2022-11-17, 07:55
Medlem
Harry Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Brjan av Matt 24 handlar om Jerusalems frstrelse, men fortsttningen handlar om hela vrlden och alla folk. I lrjungarnas tankevrld smlte tv hndelser ihop.

24:14 Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela vrlden, till ett vittnesbrd fr alla folk. Och sedan skall nden komma.

24:27 Ty ssom ljungelden, nr den gr ut frn ster, synes nda till vster, s skall Mnniskosonens tillkommelse vara.

24:29 Men strax efter den tidens vedermda skall solen frmrkas och mnen upphra att giva sitt sken, och stjrnorna skola falla ifrn himmelen, och himmelens makter skola bva.

24:30 Och d skall Mnniskosonens tecken visa sig p himmelen, och alla slkter p jorden skola d jmra sig. Och man skall f se 'Mnniskosonen komma p himmelens skyar' med stor makt och hrlighet.

Du glmde citera den sista delen av Matteus 24

33 P samma stt kan ni veta att han r nra, utanfr drren, nr ni ser allt detta hnda. 34 Sannerligen sger jag er: detta slkte ska inte g under innan allt detta hnder.[g] 35 Himmel och jord ska frg, men mina ord ska aldrig frg.

Det r tydligt att Jesus sger att detta var nra frestende (fr 2000 r sedan.)

Du fr grna frklara hur detta kommer ske i framtiden om han sa att hrarna han talade till slkte/ generation inte skulle d innan detta intrffade.
Citera
2022-11-17, 08:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry H
Du glmde citera den sista delen av Matteus 24

33 P samma stt kan ni veta att han r nra, utanfr drren, nr ni ser allt detta hnda. 34 Sannerligen sger jag er: detta slkte ska inte g under innan allt detta hnder.[g] 35 Himmel och jord ska frg, men mina ord ska aldrig frg.

Det r tydligt att Jesus sger att detta var nra frestende (fr 2000 r sedan.)

Du fr grna frklara hur detta kommer ske i framtiden om han sa att hrarna han talade till slkte/ generation inte skulle d innan detta intrffade.
Det handlar om tv olika hndelser och de som bidrog till berttartraditionen, innan r 70, pusslade ihop sina minnesfragment s som det blev.

Budskapets spridning till all vrldens folk fregick Mnniskosonens terkomst, medan frstrelsen av templet skulle ske i nrtid.
Citera
2022-11-17, 08:51
Medlem
Harry Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det handlar om tv olika hndelser och de som bidrog till berttartraditionen, innan r 70, pusslade ihop sina minnesfragment s som det blev.

Budskapets spridning till all vrldens folk fregick Mnniskosonens terkomst, medan frstrelsen av templet skulle ske i nrtid.

Daniel 9, Matteus 24 och uppenbarelseboken
Beskriver samma hndelse.

Vad r din uppfattning om den sista tiden, antikrist och templet? Kommer slaktoffring av djur terinfras?
Citera
2022-11-17, 09:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry H
Daniel 9, Matteus 24 och uppenbarelseboken
Beskriver samma hndelse.

Vad r din uppfattning om den sista tiden, antikrist och templet? Kommer slaktoffring av djur terinfras?
Jag r mest intresserad av evangelierna. Uppenbarelseboken r en spnnande berttelse som konkurrerade ut evangelierna i urfrsamlingarna.
Citera
2022-11-17, 09:57
Medlem
Trakessons avatar
Eftersom kristendomen r en undergngssekt kommer naturligtvis de allra flesta kristna (tminstone de som frsttt att jesus terkomst innebr jordens undergng) att jubla nr bomberna brjar falla och samhllet kraschar.

Sjlv tror jag inte alls p deras nsketnkande om den yttersta tiden. Det finns naturligtvis orosmoln men det finns det alltid ngonstans i vrlden. Mnskligheten kommer inte att utrotas ens om Putin skickar krnvapen mot Ukraina ven om Europa skulle pverkas extremt negativt fr lng tid framt. Frhoppningsvis inser han att ett sdant steg skulle innebra att hans eget land i princip raderas frn kartan, men att det skulle innebra mnsklighetens undergng r verdrivet och att jesus skulle tervnda fr att vada till knna i blod nr han hugger ner syndarna r bara en vt drm fr de som tror att de skulle rknas in i de han lter leva och ger evigt liv. Jordens undergng sker inte i r i alla fall.
Citera
2022-11-17, 10:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Eftersom kristendomen r en undergngssekt kommer naturligtvis de allra flesta kristna (tminstone de som frsttt att jesus terkomst innebr jordens undergng) att jubla nr bomberna brjar falla och samhllet kraschar.

Frhoppningsvis inser han att ett sdant steg skulle innebra att hans eget land i princip raderas frn kartan, men att det skulle innebra mnsklighetens undergng r verdrivet och att jesus skulle tervnda fr att vada till knna i blod nr han hugger ner syndarna r bara en vt drm fr de som tror att de skulle rknas in i de han lter leva och ger evigt liv. Jordens undergng sker inte i r i alla fall.
Om inte nu i vinter s frmodligen nsta vinter och ingen kommer att jubla och det blir mrkt och kallt och de flesta verlevande kommer att svlta ihjl. Det blir en oerhrd vedermda bde fr troende och andra.

Jesus kommer inte att dda ngon vid sin terkomst men samla det sista av den goda frukten och lmna dlig frukt kvar. Sedan kommer slutet.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-11-17 kl. 10:33.
Citera
2022-11-17, 10:36
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Jag kan inte skaka av mig knslan av att vi lever i den sista tiden. Allt blir bara smre och smre. Krig, svlt, diverse kriser, lidanden, degeneration, elnde och frtvivlan...

Ltom oss diskutera ur ett eskatologiskt perspektiv och knyta an till skrifterna. Hr tnker jag frmst p de abrahamitiska religionernas skrifter/lra om den sista tiden.

Lever vi i den sista tiden? Varfr/varfr inte?

Diskutera i sm grupper och hll det sakligt!

Inte. Varfr? Fr folk som dig har upprepat de dr meningarna de senaste 10000 r av civilisationer. Skert lngre bak.
Citera
2022-11-17, 17:56
Medlem
Vad rstar man p som kristen i dessa tider?
Citera
2022-11-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dettaxet
Vad rstar man p som kristen i dessa tider?

Sanna kristna rstar p Guds kungarike:

"Vr fader, du som r i himlen. Lt ditt namn bli helgat.
Lt ditt rike komma. Lt din vilja ske, p jorden s som i himlen.
" (Matt 6:9-10 Bibel2000)

Guds kungarike som snart ska ingripa p jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud lta ett rike uppst som aldrig ngonsin skall g under. Inget annat folk skall f makten ver detta rike. Det skall krossa och tillintetgra alla de andra rikena, men sjlvt skall det best fr evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2022-11-17, 19:18
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Sjlv tror jag inte alls p deras nsketnkande om den yttersta tiden. Det finns naturligtvis orosmoln men det finns det alltid ngonstans i vrlden. Mnskligheten kommer inte att utrotas ens om Putin skickar krnvapen mot Ukraina ven om Europa skulle pverkas extremt negativt fr lng tid framt. Frhoppningsvis inser han att ett sdant steg skulle innebra att hans eget land i princip raderas frn kartan, men att det skulle innebra mnsklighetens undergng r verdrivet och att jesus skulle tervnda fr att vada till knna i blod nr han hugger ner syndarna r bara en vt drm fr de som tror att de skulle rknas in i de han lter leva och ger evigt liv. Jordens undergng sker inte i r i alla fall.
S du tror att du fr leva och hlla p som du gr fr evigt? Det tror jag inte. Det r dags fr en frndring. Tro p kraften i tron och guds kraft. Jesus och evangeliet. Vgen sanningen och livet. Det r alla mnniskors berttelse.. Jesus Christ.
Citera
2022-11-17, 23:47
Medlem
senhackarens avatar
Den dr skiten har folk sagt i flera tusen tals r. Allt fr att kontrollera sina fljare. Lite som i Nordkorea.
Citera
2022-11-17, 23:52
Medlem
Ser ut s om man lyssnar p media. Allt fokus p dliga saker. Ja frutom idol d
Krig ,pandemier, miljkaos , versvmningar torka.

Jag tror vi har fr mycket kontroll och drfr ser massa lustig statistik och upptcker virus i vran super teknik och alla fr panik.
Igentligen har det alltid varit ovder och sjukdomar skillnaden att vi inte blivit informerade ver vad som hnder ver hela jorden..

Hr jag r hnder ingenting

Enligt kristna s ska Jesus Stiga ner frn himmelen frst s det r lugnt..
Senast redigerad av troligengud 2022-11-18 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in