2022-10-01, 08:45
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig blir det tvärt om. Jag har en fru som kostar mig enorma pengar.
Vi ska skiljas, men det är oklart när hon flyttar. Hon har inte bidragit mycket och vissa månader inte alls till hushållet, så jag kommer leva mycket bättre när hon flyttat.

Mycket mindre elförbrukning till allt från tvätt och torktumlare, halva mängden datorer som används, halva mängden datorskärmar, en mindre TV som står igång hela dagarna. (hon är arbetslös).
Mycket billigare matinköp. Jag äter gärna nåt enkelt och billigt, men hon ska ha dyra saker.

Ja det finns en hel del andra saker också som blir billigare.

Nu vet jag inte varför ni skiljer er, men om detta du berättar är en stor last för dig så tror jag att det kan bli skönt för dig att få leva för dig själv igen. Om inte annat så för din ekonomi...
Citera
2022-10-01, 08:48
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ha ha. När det startas en tråd om inflationen eller energipriserna så gråter alla om hur jävligt det är och om hur "sossarna" förstör deras privatekonomi. När man sedan anpassar frågeställningen till hur man personligen påverkas av dagens situation så säger plötsligt 90 procent att det går hur bra som helst. 🤔

Personligen så påverkas jag av de stigande priserna på energi och livsmedel. Betalar 450 EUR i månaden för el och gas i jämförelse med 270 EUR tidigare. Hur mycket mer vi betalar för maten har jag inte koll på men nog märks det när man handlar. Räknar med att priserna på energi och livsmedel kommer att öka ännu mer de närmaste månaderna.

Vi skippar höstresan till medelhavet i år vilket många andra familjer i vår närhet också kommer att göra. Känner även en del som "hemestrade" i somras istället för att resa till någon dyr turistort. Skulle tippa på att just resandet är det första som medelklassen sparar in på.

Detta är Flashback. Här är kraschen alltid nära och när den väl kommer så går det bra för alla ändå. Ingen vill tala om monetära förluster.

Jag skapade en tråd i ämnet
(FB) Hur mycket har ni tappat i värde i år och på vad?

Men det slutade i att alla skrev att dom tjänat pengar istället. Flashback är bra men det verkar vara en grej att inte kunna erkänna nederlag. Svensk grej kanske..
Citera
2022-10-01, 09:09
Medlem
MillivaBillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenobrod
Äntligen, den första i denna tråd som inte är multimiljonär och synsk som visste exakt när allting skulle falla.

De flesta på FB måste vara uppväxta med guldsked då de alltid köpt allt kontant utan lån och bundit elen i 10 år dagen innan priserna började stiga.
De går fortfarande 30-40% + på börsen mm mm.

Denna grupp består av gräddan i landet
Lol, har också noterat att samhällets vinnare tydligen hänger här på FB

Å andra sidan förväntas alla med bolån klara en ränta på 6-7% om banken gjort sitt jobb. Så länge man har jobbet kvar SKA det inte vara några problem. Möjligen om man lagt sig till med en livsstil som kräver stort kassaflöde och detta nu hotas kan det kännas lite obekvämt.

Med det sagt behöver vi en rejäl återställning till normala räntenivåer. Det mår samhället bra av på sikt. Det ska inte vara billigare att bo i en belånad attraktiv villa än i en två i stan. Att Svensson fått sänkt skatt på inkomst och kraftigt decimerade lånekostnader har inneburit omläggning till en helt ny livsstil med resor, leasingbilar, aktieaffärer på mobilen, pool, spabad, renoveringar och utbyggnader mm. Det är förhoppningsvis slut på det nu och återgång till mer normala förhållanden. Produktiviteten i landet har nämligen inte ökat i samma omfattning som konsumtionen, utan allt är drivet av ökade huspriser och kreditgivning.
Citera
2022-10-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Äh man blir väl lite vinklad när man bor i områden med höga priser, det är klart många kan casha ett hus beroende på var i landet man bor

Jag cashade en sommarstuga för 3,5 miljoner sen lagt ca 1 miljon på att bygga ut det och ha permanentstandard samt solceller (Ingarö ca 2 mil fr Stockholm city)

Tycker det är ett bättre alternativ än att låna, är inga problem att bo lite primitivt ett tag
Citera
2022-10-01, 11:23
Medlem
OceanDeeps avatar
Ja, ekonomin går runt.

3 senaste månaderna:
ut 37, 42, 40

in 21, 21, 21

Börs minus 120 från plus 110 så litet minus.

Nej. Inflationen alltså prisökningar på 10% stämmer inte på alla. Alla har inte hus, eller bil osv.. Mina prisökningar beror inte på inflation heller och skulle säga att mina kostnader är plus minus noll mot tidigare månader.
Citera
2022-10-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben
Nu vet jag inte varför ni skiljer er, men om detta du berättar är en stor last för dig så tror jag att det kan bli skönt för dig att få leva för dig själv igen. Om inte annat så för din ekonomi...

Ja jag kommer leva fint efter hon flyttar.
Hatar inte henne på något sätt och hon hatar inte mig, så risken är att det blir utdraget och att hon inte flyttar på länge just för att vi ändå trivs bra ihop, men hon har träffat en annan i USA, men just för att det är USA och hon kanske inte vill flytta dit omgående,så kan det ta ett tag innan hon flyttar ut från mig.

Men i övrigt har jag börjat handla mer och mer på Lidl, finns en hel del fynd att hitta där.
Tyvärr saknar dom sjukt mycket produkter, så det går ju inte att handla där hela tiden.
Citera
2022-10-01, 11:33
Medlem
Mr1931s avatar
Nån arbetslös ensamstående mamma gråter ut i Aftonbladet för hennes sex barn inte får mat och elräkningen var på 10000kr. Klarar knappt av att läsa skiten.

Varför ensamstående? Varför sex barn om du inte kan förse dem med mat? Varför arbetslös? Hur i helskotta kan el i en lägenhet komma upp i 10000kr? Känns snarare som white-trashet nu får lida för sina dåliga livsval. Kanske skulle satsat på ISK istället för tatueringar ändå?

Jävla slackers…
Citera
2022-10-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Nån arbetslös ensamstående mamma gråter ut i Aftonbladet för hennes sex barn inte får mat och elräkningen var på 10000kr. Klarar knappt av att läsa skiten.

Varför ensamstående? Varför sex barn om du inte kan förse dem med mat? Varför arbetslös? Hur i helskotta kan el i en lägenhet komma upp i 10000kr? Känns snarare som white-trashet nu får lida för sina dåliga livsval. Kanske skulle satsat på ISK istället för tatueringar ändå?

Jävla slackers…

Men nu får du lugna dig. Dessa 6 barn har ju inte kommit upp i jorden från ingenstans för 4 timmar sedan.

De har ju såklart tillverkats, eller knullats till under flera år.
Under dessa år var det inte någon energikris.

Vad som inte heller fanns under dessa år var en sinnessjukt hög inflation. Du måste väl ha förstånd nog at inse att detta är ett normalt problem just nu?
Citera
2022-10-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931

Jävla slackers…

Är ju bättre att arbetslösa svenska kvinnor föder barn istället för att ta hit massa somalier som arbetskraft, eller vad säger du? Dessa barn kommer ju bidra till samhället åtminstone. Jag tycker man borde uppmuntra svenska kvinnor att så fort som möjligt börja avla mycket barn, bra för landet!
Citera
2022-10-01, 12:19
Medlem
En normal månad sparas det ca 13k, och sedan slösas det bort kanske 10k till. Så borde klara mig med de marginalerna. Har välavlönat jobb och en rejäl inkomstförsäkring så är inte speciellt orolig.
Citera
2022-10-01, 12:21
Medlem
trailblasers avatar
Det verkar som att det går bra för de flesta i den här tråden.

Då kan man fråga sig:

- Är flashback-användare helt enkelt bättre privatekonomiskt?

- Överdriver media situationen?
Citera
2022-10-01, 12:30
Medlem
Ja. Men börsen har kostat allt jag har byggt ihop. Bara att börja om men planen om att sluta arbeta vid 50 har gått upp i rök. Surt sa räven och man vill gråta, så är det trots att man är vuxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in