Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-30, 18:00
  #1
Medlem
istället för att använda plogmaskin och salt, varför inte bygga ett underjordiskt värmesystem i trafikerade allmänna utrymmen för att automatiskt smälta eventuell snö från att bildas?
Citera
2022-09-30, 18:02
  #2
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
istället för att använda plogmaskin och salt, varför inte bygga ett underjordiskt värmesystem i trafikerade allmänna utrymmen för att automatiskt smälta eventuell snö från att bildas?
Det är väl en kostnadsfria. Vad skulle uppvärmningen kosta jämfört med salt?
Citera
2022-09-30, 18:05
  #3
Medlem
Det har bara med den enorma kostnaden samt avstängning av vägar för att lägga ner slingor i asfalten. Sen att driva runt allt en hel vinter är massor med pengar.
Citera
2022-09-30, 18:06
  #4
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
istället för att använda plogmaskin och salt, varför inte bygga ett underjordiskt värmesystem i trafikerade allmänna utrymmen för att automatiskt smälta eventuell snö från att bildas?

Nu bor jag visserligen i Sthlm och vi är ju lite smartare än lantisar. Här är det iaf vanligt med uppvärmda trottoarer.
Citera
2022-09-30, 18:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Det är väl en kostnadsfria. Vad skulle uppvärmningen kosta jämfört med salt?
Jag tror att det finns ett sätt att kringgå kostnaderna. Den skulle använda samma varmvatten som vi använder nu, men innan den nådde vårt hus skulle den färdas genom gatorna. men jag är inte säker.
Citera
2022-09-30, 18:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu bor jag visserligen i Sthlm och vi är ju lite smartare än lantisar. Här är det iaf vanligt med uppvärmda trottoarer.
Vanligt? Tror det är vanligare att det är butiker intill som värmer upp trottoarerna. Men det känns som en extremt dyr lösning att lägga värmeslingor på både vägar och trottoarer etc.

Sen kan du ju bevisa att Stockholmare är smartare än "lantisar".
Citera
2022-09-30, 18:09
  #7
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu bor jag visserligen i Sthlm och vi är ju lite smartare än lantisar. Här är det iaf vanligt med uppvärmda trottoarer.

Tycker du att det är smart i en energikris så får det stå för dig
Citera
2022-09-30, 18:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Jag tror att det finns ett sätt att kringgå kostnaderna. Den skulle använda samma varmvatten som vi använder nu, men innan den nådde vårt hus skulle den färdas genom gatorna. men jag är inte säker.
Ja men med tanke på att om den ska värma upp nedkylda eller isiga trottoarer hade varmvattnet bara blivit kallare och kallare ju längre det färdades. Och de skulle inte få ut någon värme i kranen med det vattnet. Redan nu inom fastigheterna är ju varmvattenrören isolerade för att det inte ska försvinna värme den vägen jämfört med kallvattenrören som inte är isolerade.
Citera
2022-09-30, 18:14
  #9
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tycker du att det är smart i en energikris så får det stå för dig

Tycker du det är smartare att lägga fjärrvärme djupare eller utanför trottoarer så skvallrar du om en rejäl okunskap i ämnet.
Citera
2022-09-30, 18:17
  #10
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tycker du att det är smart i en energikris så får det stå för dig

Tycker det är smart att utnyttja värmen, speciellt under en ”energikris”.
Citera
2022-09-30, 18:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Tycker du det är smartare att lägga fjärrvärme djupare eller utanför trottoarer så skvallrar du om en rejäl okunskap i ämnet.

Tror du fjärrvärmen avger tillräckligt med värme för att värma upp trottoarer? Vars i din värld existerar detta? Visa gärna den platsen.
Citera
2022-09-30, 18:18
  #12
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Tror du fjärrvärmen avger tillräckligt med värme för att värma upp trottoarer? Vars i din värld existerar detta? Visa gärna den platsen.

Har du någonsin varit i Sthlm?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback