• 1
  • 2
2022-09-30, 01:00
Medlem
Utreds just nu för ADD vilket jag garanterat har då jag får en väldigt bra reaktion på adhd/add medicin.

Eller ja, Elvanse och Attentin är de två som funkar riktigt riktigt bra på mig. Men helst vill jag endast ha Attentin då det är helt perfekt för mig. Kan fungera som en normal människa men kan även sova och äta, ingen ångest.

Är det fördelaktigt att säga att man testat dessa och vet vad som funkar bäst? Jag gjorde det för ca 15 år sedan då min flickvän fick samtliga mediciner utskrivna när hon skulle få en som passade henne.

Eller ska man gå den långa vägen och liksom spela tacksam för vad man får men sedan säga att man vill prova en annan sort?

Tycker det är förjävligt att man inte bara kan få dex om det funkar bäst, utan man ska tvingas ta något som inte patentet gått ut på.
Citera
2022-09-30, 04:23
Medlem
Om du klarat dig femton år utan medicinering, så kan du väl vänta den tid det tar för att få din NPU färdig.
Citera
2022-09-30, 04:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Utreds just nu för ADD vilket jag garanterat har då jag får en väldigt bra reaktion på adhd/add medicin.

Eller ja, Elvanse och Attentin är de två som funkar riktigt riktigt bra på mig. Men helst vill jag endast ha Attentin då det är helt perfekt för mig. Kan fungera som en normal människa men kan även sova och äta, ingen ångest.

Är det fördelaktigt att säga att man testat dessa och vet vad som funkar bäst? Jag gjorde det för ca 15 år sedan då min flickvän fick samtliga mediciner utskrivna när hon skulle få en som passade henne.

Eller ska man gå den långa vägen och liksom spela tacksam för vad man får men sedan säga att man vill prova en annan sort?

Tycker det är förjävligt att man inte bara kan få dex om det funkar bäst, utan man ska tvingas ta något som inte patentet gått ut på.
Du kan ju inte säja att du har provat någon annans mediciner förstår du väl
Citera
2022-09-30, 05:41
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Testa den de rekommenderar först och sen säger du att du får ångest eller andra biverkningar av den tills du får den som passar.
Citera
2022-09-30, 08:29
Medlem
DrVonAnkas avatar
Det är nog bäst att spela dum och gneta dig igenom de olika förslagen tills de nämner attentin. Nämn absolut inte att du testat på eget bevåg, då skjuter du dig själv i foten.
Citera
2022-09-30, 08:36
Medlem
vadsadusadus avatar
Nämn aldrig något om självmedicinering/testat läkemedel själv. Du får lätt missbrukarstämpel och då är det skitsvårt med medicinering. Dessutom, om det var 15 år sedan så vet du inte hur du reagerar på medicinerna idag, du kanske får mycket bättre effekt på någon annan nu. Bättre att testa det läkarna ber dig om och ge det en ärlig chans.
Citera
2022-09-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Nämn aldrig något om självmedicinering/testat läkemedel själv. Du får lätt missbrukarstämpel och då är det skitsvårt med medicinering. Dessutom, om det var 15 år sedan så vet du inte hur du reagerar på medicinerna idag, du kanske får mycket bättre effekt på någon annan nu. Bättre att testa det läkarna ber dig om och ge det en ärlig chans.

Jag skulle vilja testa atentin istället för elvanse.
Man kan väl Bara säga till läkaren att jag vill testa att byta e någon dag för att se om det hjälper mot ångest på kvällen.
Säga att jag läst det. Vilket jag nu har.
Och dosera man samma som elvanse?
Hur mycket atentim motsvarar 130 mg elvanse?
Citera
2022-09-30, 10:37
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2022-09-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callmet
Jag skulle vilja testa atentin istället för elvanse.
Man kan väl Bara säga till läkaren att jag vill testa att byta e någon dag för att se om det hjälper mot ångest på kvällen.
Säga att jag läst det. Vilket jag nu har.
Och dosera man samma som elvanse?
Hur mycket atentim motsvarar 130 mg elvanse?
52 mg. Men den dosen kommer du aldrig få i Attentin.
Citera
2022-10-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
52 mg. Men den dosen kommer du aldrig få i Attentin.

Motsvarar inte 130mg lisdex/elvanse ca 39mg dexamfetamin? Trodde Attentin var rent dexamfetamin?

Till ts så känns tyvärr som det bästa att gå den långa vägen och tests de preparat som läkare föreslår. Börjar du föreslå saker utan att testa i lagom takt så kan de bli misstänksamma, vi får väl skylla det på personer tidigare som missbrukat system, både läkare och "patienter". Får känsla av det försöker bli mer noggrann på denna punkt för varje år som går.

Har du tur kanske du får god effekt även på andra preparat.
Citera
2022-10-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Motsvarar inte 130mg lisdex/elvanse ca 39mg dexamfetamin? Trodde Attentin var rent dexamfetamin?

Till ts så känns tyvärr som det bästa att gå den långa vägen och tests de preparat som läkare föreslår. Börjar du föreslå saker utan att testa i lagom takt så kan de bli misstänksamma, vi får väl skylla det på personer tidigare som missbrukat system, både läkare och "patienter". Får känsla av det försöker bli mer noggrann på denna punkt för varje år som går.

Tack för alla svar.

Hittade just detta:
"Lisdexamfetamine is a 'pro-drug' of dexamfetamine. It is inactive until the body converts it into dexamfetamine. This form of dexamfetamine has recently been launched for treating ADHD under the brand name Elvanse. Lisdexamfetamine is converted into active dexamfetamine in the blood cells."

Hade ingen aning om detta, underligt att många få bättre effekt på dex än liodex.
Kanske får de mer kvitto på medicinen när det inte tas upp långsamt så att säga.
Citera
2022-10-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1

Attentin innehåller Dexamfetaminsulfat.
10 mg Attentin innehåller 10 mg Dexamfetaminsulfat som motsvarar 7,3 mg Dexamfetamin.
http://online.fliphtml5.com/tkwd/ksfj/#p=4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in