• 2
  • 3
2022-09-30, 16:27
Medlem
Handfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentapan
Jag har satt mig i skiten, är det över för mig?

Lite bakgrund om mig: Jag är 30 år och inom några månader blir jag 31 år gammal.
Jag bor ensam hos min far. Min far är aldrig hemma, alltså har jag lägenheten för mig själv.
Jag är en student som studerar ekonomi. Jag kan redan nu säga att jag borde ha varit klar med min utbildning sedan en viss tid tillbaka men eftersom jag blev sjuk (hade hjärtproblematik och annat) så kunde jag inte klara av min utbildning. Idag är jag friskförklarad vad gäller hjärta men ja mår dåligt.

Idag har jag mindre än 2 år kvar till examen. Jag studerar andra året och är 1 månad in på höstterminen. Jag har gått om två gånger samt tagit studieuppehåll 2 gånger. Varje gång har det handlat om min dåliga hälsa.

Jag har redan sumpat första kursen in på terminen, detta pga. jag hamna i en olycka och fick operera akut armen. Detta resultera i att jag flytta fram tentamen till nästa månad men egentligen så vill jag skriva den under sommarn som kommer, då jag känner stor stress, press och ÅNGEST.

Nästa vecka börjar jag en ny kurs och jag är super stressig. Jag kan erkänna att jag har tappat mitt självförtroende när det gäller tentaplugg trots att jag tidigare har endast fått topp betyg. Jag vet hur man pluggar och jag vet vad jag måste göra, men det liksom eller något liksom sätter stopp för mig.
Ibland känns det som att jag krigar med mörka krafter som vill hindra mig ifrån att klara min utbildning. Jag känner en stark oro i min kropp och jag känner som att allt är för sent för mig. När jag jämför mig med folk i min ålder så känns det eller rättare sagt är det så att jag ligger flera ÅR bakåt vad gäller att åstadkomma saker och ting.

Saker som jag saknar:

- Jag har ingen egen bostad
- Har ingen flickvän
- Saknar vänner (har dragit mig undan de senaste 3 åren och nu är jag ensam).
- Har ingen inkomst
- Har ingen körkort ( Planerade faktiskt ta körkorten denna månad, dock skada ja armen och kan inte
köra bil nu. )

Min privatekonomi:
Jag är skuldsatt hos kronofogden, jag har drygt 100 000 kr i skuld idag och jag kan inte betala skiten. Sedan har jag en skuld hos csn på 300 000 kr och dessutom har jag fått ett återkrav på hela 40 000 kr, najs.

Jag har heller ingen inkomst idag, jag får inget CSN ( jag har skickat in en så kallad "snyftbrev" och får hoppas på det bästa). Ifall jag får CSN så kommer jag att få mer skulder. Jag kan inte jobba deltid då jag saknar tid till detta pga jag lägger ner all min lediga tid åt studier eftersom jag måste ta igen allt det som jag inte har klarat av sedan tidigare. Hela denna HT och VT studerar jag 200%. Och även om om jag hade tid att avsätta på arbete, så skulle jag tro att jag inte hade klarat av det pga min dåliga hälsa. Sedan covid har jag också gått upp i vikt, ca 30 kg övervikt har jag nu, alltså är jag tjock.

Jag har inga ja kan låna pengar ifrån och jag vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt.
Sedan så har jag en mörk framtidstro när det gäller min framtid. Det känns som att även om jag klarar min utbildning så kommer jag att lida ekonomiskt, alltså har jag satt mig i skiten.

Allt ja vill är att ta examen, skaffa ett bra arbete med bra lön. Bli skuldfri och gifta mig samt njuta av livet och ha nära vänner. Men allt detta känns ljusår ifrån mig och typ omöjligt att nå.

Hur löser jag min situation flashback?

Ta paus från skolan, jobba och dra in lite pengar. Sen är det bara att ta upp utbildningen när du känner dig redo.

Vad gäller din övervikt så handlar allt om kalorier. Antingen fortsätter du leva som du gjort och gå på kaloriunderskott ett tag (diet) eller så köper du dig ett gymkort och börjar träna/motionera regelbundet. Kanske t.o.m. både och.
Citera
2022-09-30, 16:32
Medlem
Citat:

Lite bakgrund om mig: Jag är 30 år och inom några månader blir jag 31 år gammal.
Jag bor ensam hos min far. Min far är aldrig hemma, alltså har jag lägenheten för mig själv.
Jag är en student som studerar ekonomi. Jag kan redan nu säga att jag borde ha varit klar med min utbildning sedan en viss tid tillbaka men eftersom jag blev sjuk (hade hjärtproblematik och annat) så kunde jag inte klara av min utbildning. Idag är jag friskförklarad vad gäller hjärta men ja mår dåligt.

Idag har jag mindre än 2 år kvar till examen. Jag studerar andra året och är 1 månad in på höstterminen. Jag har gått om två gånger samt tagit studieuppehåll 2 gånger. Varje gång har det handlat om min dåliga hälsa.

Jag har redan sumpat första kursen in på terminen, detta pga. jag hamna i en olycka och fick operera akut armen. Detta resultera i att jag flytta fram tentamen till nästa månad men egentligen så vill jag skriva den under sommarn som kommer, då jag känner stor stress, press och ÅNGEST.

Nästa vecka börjar jag en ny kurs och jag är super stressig. Jag kan erkänna att jag har tappat mitt självförtroende när det gäller tentaplugg trots att jag tidigare har endast fått topp betyg. Jag vet hur man pluggar och jag vet vad jag måste göra, men det liksom eller något liksom sätter stopp för mig.
Ibland känns det som att jag krigar med mörka krafter som vill hindra mig ifrån att klara min utbildning. Jag känner en stark oro i min kropp och jag känner som att allt är för sent för mig. När jag jämför mig med folk i min ålder så känns det eller rättare sagt är det så att jag ligger flera ÅR bakåt vad gäller att åstadkomma saker och ting.

Saker som jag saknar:

- Har ingen flickvän
- Har ingen inkomst
- Har ingen körkort ( Planerade faktiskt ta körkorten denna månad, dock skada ja armen och kan inte
köra bil nu. )

Min privatekonomi:
Jag är skuldsatt hos kronofogden, jag har drygt 100 000 kr i skuld idag och jag kan inte betala skiten. Sedan har jag en skuld hos csn på 300 000 kr och dessutom har jag fått ett återkrav på hela 40 000 kr, najs.

Jag har heller ingen inkomst idag, jag får inget CSN ( jag har skickat in en så kallad "snyftbrev" och får hoppas på det bästa). Ifall jag får CSN så kommer jag att få mer skulder. Jag kan inte jobba deltid då jag saknar tid till detta pga jag lägger ner all min lediga tid åt studier eftersom jag måste ta igen allt det som jag inte har klarat av sedan tidigare. Hela denna HT och VT studerar jag 200%. Och även om om jag hade tid att avsätta på arbete, så skulle jag tro att jag inte hade klarat av det pga min dåliga hälsa. Sedan covid har jag också gått upp i vikt, ca 30 kg övervikt har jag nu, alltså är jag tjock.

Jag har inga ja kan låna pengar ifrån och jag vet inte hur jag ska klara mig ekonomiskt.
Sedan så har jag en mörk framtidstro när det gäller min framtid. Det känns som att även om jag klarar min utbildning så kommer jag att lida ekonomiskt, alltså har jag satt mig i skiten.

Allt ja vill är att ta examen, skaffa ett bra arbete med bra lön. Bli skuldfri och gifta mig samt njuta av livet och ha nära vänner. Men allt detta känns ljusår ifrån mig och typ omöjligt att nå.

Sålänge du bor hos din far så tar du ett vanligt simpel jobb och helt enkelt betalar dina skulder...

När du är skuldfri så kan du välja om eller fortsätta jobba..
Citera
2022-09-30, 17:08
Medlem
Ts, det du radar upp är ingenting, absolut ingenting.
Ta vilket skitjobb som helst, betala dina skulder och börja om.
Väx upp, var en man inte ett barn. Ta ansvar för dina handlingar och lös dina problem.

Inte förrän du inser att den enda som kan fixa dina fjuttiga problem är du själv, kommer du att se ljuset. Det är inte kört på långa vägar. Du har tak över huvudet och svälter inte. Med dessa förutsättningar har du redan löst de stora problemen i livet.
Citera
2022-09-30, 17:16
Medlem
Citat:

Saker som jag saknar:

- Har ingen flickvän
- Har ingen inkomst
köra bil nu. )

Min privatekonomi:

Börja träna varje dag, träna och studera strukturerat samtidigt som du jobbar hårt och börjar arbeta. Gör ditt livs insats och bli den bästa människa du kan bli.

Du kommer tacka dig själv i efterhand.
Citera
2022-09-30, 17:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterheterhan
Haha wtf och du anklagar mig för att inte vara läskunnig! Jag har inte anklagat honom för att skylla ifrån sig,

Nej. Och det skrev jag inte heller att du skrev. Vad du däremot skrev var att han är en "djävla grinolle". Någonting som är väldigt otypiskt för grinollar är att ta något som helst ansvar för sina handlingar. Förstår du nu?

Citat:
Precis, att ens kunna tro att livet kan vara över

Nu har vi gått från "är" till "kan". Framsteg.
Citera
2022-09-30, 18:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
jo det verkar ju vara en besvärlig situation.
det som är ljust är att du är bra på att plugga, har en god vision och har lång tid framför dig innan du går i pension (70 år kanske?)
St
1, förklara för din far att du behöver bo hemma i två år till för att klara din ekonomi. åtminstone ett år till.
2. Begär socialbidrag för hyra och levnadsomkostnader med hänvisning till att du inte får studiebidrag och inte kunnat sommararbeta. du kan få det för levnadsokostnader
3.ta dína kurser en efter en och snart är du där.
4, begär uppskov med amorteringen på de lån du har.
5. studielånen är inga problem, de skall inte betalas nu så bekymra dig inte över dem nu..
Gå med i ngn slags föreningsliv och träffa människor, politiskt eller i skolan eller i någon välgörenhetsorganisation eller börja med dnskurs eller kusr i padel /eller annat som gå med i södertälje svampklubb.
--------------------------------------------------
Om du blir paralyserad kommer du att tänka om två år:
- fan jag måste göra något. Tänk om jag hade varit klar med skolan nu då vore ju allt perfekt!
Precis så är det så därför skall du bara köra över dig själv och disciplinera dig att göra det som krävs.
Låt din drönare bestämma över dig. Drönare =ditt vuxna jag, ditt förälderjga, ditt kloka jag
Den ser hela dig i din omgivning och den är klok så låt den styra några år.
------------------------
Börja INTE jobba och skaffa lägenhet om du vill fortsätta studera för d´å fastnar du i en situation som du har svårt att ta dig ur.
Citera
2022-09-30, 21:27
Medlem
jimmiejugends avatar
Skaffa jobb och vänta med plugget. Det verkar inte som att du är i rätt läge för att ta tag i dina studier, inget fel med det. En stadig inkomst känns som prio ett med tanke på dom akuta skulderna. Du kan nog få jobb som junior ekonomiassistent utan fullständig utbildning.

Om du verkligen menar allvar med att gå ner i vikt, börja med att halvera dina portioner och justera långsamt upp om du verkligen är svinhungrig. Men du borde klara dig på hälften utan problem. Drick vatten när du är hungrig. Har själv tappat 20 kg på den här metoden, det är disciplin som gäller. Hungerskänslan förvinner efter någon vecka eller två. Det går också hand i hand med att betala av skulderna.

Nya vänner tror jag kommer automatiskt när du gjort lite omställningar i livet. Det är mycket lättare att hantera när man är lite mer självsäker.

Gå ut, även när det är som tyngst. Något jag själv fortfarande kämpar med. Promenader hjälper. Försök gå någonstans du aldrig varit några gånger i veckan.

Ibland är det bara att "man up", bita i hop lite och köra på.
Citera
2022-09-30, 21:58
Klart det inte är över för dig. Ska du fundera på en annan utbildning kanske? Nuvarande låter lite pressat.
Hur har du fått alla skulder hos KF förresten?
Det där med tjej löser sig senare, fixa jobb först. Man måste inte plugga heller, det finns massa vanliga jobb som inte kräver universitet. Så byt utbildning, kanske en YH som ger jobb, alt. strunta i att plugga, sök vanliga jobb, och sen ta tag i resten. Lycka till!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in