2022-11-17, 07:55
Medlem
Harry Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Början av Matt 24 handlar om Jerusalems förstörelse, men fortsättningen handlar om hela världen och alla folk. I lärjungarnas tankevärld smälte två händelser ihop.

24:14 Och detta evangelium om riket skall bliva predikat i hela världen, till ett vittnesbörd för alla folk. Och sedan skall änden komma.

24:27 Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara.

24:29 Men strax efter den tidens vedermöda skall solen förmörkas och månen upphöra att giva sitt sken, och stjärnorna skola falla ifrån himmelen, och himmelens makter skola bäva.

24:30 Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet.

Du glömde citera den sista delen av Matteus 24

33 På samma sätt kan ni veta att han är nära, utanför dörren, när ni ser allt detta hända. 34 Sannerligen säger jag er: detta släkte ska inte gå under innan allt detta händer.[g] 35 Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå.

Det är tydligt att Jesus säger att detta var nära förestående (för 2000 år sedan.)

Du får gärna förklara hur detta kommer ske i framtiden om han sa att åhörarna han talade till släkte/ generation inte skulle dö innan detta inträffade.
Citera
2022-11-17, 08:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry H
Du glömde citera den sista delen av Matteus 24

33 På samma sätt kan ni veta att han är nära, utanför dörren, när ni ser allt detta hända. 34 Sannerligen säger jag er: detta släkte ska inte gå under innan allt detta händer.[g] 35 Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå.

Det är tydligt att Jesus säger att detta var nära förestående (för 2000 år sedan.)

Du får gärna förklara hur detta kommer ske i framtiden om han sa att åhörarna han talade till släkte/ generation inte skulle dö innan detta inträffade.
Det handlar om två olika händelser och de som bidrog till berättartraditionen, innan år 70, pusslade ihop sina minnesfragment så som det blev.

Budskapets spridning till all världens folk föregick Människosonens återkomst, medan förstörelsen av templet skulle ske i närtid.
Citera
2022-11-17, 08:51
Medlem
Harry Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det handlar om två olika händelser och de som bidrog till berättartraditionen, innan år 70, pusslade ihop sina minnesfragment så som det blev.

Budskapets spridning till all världens folk föregick Människosonens återkomst, medan förstörelsen av templet skulle ske i närtid.

Daniel 9, Matteus 24 och uppenbarelseboken
Beskriver samma händelse.

Vad är din uppfattning om den sista tiden, antikrist och templet? Kommer slaktoffring av djur återinföras?
Citera
2022-11-17, 09:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry H
Daniel 9, Matteus 24 och uppenbarelseboken
Beskriver samma händelse.

Vad är din uppfattning om den sista tiden, antikrist och templet? Kommer slaktoffring av djur återinföras?
Jag är mest intresserad av evangelierna. Uppenbarelseboken är en spännande berättelse som konkurrerade ut evangelierna i urförsamlingarna.
Citera
2022-11-17, 09:57
Medlem
Trakessons avatar
Eftersom kristendomen är en undergångssekt kommer naturligtvis de allra flesta kristna (åtminstone de som förstått att jesus återkomst innebär jordens undergång) att jubla när bomberna börjar falla och samhället kraschar.

Själv tror jag inte alls på deras önsketänkande om den yttersta tiden. Det finns naturligtvis orosmoln men det finns det alltid någonstans i världen. Mänskligheten kommer inte att utrotas ens om Putin skickar kärnvapen mot Ukraina även om Europa skulle påverkas extremt negativt för lång tid framåt. Förhoppningsvis inser han att ett sådant steg skulle innebära att hans eget land i princip raderas från kartan, men att det skulle innebära mänsklighetens undergång är överdrivet och att jesus skulle återvända för att vada till knäna i blod när han hugger ner syndarna är bara en våt dröm för de som tror att de skulle räknas in i de han låter leva och ger evigt liv. Jordens undergång sker inte i år i alla fall.
Citera
2022-11-17, 10:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Eftersom kristendomen är en undergångssekt kommer naturligtvis de allra flesta kristna (åtminstone de som förstått att jesus återkomst innebär jordens undergång) att jubla när bomberna börjar falla och samhället kraschar.

Förhoppningsvis inser han att ett sådant steg skulle innebära att hans eget land i princip raderas från kartan, men att det skulle innebära mänsklighetens undergång är överdrivet och att jesus skulle återvända för att vada till knäna i blod när han hugger ner syndarna är bara en våt dröm för de som tror att de skulle räknas in i de han låter leva och ger evigt liv. Jordens undergång sker inte i år i alla fall.
Om inte nu i vinter så förmodligen nästa vinter och ingen kommer att jubla och det blir mörkt och kallt och de flesta överlevande kommer att svälta ihjäl. Det blir en oerhörd vedermöda både för troende och andra.

Jesus kommer inte att döda någon vid sin återkomst men samla det sista av den goda frukten och lämna dålig frukt kvar. Sedan kommer slutet.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-11-17 kl. 10:33.
Citera
2022-11-17, 10:36
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Jag kan inte skaka av mig känslan av att vi lever i den sista tiden. Allt blir bara sämre och sämre. Krig, svält, diverse kriser, lidanden, degeneration, elände och förtvivlan...

Låtom oss diskutera ur ett eskatologiskt perspektiv och knyta an till skrifterna. Här tänker jag främst på de abrahamitiska religionernas skrifter/lära om den sista tiden.

Lever vi i den sista tiden? Varför/varför inte?

Diskutera i små grupper och håll det sakligt!

Inte. Varför? För folk som dig har upprepat de där meningarna de senaste 10000 år av civilisationer. Säkert längre bak.
Citera
2022-11-17, 17:56
Medlem
Vad röstar man på som kristen i dessa tider?
Citera
2022-11-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dettaxet
Vad röstar man på som kristen i dessa tider?

Sanna kristna röstar på Guds kungarike:

"Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
" (Matt 6:9-10 Bibel2000)

Guds kungarike som snart ska ingripa på jorden:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
Citera
2022-11-17, 19:18
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Själv tror jag inte alls på deras önsketänkande om den yttersta tiden. Det finns naturligtvis orosmoln men det finns det alltid någonstans i världen. Mänskligheten kommer inte att utrotas ens om Putin skickar kärnvapen mot Ukraina även om Europa skulle påverkas extremt negativt för lång tid framåt. Förhoppningsvis inser han att ett sådant steg skulle innebära att hans eget land i princip raderas från kartan, men att det skulle innebära mänsklighetens undergång är överdrivet och att jesus skulle återvända för att vada till knäna i blod när han hugger ner syndarna är bara en våt dröm för de som tror att de skulle räknas in i de han låter leva och ger evigt liv. Jordens undergång sker inte i år i alla fall.
Så du tror att du får leva och hålla på som du gör för evigt? Det tror jag inte. Det är dags för en förändring. Tro på kraften i tron och guds kraft. Jesus och evangeliet. Vägen sanningen och livet. Det är alla människors berättelse.. Jesus Christ.
Citera
2022-11-17, 23:47
Avstängd
senhackarens avatar
Den där skiten har folk sagt i flera tusen tals år. Allt för att kontrollera sina följare. Lite som i Nordkorea.
Citera
2022-11-17, 23:52
Medlem
Ser ut så om man lyssnar på media. Allt fokus på dåliga saker. Ja förutom idol då
Krig ,pandemier, miljökaos , översvämningar torka.

Jag tror vi har för mycket kontroll och därför ser massa lustig statistik och upptäcker virus i våran super teknik och alla får panik.
Igentligen har det alltid varit oväder och sjukdomar skillnaden att vi inte blivit informerade över vad som händer över hela jorden..

Här jag är händer ingenting

Enligt kristna så ska Jesus Stiga ner från himmelen först så det är lugnt..
Senast redigerad av troligengud 2022-11-18 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in