• 1
  • 2
2022-09-30, 21:44
Bannlyst
Katter fräser aldrig när jag är runt dom, men när jag var liten så kunde en katt fräsa nån gång. Katter fräser väll typ när de ser nånting/nån de ogillar?

Men varför gör katter så, vad är funktionen i att fräsa? Vad händer i hjärnan när katter fräser? Blir det rädda för fienden, sen fräser dom för att aktivera nått i hjärnan så de blir trygga?

Fräser katter för att bli trygga?
Citera
2022-09-30, 21:46
Katter fräser för att skrämma fienden (oftast en annan katt). Men vissa katter fräser aldrig, t. ex så är min hankatt ibland bråksugen men han fräser aldrig. Däremot fräser honkatten väldigt ofta mot honom.

Tvärtemot din föreställning så spinner katter i stressfyllda situationer för att lugna ner sig, vilket kan skapa en äkta eller falsk trygghet.
Citera
2022-09-30, 21:48
Medlem
Grin-Days avatar
Katter fräser för att dom är onda!
Citera
2022-09-30, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Katter fräser för att skrämma fienden (oftast en annan katt). Men vissa katter fräser aldrig, t. ex så är min hankatt ibland bråksugen men han fräser aldrig. Däremot fräser honkatten väldigt ofta mot honom.

Tvärtemot din föreställning så spinner katter i stressfyllda situationer för att lugna ner sig, vilket kan skapa en äkta eller falsk trygghet.

Jaa der kan stämma, att fräsningen vill skrämma. Samtidigt är stress och trygghet olika signalsubstanser. Spinner en katt så sänker den adrenalina-signaldubstanser och inte den typen av signalsubstans som ökar trygghet.

Är fräsningen en typ av objektifiering kanske?
Citera
2022-09-30, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Katter fräser för att dom är onda!

Nee, dom är bara missförstådda 😀
Citera
2022-09-30, 21:54
Bannlyst
Ni övertänker för mycket.
Katter fräser när dom känner hot.
Spinner och är avslappnade när dom känner sig lugna runt dig.
Citera
2022-09-30, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Ni övertänker för mycket.
Katter fräser när dom känner hot.
Spinner och är avslappnade när dom känner sig lugna runt dig.

Mmm, blir man exalterad så är stressnivån hög. Då är nog ett spinn bra på sin plats.
Citera
2022-09-30, 21:59
Medlem
Eastwings avatar
Katter fräser och jamar eftersom de inte kan prata.
Citera
2022-09-30, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Katter fräser och jamar eftersom de inte kan prata.

Helt sant, men samtidigt är det intressant att veta vad dom vill veta.
Citera
2022-09-30, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Zznaggels
Katter fräser aldrig när jag är runt dom, men när jag var liten så kunde en katt fräsa nån gång. Katter fräser väll typ när de ser nånting/nån de ogillar?

Men varför gör katter så, vad är funktionen i att fräsa? Vad händer i hjärnan när katter fräser? Blir det rädda för fienden, sen fräser dom för att aktivera nått i hjärnan så de blir trygga?

Fräser katter för att bli trygga?

Katters språk för att visa att de är "förbannade", alltså "arga". Kan liknas med att "hundar skäller", eller "morrar".

Katter väser och skjuter rygg när de menar "typ": HIT MEN INTE LÄNGRE!! LÄGG AV! LÄGG AV!!!
På ett ungefär då.

Katters "early warning system" funkar som så att katterna viftar på svansen. Till skillnad fån hundar, är katter rätt halvsura när katterna viftar på svansen. Hundar kan tro att katterna "är glada", men det är tvärt om. "Språkförbistring" kanske man kan kalla detta för?
Citera
2022-09-30, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Katters språk för att visa att de är "förbannade", alltså "arga". Kan liknas med att "hundar skäller", eller "morrar".

Katter väser och skjuter rygg när de menar "typ": HIT MEN INTE LÄNGRE!! LÄGG AV! LÄGG AV!!!
På ett ungefär då.

Katters "early warning system" funkar som så att katterna viftar på svansen. Till skillnad fån hundar, är katter rätt halvsura när katterna viftar på svansen. Hundar kan tro att katterna "är glada", men det är tvärt om. "Språkförbistring" kanske man kan kalla detta för?

Mmm, en arg katt, en arg hund eller en arg drake som sprutar eld har sina likheter. Även det av en anledning. Mmm, jag trodde som hunden innan, att glada katter rörde mycket på svansen tills jag förstod att katten var irriterad. Så det är lätt att det blir missförstånd när man inte talar samma språk...
Citera
2022-09-30, 22:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Zznaggels
Mmm, en arg katt, en arg hund eller en arg drake som sprutar eld har sina likheter. Även det av en anledning. Mmm, jag trodde som hunden innan, att glada katter rörde mycket på svansen tills jag förstod att katten var irriterad. Så det är lätt att det blir missförstånd när man inte talar samma språk...

Helt sant!

Edit:
"Jätteviktig sak jag kom på nu!":
En annan grej, när katter och hundar "misstolkar varandra" kan vara att katter, när katter mår bra, "spinner". Kan låta som ett "morrande för en hund". Samtidigt som en hunds morrande kan låta (för en katt) att hunden "trivs".
-Fan vet!

Tror /övertygad om att de inte "snackar samma språk"!
Hundar och katter som sedan valp/unge har vuxit upp tillsammans, brukar vara goda kompisar. (Då de "lärt varandras språk" kanske?)
På det sista gissar jag bara, men haft massvis med både katter och hundar under årens lopp, och när "de växer upp tillsammans" så är det aldrig några problem..
Senast redigerad av kraftfoder 2022-09-30 kl. 22:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in