2022-09-30, 13:22
Medlem
Russofils avatar
Hej,

Det är så att jag har ett gammalt lån på 200 000 kr som ligger på en ränta kring 4,9%.

Samtidigt håller jag på att spara till en kontantinsats.

Vad bör jag göra i mitt fall, att först betala av lånet så snabbt som möjligt och sen spara till kontantinsats eller spara till kontantinsatsen, köpa bostad och sedan betala av det gamla lånet?

Vad är bäst för min ekonomi?
Citera
2022-09-30, 13:27
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
Hej,

Det är så att jag har ett gammalt lån på 200 000 kr som ligger på en ränta kring 4,9%.

Vad bör jag göra i mitt fall, att först betala av lånet så snabbt som möjligt och sen spara till kontantinsats eller spara till kontantinsatsen, köpa bostad och sedan betala av det gamla lånet?

Att göra sig skuldfri är underbart kommer du att få se, alltså betala av lånet.
Citera
2022-09-30, 13:46
Medlem
Citat:
Hej,

Hur stora ränteavdrag kan du göra om några?
Citera
2022-09-30, 13:46
Medlem
Bo-Gerards avatar
Betala av lånet tror jag är prioritet i detta fall då räntan är ganska så hög, dessutom kan det då bli lättare att sen få lån sen när du har din kontantinsats och vill köpa lägenhet.

Hade det varit exempelvis CSN lån med väldigt låg ränta skulle jag satsat på kontantinsats till en lägenhet först eller investerat pengarna i en indexfond om du planerar att spara långsiktigt. På tid kommer börsen garanterat slå räntan på CSN samt ett lån på 5 procent men onödigt att ta en sådan risk om du sparar kortsiktigt.
Citera
2022-09-30, 14:22
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Har du något sparat idag? En viss buffert är alltid bra att ha. Kan du inte både amortera och spara?
Citera
2022-09-30, 14:23
Medlem
Betala av lånet, eller förhandla med räntan.
Citera
2022-09-30, 15:26
Medlem
Citat:
Hej,

Betala av lånet. speciellt om du tog det för mer 1 år sedan, infaltionen har gjort det billigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in