Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-10-01, 00:23
  #25
Medlem
Tycker det vore smart att anlägga alla bilvägar med värmeslingor. Tror att det är framtidens melodi (om 50-100 år, möjligtvis med solenergi).
Citera
2022-10-01, 10:55
  #26
Moderator
Neksnors avatar
Det har använts länge i Göteborg, bland annat på Avenyn. Jag har också för mig att det används på en av filerna på Rv 40 i backen upp mot Göteborg vid utfarten från Jönköping, det har varit problem med lastbilar där.
Och det funderades på en sådan gångbro över någon kanal i Göteborg för något år sedan, vilket resulterade i en idiotistorm full med kommentarer om att miljöpartister frös om fötterna mm.

Uppvärmda vägar är givetvis inte gratis, men det får jämföras med vad plogning kostar samt även saker som hur mycket pengar som sparas när färre bryter benen. Och det kanske inte fungerar i alla klimat.

Det hela kan sammanfattas med att uppvärmda vägar är vettigt på högtrafikerade ytor.
Citera
2022-10-01, 12:56
  #27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Tror du fjärrvärmen avger tillräckligt med värme för att värma upp trottoarer? Vars i din värld existerar detta? Visa gärna den platsen.

Stora delar av city i Stockholm har värmeslingor med returvatten från fjärrvärmen, funkar utmärkt för att hålla borta snö och is, skolkade du från fysiklektionerna?
Citera
2022-10-03, 10:30
  #28
Medlem
All energi som används för att smälta snö och is är förlorad värme, dvs det är inte gratis bara för att det är returvatten. Detta lärde sig bland annat Skellefteå Kommun när de lagt värmeslingor för returvatten längs hela Nygatan i centrum. Numera har de tagit bort större delen av värmeslingorna och har bara kvar dem vid torget.

Som @Megaforce var inne på så finns det dock ställen där det lönar sig (av olika skäl). Det bör då vara behovsstyrt, dvs man shuntar in varmvattnet i slingan när det är risk för halka/kvarliggande snö. Övrig tid ser man bara till att slingan håller sig över noll grader så att den inte fryser sönder.
Citera
2022-10-03, 12:58
  #29
Medlem
Detta skulle funka om man använde "gråvatten" (dvs avlopps vatten som fortfarande är varmt) tänk vatten från wc/dusch/tvättmaskiner/diskmaskiner osv.

Hur det skulle funka praktiskt vet jag inte.
Citera
2022-10-04, 05:34
  #30
Medlem
vill lägga till - uppvärmda bänkar
Citera
2022-10-25, 16:30
  #31
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu bor jag visserligen i Sthlm och vi är ju lite smartare än lantisar. Här är det iaf vanligt med uppvärmda trottoarer.

Var de inte de Anna Kinberg Batra sa
Citera
2022-10-25, 16:34
  #32
Medlem
brianmolkos avatar
Vilka ska lägga slingorna då ? allt sådant tar ju år
pga man inte tvingar vissa ställen lägga ned och tvinga ut dessa människor att t ex hjälpa till med slussen osv
Citera
2022-10-28, 17:41
  #33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som boende i Stockholm undrar jag var dessa uppvärmda trottoarer finns? Visst finns det på några ställen men att påstå att det skulle vara vanligt är att ta i. Även få ställen där fjärrvärmenäten används för att smälta snö/is och det är mest en bieffekt för att det inte gick att lägga rören djupare.

Om det nu skulle vara så vanligt med uppvärmda trottoarer/GC-vägar varför är då 95+ procent av dessa täckta med is/snö i Stockholm?

Uppvärmning av större vägytor/trottoarytor är ovanligt för att det är dyrt, men kom gärna med siffror som visar på annat.
Citera
2022-10-28, 20:23
  #34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Som boende i Stockholm undrar jag var dessa uppvärmda trottoarer finns? Visst finns det på några ställen men att påstå att det skulle vara vanligt är att ta i. Även få ställen där fjärrvärmenäten används för att smälta snö/is och det är mest en bieffekt för att det inte gick att lägga rören djupare.

Om det nu skulle vara så vanligt med uppvärmda trottoarer/GC-vägar varför är då 95+ procent av dessa täckta med is/snö i Stockholm?

Uppvärmning av större vägytor/trottoarytor är ovanligt för att det är dyrt, men kom gärna med siffror som visar på annat.
Jag har ingen koll på hur det där funkar i praktiken, men jag antar att man ofta väntar med att bygga värmeslingor tills du ska bygga om vägen. Och det behövs kanske inte värme på hela gatans bredd. Om vi tar Avenyn i Göteborg som exempel så är en stor del av trottoarerna ockuperade av uteserveringar på sommaren (och snart även vintern), de delarna behöver kanske inte värmas upp.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback