2022-09-29, 23:46
Medlem
Hej!

Går i tankarna om att införakaffa en toppmatad tvättmaskin. Tvättstugorna i vårt nya hyreshus är otroligt äckliga periodvis och folk som tvättar innan oss efterlämnar skit och lufter i maskinerna.

Till frågan, går det att koppla tvättmaskinen till kranen i handfatet direkt med hjälp av en adapterslang och sedan hänga tömslangen ovanför golvbrunnen i dushen?
Dvs samma princip som med en bänkdiskmaskin.

Oavsett ja eller nej svar, är det överlag ingen fara och vad finns det för risker med det? Släng gärna in någon källa så kan jag läsa lite själv.
Har googlat en stund utan att hitta något specifikt relaterat till handfat.

Tack!
Citera
2022-09-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj-Robert
Hej!

Går i tankarna om att införakaffa en toppmatad tvättmaskin. Tvättstugorna i vårt nya hyreshus är otroligt äckliga periodvis och folk som tvättar innan oss efterlämnar skit och lufter i maskinerna.

Till frågan, går det att koppla tvättmaskinen till kranen i handfatet direkt med hjälp av en adapterslang och sedan hänga tömslangen ovanför golvbrunnen i dushen?

Oavsett ja eller nej svar, är det överlag ingen fara och vad finns det för risker med det? Släng gärna in någon källa så kan jag läsa lite själv.

Tack!

Jag anlitade en rörmokare för exakt samma sak i min bostadsrätt. Han installerade ett avlopp kopplat till handfatet. Så nu har jag en toppmatad tvättmaskin med avlopp monterat på väggen som är anslutet till handfatet. Mycket smidigt. Kostade inte så värst mycket heller. Anlitade veteranpoolen.
Citera
2022-09-30, 00:17
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Hej!

Oavsetot ja eller nej svar, är det överlag ingen fara och vad finns det för risker med det? Släng gärna in någon källa så kan jag läsa lite själv.

Tack!
Sök på:
gardena kran adapter
välja att titta på bilderna på träffarna och pussla/välj därifrån.

Hade behov av en del "underliga" kopplingar och adapter's när jag flyttat och behövde ansluta tvätt/tork kombo, amazon.se visade sig ha en oanad mängd i ämnet.

Edit,
bassen93 är helt rätt ute förövrigt.

Edit 2,
Ska försäkring gälla så får du om jag kommer ihåg rätt endast göra inkoppling där det redan är förberett typ diskmaskin, och el i badrum finns normalt sett endast i dosa, dvs elektriker kompetens krav. Fick mitt inkopplat av leverantör men förberedde med skarvar och grenkopplingar för avlopps samt kondensvatten innan då jag ville få det på visst sätt som jag fick acceptans på.
Senast redigerad av arne99 2022-09-30 kl. 00:59. Anledning: Mer text.
Citera
2022-09-30, 05:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

Tack!

Visst går det, men det är allt annat än lämpligt då kranar inte är konstruerade för att klara det tryck en sådan installation medför. Risken för stora vattenskador är därför överhängande.
Citera
2022-09-30, 07:17
Medlem
Jag förstår självklart att det optimala vore att anlite en rörmokare som drog vattnet riktigt. Men iom att det är en studentlägenhet så ska vi inte bo här mer än ett år eller två och därmed känns det lite surt att lägga pengar både på inkoppling och urkoppling. Men får ta mig en funderare på det här. Det är ett vanligt 230V uttag och maskinen kräver en 10A säkring och säkringen är 16A. Tvättmaskinens modell är en Cylinda TT251D om det nu på något sätt stärker erat resonemang eller ej.

För saken är att vi använt en bänkdiskmaskin i två års tid som vi kopplar direkt till kranen och har funkat hur bra som helst, tänker ifall det är samma princip med tvättmaskin? Tror inte det skulle bildas för högt tryck i kranen. Man har den inte heller i "fullt upp läge".

Skriv gärna om jag är helt ute och cyklar, var inte rädda att påtala att jag är en idiot som snålar och inte gynnsr det svenska näringslivet
Citera
2022-09-30, 08:47
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Jag förstår självklart att det optimala vore att anlite en rörmokare som drog vattnet riktigt. Men iom att det är en studentlägenhet så ska vi inte bo här mer än ett år eller två och därmed känns det lite surt att lägga pengar både på inkoppling och urkoppling. Men får ta mig en funderare på det här. Det är ett vanligt 230V uttag och maskinen kräver en 10A säkring och säkringen är 16A. Tvättmaskinens modell är en Cylinda TT251D om det nu på något sätt stärker erat resonemang eller ej.

För saken är att vi använt en bänkdiskmaskin i två års tid som vi kopplar direkt till kranen och har funkat hur bra som helst, tänker ifall det är samma princip med tvättmaskin? Tror inte det skulle bildas för högt tryck i kranen. Man har den inte heller i "fullt upp läge".

Skriv gärna om jag är helt ute och cyklar, var inte rädda att påtala att jag är en idiot som snålar och inte gynnsr det svenska näringslivet
Det fetmarkerade.
Trycket är detsamma, oavsett flöde.
Tänk om du skulle orsaka en vattenskada i din studentlägenhet!
Citera
2022-09-30, 08:54
Medlem
Citat:
Hej!

Tack!

Anlita en kunnig elektriker som kan se över vilka möjligheter det finns i din bostad och som kan göra installationen. Ge dig inte på detta själv!
Citera
2022-09-30, 09:53
Medlem
Analretendents avatar
Avråder dig från det. Är det tekniskt möjligt? Ja. Fungerar det? Ja. Är det garanterat säkert? Nej.

När pumpen i din tvättmaskin slår till och från uppstår tryckstötar och kranen är inte byggd för att klara av detta. Dessutom är inte kranen byggd för att stå under ständigt tryck, vilket den gör när den är kopplad på tvättmaskinen. Du riskerar att packningen i kranen ger upp och att det uppstår läckage och vattenskador. Det är absolut inte värt risken, det kan bli en kostsam historia.

Ja, det kommer att dyka upp folk som säger att de kopplat diverse maskiner på kranen och att det minsann har fungerat för dem sedan urminnes tider men alla har inte samma tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in