av att det nu bara r ett par dagar kvar till deadline i den nordiska tvlingen om bsta fanzine 2006, med 2000 euro som 1:a pris.

Citat:
Nordens bsta fanzine 2006 r en tvling fr alla nordiska fanzinemakare. Deltagande fanzine ska vara p ngot nordiskt sprk. Bifoga dock grna versttningar av texten (till engelska, franska eller tyska det r valfritt).

mnesvalet och formatet r fritt, dock mste fanzinet innehlla minst 50% tecknade serier.

Deltagande fanzine ska vara producerade av skaparna sjlva och inte utgivna med ekonomiskt eller annat std frn ngot fretag eller frlag. Dremot accepteras fanzinepublikationer gjorda av freningar och andra icke-kommersiella sammanslutningar. Ska ha blivit publicerat under 2006.

Arrangrerna frbehller sig rtten att diskvalificera fanzine med rasistiskt, sexistiskt eller p annat stt olmpligt innehll.

Du kan deltaga i tvlingen med obegrnsat antal fanzine. Lmna in 5 exemplar av varje och ange namn, adress och e-mail s vi kan kontakta dig om du vinner. Bidragen ska vara poststmplade senast 30/11 2006 fr att kunna vara med i tvlingen.

Mer information
Citera
2006-12-04, 12:10
Medlem
Sweet Helmers avatar
Några förlag som ger ut serier i Sverige: Egmont, Galago, Kolik förlag, Kartago, Komika. Men att få längre serier utgivna är förstås inte lätt.

Jag har tidgare tryckt upp 200 fanzines för runt 3000 spänn. Sålde dem för 30, men med tanke på hur många jag gav bort gick jag nog bara typ 500plus. Men det är ändå ett bra sätt att få spridning och gör det lättare att bli publicerad i framtida sammanhang. Man kommer förstås billigare undan om man har tillgång till en kopiator där man kan kopiera gratis. Då kan du låta trycka upp ett snyggt färgomslag och ha inlagan lite fulare.

De flesta bibliotek är intresserade av att få fanzines och i Malmö får man även betalt för dem. I vissa butiker kan du även lägga ut dina fanzines och få betalt för dem som blir sålda (I Malmö kan man bl a lägga ut på kulturcentralen, konsthallen, rundgång och seriebutiken på Lilla torg).

Angående format: A4 går bort, det blir fult och tråkigt. A5 är klart bättre, men allra snyggast blir det ofta i serietidningsformat, fast då måste man antagligen göra allt på tryckeri och det kan bli ganska dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in