• 1
  • 2
2022-09-30, 08:52
Medlem
ksmps avatar
Sitter och kollar bland mina bilder i en mapp på datorn och plötsligt ser jag en ikon där med genväg och som heter Speccy64.
Den landade på min dator i januari i år.

Googlar vad det är för något och det kan tydligen vara virus och inte vara virus?
Hur ska man kunna veta det?
Är Speccy64.exe ett virus eller skadlig kod?
Enligt informationen har vi Speccy64.exe inte är ett virus. Men en bra fil kan vara infekterad med skadlig kod eller virus för att dölja sig själv.

Det är en exefil och enligt en länksida ska det vara en körbar fil för Windows-operativsystemet som Windows XP, Windows 7, Windows 8 och Windows 10.
Men jag har ju Windows 11?
https://howtodoninja.com/files/exe/s...uninstall-fix/
Jag gör som det står i länken, kollar med Aktivitetshanteraren, men kan t. ex inte på min dator kolla "Mjukvaruutvecklare" eller "Mjukvara", så jag vet inte om denna exefilen är ett virus eller inte och jag hittar heller inte Speccy64 i listan i Aktivitetshanteraren?
Inte får jag heller någon träff här på Flashback när jag söker på Speccy64.

Googlar vidare och hittar en annan länk som säger samma sak, att det KAN vara ett virus, men kanske inte:
https://www.file.net/process/speccy64.exe.html
Vad är Speccy64.exe?
Tillägget .exe på ett filnamn indikerar en exe-utklippbar fil. Körbara filer kan i vissa fall skada din dator. Läs därför nedan för att själv bestämma om Speccy64.exe på din dator är en trojan som du bör ta bort, eller om det är en fil som tillhör Windows-operativsystemet eller till ett pålitligt program.

När jag klickar på ikonen Speccy64 står det som verifierad utgivare: "Piriform Software Ltd" och att den ligger på hårddisken och det ska den tydligen också göra för att vara legitim?
Högerklickade också på denna genvägsikon för Speccy64 och körde Microsoft Defender(mitt enda virusskydd) och den hittade inget virus, men vet inte om det räcker att göra så för att upptäcka eventuellt virus?

Vidare står det också om Speccy64 att den ska vara på 14.04 MB, men hos mig står det att den är på endast 837byte?
Någon med erfarenhet och som kan ge lite hjälp på vägen?
Citera
2022-09-30, 09:15
Medlem
Grin-Days avatar
Lite mer info.

Citera
2022-09-30, 09:54
Medlem
TheJackets avatar
Speccy är la ett sånt där program som är till för att kolla up information om datorn?
Citera
2022-09-30, 10:02
Medlem
ksmps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin-Day
Lite mer info.

Tack. Men jag behöver hjälp, inte mer info.

En annan sak jag hittade var https://answers.microsoft.com/en-us/...c-b59f551dad1b
En med samma som jag: "S-1-5-21 följt av en lång rad siffror." "Virus/skadlig kod".
När jag kollar "Egenskaper" för ikonen för Speccy så står det: "Okänt konto" och följt av samma siffror som ovan och sedan en lång rad siffror på det.
Svaret den fick var att det var fel med Googlekontot och det märkte jag själv för ett tag sedan, att korrekta ord plötsligt började bli understrukna med röd färg och att jag plötsligt fick en varning när jag skulle in på en annan mail än Google och jag har också hela tiden börjat bli nedkopplad från nätet.
Visste väl att det var skitdefender, för jag är SÅ försiktig och laddar inte ner saker eller har annat riskbeteende för mig heller.
Nu har jag tydligen det jag gör.
Citera
2022-09-30, 10:04
Medlem
ksmps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Speccy är la ett sånt där program som är till för att kolla up information om datorn?

Ja, jag såg det.
Men det ska tydligen ändå vara ett legitimt program?
Samtidigt då som det kan vara ett virus/ skadlig kod?
Gah!

Jag har ju alltså inte laddat ned det själv.
Citera
2022-09-30, 10:10
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksmp
Ja, jag såg det.
Gah!

Har du laddat ner CCleaner? Det är samma företag som gör båda så det kan ha ingått
Citera
2022-09-30, 10:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksmp
Ja, jag såg det.
Gah!

Produkten har funnits länge på marknaden. Du finner mängder trådar och inlägg om just ditt problem på deras supportforum. Ta del av läsningen där.
Citera
2022-09-30, 11:12
Medlem
Är ju bara ett program likt cpu-z
Windows Defender varnar allt som virus.
Citera
2022-09-30, 13:30
Medlem
Du kunde inte googlat detta TS?
Citera
2022-09-30, 15:16
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Är ju bara ett program likt cpu-z
Windows Defender varnar allt som virus.

Lånar tråden lite. Finns Windows Defender med som default i Windows 10?

Formaterade datorn för första gången nyligen (mina tidigare datorer har dött av hårdvarufel innan formatering behövts)

Tycker inte att jag ser några notiser nu medans innan så kom notiser från Defender om uppdateringar och skyddsstatus osv. ganska ofta?
Citera
2022-09-30, 16:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Lånar tråden lite. Finns Windows Defender med som default i Windows 10?

Formaterade datorn för första gången nyligen (mina tidigare datorer har dött av hårdvarufel innan formatering behövts)

Tycker inte att jag ser några notiser nu medans innan så kom notiser från Defender om uppdateringar och skyddsstatus osv. ganska ofta?
Det väl heter numera Windows Security/Säkerhet, men är inbyggt i W10.
Tryck Windows-tangent och skriv "Windows säk" eller "Windows secu" så hittar du det, eller för all del "Defen" funkar också
Citera
2022-09-30, 16:07
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det väl heter numera Windows Security/Säkerhet, men är inbyggt i W10.
Tryck Windows-tangent och skriv "Windows säk" eller "Windows secu" så hittar du det, eller för all del "Defen" funkar också

Tack så mycket.

Låtit datorn stå och vara kass & oanvänd i flera år så glömt precis allt om datorer typ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in