2022-09-29, 19:50
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Vilken "hylsa är den bästa" och varför i alla mått M4, M5, M6, M8 osv

Samt vilken dragare och monterare, är bäst att greppa hålla stabilt (inte paja gängor montage) och med vilket elverktyg drajvar ni på samtliga bildelar som sitter med pinnbultar ?

https://antram.se/produkt-kategori/v...nbultsverktyg/

Uteslut prat om att om pinnen går av ärgning, rost att svetsa ditt en mutter mm borrning och urdragning

Samt hur mycket bör man värma på med tex en värmepistol ?
Citera
2022-09-29, 20:29
Medlem
yz44s avatar
Måtten M4, M5 o.s.v. är gängans diameter i mm.

Lite förvirrat men är det så att du dragit av en pinnbult?
Behöver den värmas är en induktionsvärmare bra.

Använder aldrig elverktyg för att dra pinnbultar, alltid momentnyckel enligt fabrikantens mönster och angivna moment.
Citera
2022-09-29, 21:11
Medlem
killawifes avatar
Det finns ju mängder med olika pinnbultar i olika storlekar och därmed också olika storlekar på avdragarna. Pinnbultar sitter nästan alltid med nån typ av gänglåsning så att värma bulten innan man börjar försöka lossa den hjälper med att bränna loss denna. Du kan inte göra det med en värmepistol utan du behöver gassvets eller butan brännare för det.

Sen behöver man inte dessa avdragare för att lossa pinnbultar, det går bra med två muttrar som man låser mot varandra. Avdragarna är mest till för om man gör detta mycket.

I övrigt håller jag med om att man bör vara försiktig med elverktyg på just pinnbultar. Jag har väl dragit en del med vanlig Hitachi 1/2 mutterdragare och det har gått bra men jag har tidigare dragit av pinnbultar till avgasrör med massor av strul som följd så jag brukar vara lite försiktigare med det numera.
Citera
2022-09-29, 21:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Måtten M4, M5 o.s.v. är gängans diameter i mm.

Lite förvirrat men är det så att du dragit av en pinnbult?
Behöver den värmas är en induktionsvärmare bra.

Använder aldrig elverktyg för att dra pinnbultar, alltid momentnyckel enligt fabrikantens mönster och angivna moment.

Pinnbultar / skruvar anges i M mått ochså sen finns det nån del av pinnbulten som saknar gängor inkl har huvud eller utan. Varför använder du tex inte ett elverktyg att klämma åt en adapter (sen väck med elverktyget) med sen dra med handkraft. Den länk jag visade på några pinnbults adaptrar, är långt ifrån alla som finns

Jag förstår att det är borde alltid vara bättre kontroll i att dra runt med o-ringsnyckel eller annan nyckel (block) själv att känna efter om det lossnar i små drag inkl att dra fram och tillbaka och massa
knep. Nä har inte dragit av nån pinnbult - än så länge

Det finns väldigt bra elverktyg btw för hjul- pinnbultar mm. Handlar ju om hur känsligt den är på att gasa och backa med elverktyget mm funktioner. Så egentligen är verktyget ännu bättre ang moment rent tekniskt men det känns bättre med att dra själv med handkraft håller jag helt med om
Citera
2022-09-29, 22:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det finns ju mängder med olika pinnbultar i olika storlekar och därmed också olika storlekar på avdragarna. Pinnbultar sitter nästan alltid med nån typ av gänglåsning så att värma bulten innan man börjar försöka lossa den hjälper med att bränna loss denna. Du kan inte göra det med en värmepistol utan du behöver gassvets eller butan brännare för det.

Sen behöver man inte dessa avdragare för att lossa pinnbultar, det går bra med två muttrar som man låser mot varandra. Avdragarna är mest till för om man gör detta mycket.

I övrigt håller jag med om att man bör vara försiktig med elverktyg på just pinnbultar. Jag har väl dragit en del med vanlig Hitachi 1/2 mutterdragare och det har gått bra men jag har tidigare dragit av pinnbultar till avgasrör med massor av strul som följd så jag brukar vara lite försiktigare med det numera.

Jo precis i övrigt, det fetade, om det finns inga gängor för det då för tex 2 muttrar och dra den undre för ut och yttre för in och om du gör nya gängor så rasar bulten eller den blir ju alltid svagare. Det kan vara blankt
Citera
2022-10-01, 17:11
Medlem
Sladdarens avatar
Har en Dremel 2200-4 för butangas eller mixgas brännare med alla tillbehör (för uppvärmning)

Om vi utgår ifrån pinnbultar som sitter i topplocket aluminium så spinner jag vidare på att de potentiellt tunna pinnbultar M5 M6 tex för termostathuset

1. Vad rekommenderar ni för gänglåsnings "medel" sen när man för in nya pinnskruvar / bultar
Många vill köra med loctite gänglåsning för metall men vilken och i aluminium

De är väl alldrig bra att den är superstark och torkar snabbare än du hinner blinka så du knappt hinner chansen att skruva in en ny pinnbult med huvud ?

2. Söker ochså efter pinnbultar med skruvhuvud tex med insex eller ännu bättre torx eller skalle som är helgängad på M5, M6 och bredare. Längden är ganska oviktig utan säg mellan 10-15 cm

Ex https://persaker.se/bult-mutter/topp...t-1-2-unf-unc/
Citera
2022-10-01, 17:18
Medlem
Sladdarens avatar
Bra märke för kärvande pinnbultar, spraya på tof under 24 timmar "torktid / verkningstid"

https://www.kullagret.com/product/om...oogle-shopping

Omicron 636 KRYPOLJA "4 in 1" 150ml
Citera
2022-10-01, 17:20
Medlem
Sladdarens avatar
[quote=Sladdaren|81828459]

https://antram.se/produkt-kategori/v...nbultsverktyg/

/QUOTE]

BGS-1883 rakare gängning ut men klarar inte lika mycket kraft max 20nm
eller BGS-8799 mer kraft men svårare att få den att dra rakt ut.
Citera
2022-10-01, 17:28
Medlem
Apropå pinnskruvar (pinnbultar finns inget som heter!) så har jag, då M7 gängan för grenrör pajat, gängat om hålet till M8.
Tagit en bit av en helgängad M8 skruv(ALDRIG gängstång) och i borrmaskin filat ner den i ena änden till kärnstommen(eller vad man ska kalla det) och gängat M7.
På så sätt syns inte att man "reparerat" gängan med M8 men ändå har M7 mutter utanpå grenröret.
Om man är petimeter och vill att det ska se original ut.
Citera
2022-10-02, 20:07
Medlem
Fuzzs avatar
Gänglåsning behövs normalt inte på pinnbult. Om det är till grenrör gärna koppar eller aluminiumpasta (beroende på aluminiumtopp eller gjuten topp) samt koppar muttrar. Så att det går lätt att lossa nästa gång.
Angående gänglåsning spelar märke ingen roll bara vilken styrka den har. Tex medel hårdhet för förband som troligen demonteras. Hård för förband som troligen inte kommer demonteras.
Citera
2022-10-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Apropå pinnskruvar (pinnbultar finns inget som heter!) så har jag, då M7 gängan för grenrör pajat, gängat om hålet till M8.
Tagit en bit av en helgängad M8 skruv(ALDRIG gängstång) och i borrmaskin filat ner den i ena änden till kärnstommen(eller vad man ska kalla det) och gängat M7.
På så sätt syns inte att man "reparerat" gängan med M8 men ändå har M7 mutter utanpå grenröret.
Om man är petimeter och vill att det ska se original ut.

"Gilla"
Citera
2022-10-02, 21:14
Medlem
Riktigt dåliga pinskruv, tex på ett avgassystem.
Kapa om möjligt den utstickande delen av skruven jäms med muttern med vinkelslipen.
Värmen från kapningen hjälper vanligtvis mutten att lossna, och den har ingen rostig gänga att ta sig över.
För att underlätta framtida demontering, kapa skruven direkt efter montering av nya grejer, för hållfastheten behövs ju ingen utstickande gänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in