2022-10-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu får du ge några exempel. Jag kommer faktiskt inte på något. Det är ju först och främst SMEKNAMNEN till de anglosaxiska namnen, som är WT. Både i ursprungsländerna och i Sverige.
Nu är de väl skilda men Fergie heter ju en ingift prinessa i Storbritanien.
Nu har de avsagt sig kunga titlarna men Megan är ett namn.
Skulle nog kalla båda namnen WT på en svensk i Sverige.
Citera
2022-10-09, 17:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu är de väl skilda men Fergie heter ju en ingift prinessa i Storbritanien.
Nu har de avsagt sig kunga titlarna men Megan är ett namn.
Skulle nog kalla båda namnen WT på en svensk i Sverige.

Fergie hette inte Fergie, det var ett smeknamn anspelande på hennes efternamn Ferguson. Hon hette Sarah (och gör det väl än, men hon är ju inte i ropet längre). Ja, om någon skulle DÖPA sitt barn till Fergie - i England ELLER Sverige - så skulle det nog vara några WT, ja. Fast Fergie blev aldrig så populär att hon inspirerade till det.

Meghan är ett irländskt namn, från början ett smeknamn på Margaret. Det skulle nog ingen engelsk adelsfamilj döpa sitt barn till, och definitivt inte kungafamiljen, på grund av den urgamla konflikten med Irland. Men WT är det inte, och jag kan inte se att det skulle bli det på ett svenskt barn heller? Dock har det förstås inte samma klass som ursprungsnamnet Margaret, och vi här i Sverige är nog inte heller HELT opåverkade av uppfattningen att Irland är lite sämre än England...
Citera
2022-10-15, 20:17
Medlem
BokKons avatar
Jag gillar lite äldre namn som
Ingrid, Ada, Tore, Wilhelm. Melker

Och mer fornnordiska namn:
Hel, Freja, Yrsa, Loke, Joar
Citera
2023-02-21, 19:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Nej Joel är inget WT-namn men väl ett mongonamn. Jag tänker bara på Joelbitar...
Även "Hitte-joel" från åshöjdens bk. Ett hittebarn alltså.
Citera
2023-02-21, 19:56
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokKon
Jag gillar lite äldre namn som
Ingrid, Ada, Tore, Wilhelm. Melker

Och mer fornnordiska namn:
Hel, Freja, Yrsa, Loke, Joar

Fornnordiska namn har ju blivit väldigt WT
Citera
2023-02-21, 22:10
Medlem
Merwinnas avatar
Ett säkert tips om man är livrädd för WT, är att döpa barnen efter Gustav Wasa, hans drottningar och barn. Då KAN det inte bli WT! Här hittar vi:

Gustav (som sagt)
Erik
Johan
Magnus
Karl
Sten

Katarina
Margareta
Cecilia
Anna
Sofia
Elisabet

Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Fornnordiska namn har ju blivit väldigt WT

Bara de som kommer från Marvel-filmerna. Det finns tusentals fornnordiska namn att välja på, och WT skulle aldrig hitta dessa namn, för man måste leta i t.ex. Eddan och isländska sagor, eller uppteckningar från äldre medeltiden då dessa namn fortfarande var i bruk. WT läser inte så särskilt mycket, och de förstår inte äldre svenska. Eller så kombinerar man själv, precis som de gjorde då.

Kvinnonamnen t.ex. slutar ofta på -hild, -borg, -run, -dis, -rid, -run eller -lög. Sedan kan man kombinera med de olika förleden som fanns.

Om vi tar Gun t.ex., som betyder "strid", så får vi:

Gunhild
Gunborg
Gunrud
Gundis
Gunrid
Gunrun (OK låter inte bra)
Gunlög

Och om vi tar förleden "Sig" som betyder seger, så får vi:

Sighild
Sigborg
Sigrud
Sigdis
Sigrid
Sigrun
Siglög (OK låter inte bra)

Du kan själv testa med "Ing" alternativt "Inge" beroende på vad som flyter bäst. Eller "Tor". Eller "Tyr".

Lite nyare smeknamnsformer har tagit ändelsen -a som de flesta av våra svenska flicknamn än idag. Efter tusen år kan man betrakta dem som riktiga förnamn, tycker jag - som annars ogillar smeknamnsnamn! Där har vi t.ex. Disa, Tora, Inga, Tyra, Tora och Saga.
Senast redigerad av Merwinna 2023-02-21 kl. 22:13.
Citera
2023-02-21, 23:10
Medlem
Icke-WT namn enligt mig är namn som visar på en viss kreativitet och finess av föräldrarna. Jag kan tycka att många enkla vanliga svenska namn tangerar wt för att de är så tråkiga, intetsägande. Även namn som tillskriver barnet en ”egenskap” (Tindra, Grace, Björn) visar på aningens tanklöshet hos föräldrar.

(Jag har själv ett vanligt, ganska tråkigt namn)
Senast redigerad av bazaar 2023-02-21 kl. 23:18.
Citera
2023-02-21, 23:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Icke-WT namn enligt mig är namn som visar på en viss kreativitet och finess av föräldrarna. Jag kan tycka att många enkla vanliga svenska namn tangerar wt för att de är så tråkiga, intetsägande. Även namn som tillskriver barnet en ”egenskap” (Tindra, Grace, Björn) visar på aningens tanklöshet hos föräldrar.

Tindra och Grace (om föräldrarna inte har engelskspråkig bakgrund) håller jag med om. Men Björn är ju ett urgammalt vikinganamn! Ingen tänker på djuret, och gör de det så är det bara positivt ("björnstark"). Samma med Ulf, och kombinationer som Torbjörn och Torulf. Varg däremot skulle jag säga är WT, för det är så nytt att man tänker på djuret direkt, och det har inte hunnit få statusen av riktigt namn.

...och "enkla, vanliga svenska namn" är absolut inte WT, de är antitesen till WT. WT vill ha namn som de uppfattar som coola och nya (sedan kan de ibland vara 4000 år gamla, som Livia t.ex., men det känner inte WT till), och gärna från den amerikanska kulturen. WT fattar inte heller skillnaden mellan riktiga förnamn och smeknamn (t.ex. John - Johnny, James - Jimmy, Susan - Sally, Petronella - Nelly).
Citera
2023-02-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tindra och Grace (om föräldrarna inte har engelskspråkig bakgrund) håller jag med om. Men Björn är ju ett urgammalt vikinganamn! Ingen tänker på djuret, och gör de det så är det bara positivt ("björnstark"). Samma med Ulf, och kombinationer som Torbjörn och Torulf. Varg däremot skulle jag säga är WT, för det är så nytt att man tänker på djuret direkt, och det har inte hunnit få statusen av riktigt namn.

...och "enkla, vanliga svenska namn" är absolut inte WT, de är antitesen till WT. WT vill ha namn som de uppfattar som coola och nya (sedan kan de ibland vara 4000 år gamla, som Livia t.ex., men det känner inte WT till), och gärna från den amerikanska kulturen. WT fattar inte heller skillnaden mellan riktiga förnamn och smeknamn (t.ex. John - Johnny, James - Jimmy, Susan - Sally, Petronella - Nelly).
Jag förstår vad du menar men håller inte helt med. Om man tittar på wt folk kommer man troligtvis se att absolut största majoriteten heter Malin, Jessica, Anna, Camilla, Sofi osv. När jag växte upp var typiska wt namn för killar sådana som inte låg i tiden, som tex Ulf. Det namnet är ju mer populärt idag.
Citera
2023-02-21, 23:39
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar men håller inte helt med. Om man tittar på wt folk kommer man troligtvis se att absolut största majoriteten heter Malin, Jessica, Anna, Camilla, Sofi osv. När jag växte upp var typiska wt namn för killar sådana som inte låg i tiden, som tex Ulf. Det namnet är ju mer populärt idag.
De mest populära namnen kommer givetvis bäras av många i arbetarklassen. Liksom många i medelklassen bär desamma.
Citera
2023-02-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
De mest populära namnen kommer givetvis bäras av många i arbetarklassen. Liksom många i medelklassen bär desamma.
Jo, förvisso, helt rätt, men jag skulle ändå vilja påstå, som någon tidigare här påpekat, om man tittar tex på adeln ser man ofta mer spännande, kreativa namn. För mig är det sådana aspekter som avgör om det är ett icke-wt namn. Anna tex är lika mycket wt som inte för mig.
Citera
2023-02-22, 00:10
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Jo, förvisso, helt rätt, men jag skulle ändå vilja påstå, som någon tidigare här påpekat, om man tittar tex på adeln ser man ofta mer spännande, kreativa namn. För mig är det sådana aspekter som avgör om det är ett icke-wt namn. Anna tex är lika mycket wt som inte för mig.
Vi har för det första inte wt i Sverige och Anna är förövrigt ett gammalt och stabilt namn. De flesta har mer bönder än adel i sig. Finns väldigt många medelklassbarn som döpts till Anna.

Att falla ur klassen helt saknar generellt så mycket med namn. Det är mer när missbrukare överlag velat ha uttalat sprakande namn som vi började höra på namnen att familjebakgrunden inte var optimal. Cassandra, Jasmin, och liknande namn. Inte Anna utan namn som är annorlunda eller importerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in