• 9
  • 10
2023-02-22, 00:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag förstår vad du menar men håller inte helt med. Om man tittar på wt folk kommer man troligtvis se att absolut största majoriteten heter Malin, Jessica, Anna, Camilla, Sofi osv. När jag växte upp var typiska wt namn för killar sådana som inte låg i tiden, som tex Ulf. Det namnet är ju mer populärt idag.

Det kanske gäller för folk födda på 1960-70-talet, för i den generationen var det fortfarande mycket ovanligt med helt utspejsade namn. De flesta döpte sina barn till vanliga namn - både städarens och VD:ns barn kunde heta Lena och Anders, Camilla och Tomas, Helena och Peter.

De värsta namnen i den generationen var diverse y-namn, oftast hämtade från den amerikanska underhållningsvärlden: Gary, Johnny, Benny, Ronny, Tommy, Danny...

På flicksidan fanns såvitt jag vet knappast några motsvarande amerikanska smeknamnsnamn, utan det värsta där var svenska smeknamnsnamn som Lise-Lotte, Annette, Anneli, Sanna och Carina. Ja och Jessica och Jennifer då, inga (moderna) smeknamn men direktimporterade från USA.

Men som sagt: WT-namnen var ovanliga, de flesta döptes till vanliga, normala namn på 60-70-talet. Tomas, Peter, Magnus, Anders, Jörgen, Fredrik, Per, Niklas, Krister, Christian, Anna, Katarina, Susanne, Elisabeth, Charlotte, Maria, Marie, Angelika, Karolina, Kristina, Madeleine.
Citera
2023-02-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kanske gäller för folk födda på 1960-70-talet, för i den generationen var det fortfarande mycket ovanligt med helt utspejsade namn. De flesta döpte sina barn till vanliga namn - både städarens och VD:ns barn kunde heta Lena och Anders, Camilla och Tomas, Helena och Peter.

De värsta namnen i den generationen var diverse y-namn, oftast hämtade från den amerikanska underhållningsvärlden: Gary, Johnny, Benny, Ronny, Tommy, Danny...

På flicksidan fanns såvitt jag vet knappast några motsvarande amerikanska smeknamnsnamn, utan det värsta där var svenska smeknamnsnamn som Lise-Lotte, Annette, Anneli, Sanna och Carina. Ja och Jessica och Jennifer då, inga (moderna) smeknamn men direktimporterade från USA.

Men som sagt: WT-namnen var ovanliga, de flesta döptes till vanliga, normala namn på 60-70-talet. Tomas, Peter, Magnus, Anders, Jörgen, Fredrik, Per, Niklas, Krister, Christian, Anna, Katarina, Susanne, Elisabeth, Charlotte, Maria, Marie, Angelika, Karolina, Kristina, Madeleine.
Alltså, jag älskar att diskutera namn men måste verkligen sova. Ja, det är väldigt tydligt hur klasslöst Sverige har varit. De importerade amerikanska namnen är absolut associerade till wt, jag gillar inte alls dessa namn. Kan dock tycka att det finns något rörande i att föräldrarna valde dessa, en framåtanda. Jag har haft en chef som hette Kenny, så vissa gick det bra för.
Citera
2023-02-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Vi har för det första inte wt i Sverige och Anna är förövrigt ett gammalt och stabilt namn. De flesta har mer bönder än adel i sig. Finns väldigt många medelklassbarn som döpts till Anna.

Att falla ur klassen helt saknar generellt så mycket med namn. Det är mer när missbrukare överlag velat ha uttalat sprakande namn som vi började höra på namnen att familjebakgrunden inte var optimal. Cassandra, Jasmin, och liknande namn. Inte Anna utan namn som är annorlunda eller importerade.
det är klart att vissa namn avslöjar mer än andra såvida föräldrarna inte är utländska. Om jag träffar en ”Anna” finns det bara en sak jag vet om hennes bakgrund och det är att hennes föräldrar med största sannolikhet är rejält tråkiga.

Jag använder Anna som ett exempel på ett vanligt namn. Har ingenting emot namnet, kanske heter jag till och med det själv…
Citera
2023-02-22, 00:39
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Snorre är gammalt och fint.
Men vem skulle döpa sin son till det idag?

/VV
Citera
2023-02-22, 17:46
Medlem
Dorniers avatar
Citat:

O-namn då? Carro, Lollo, osv. Eller an-namn, Nettan, Bettan, osv.

Merwinna är Merro isåfall, eller kanske Winnan.

Beträffande vanliga namn så är flicknamn oftare internationella än svenska pojknamn (namn som Peter och Tomas är undantag, de finns i många länder. Sen finns varianter också, Anders blir André på franska t.ex)

Anna, Elisabeth, Maria, Camilla, Helena osv kan kvinnor heta i många länder.

Edit:

Bibban kallas raggarbruden som spelas av Christina Schollin i filmen Raggare (1959).

(An-namn har ibland applicerats på män också, som Clintan)

Amerikanska y-namn kanske inte var lika WT på 60-talet? Till och med Astrid Lindgren använde y-namn till några av sina karaktärer, som Tommy i Pippi Långstrump, och Teddy och Freddy i Saltkråkan.

Edit 2:

Varför heter Tjorven i Saltkråkan Tjorven egentligen? Borde hetat Tjorvan istället.

Är det för att hon är ett fetto och det rimmar på korven?
Senast redigerad av Dornier 2023-02-22 kl. 18:18.
Citera
2023-02-24, 09:24
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Julia. Anna. Sigrid. Astrid. Pernilla.

Magnus. Olof. Karl. Oskar. Konrad.

Jag skulle inte välja ett kristet namn om jag fick ett barn för den dåliga kristna religionen har ingen framtid.

Bra klassiska exempel. Men innan typ 00 talet någon gång kunde även dessa namn tillhöra WT.
Citera
2023-02-24, 10:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
O-namn då? Carro, Lollo, osv. Eller an-namn, Nettan, Bettan, osv.

Merwinna är Merro isåfall, eller kanske Winnan.

Beträffande vanliga namn så är flicknamn oftare internationella än svenska pojknamn (namn som Peter och Tomas är undantag, de finns i många länder. Sen finns varianter också, Anders blir André på franska t.ex)

Anna, Elisabeth, Maria, Camilla, Helena osv kan kvinnor heta i många länder.

Edit:

Bibban kallas raggarbruden som spelas av Christina Schollin i filmen Raggare (1959).

(An-namn har ibland applicerats på män också, som Clintan)

Amerikanska y-namn kanske inte var lika WT på 60-talet? Till och med Astrid Lindgren använde y-namn till några av sina karaktärer, som Tommy i Pippi Långstrump, och Teddy och Freddy i Saltkråkan.

Edit 2:

Varför heter Tjorven i Saltkråkan Tjorven egentligen? Borde hetat Tjorvan istället.

Är det för att hon är ett fetto och det rimmar på korven?

Det engelska smeknamnet på Merwinna brukar vara Winnie!

De bibliska namnen har varit mycket populära för båda könen i hela kristenheten, sedan kristendomen kom till Europa, och även fortfarande. Massor av svenska pojknamn är ju bibliska och internationella: Peter, Thomas, Johan, Jakob, Mikael, Marcus, Elias, Isak, Nathan, Lukas, Mattias, Andreas, Simon, Nicklas, Stefan...

Carro, Lollo, Nettan och Bibban har nog ingen någonsin varit döpt till (hoppas jag, jag orkar inte riktigt kolla). Som jag skrev: på den tiden (1960-70-talet) så kunde folk skilja på riktiga namn och smeknamn. Till och med WT-folk. Det som slank igenom var något amerikanskt smeknamn populärkulturen, som dom inte fattade var smeknamn.

Ja, jag tycker att det är konstigt att Astrid Lindgren använde ett sådant namn som Tommy, men samtidigt har det aldrig varit det värsta y-namnet.
Citera
2023-02-24, 12:27
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Det engelska smeknamnet på Merwinna brukar vara Winnie!

De bibliska namnen har varit mycket populära för båda könen i hela kristenheten, sedan kristendomen kom till Europa, och även fortfarande. Massor av svenska pojknamn är ju bibliska och internationella: Peter, Thomas, Johan, Jakob, Mikael, Marcus, Elias, Isak, Nathan, Lukas, Mattias, Andreas, Simon, Nicklas, Stefan...

Carro, Lollo, Nettan och Bibban har nog ingen någonsin varit döpt till (hoppas jag, jag orkar inte riktigt kolla). Som jag skrev: på den tiden (1960-70-talet) så kunde folk skilja på riktiga namn och smeknamn. Till och med WT-folk. Det som slank igenom var något amerikanskt smeknamn populärkulturen, som dom inte fattade var smeknamn.

Ja, jag tycker att det är konstigt att Astrid Lindgren använde ett sådant namn som Tommy, men samtidigt har det aldrig varit det värsta y-namnet.

Jo såklart, men jag skojade lite om Merro, men det fattar du nog.

(Har även tidigare skojat om prinsessan Merwinna, kallad Winni).

Nej ingen har nog varit döpt till Bibban eller liknande namn, det är smeknamn.

Bibliska pojknamn får väl ofta lite olika stavning på olika språk dock, medan flicknamn kan vara exakt likadana.
Citera
2023-02-24, 13:15
Medlem
DeValeras avatar
Karsten, Steve, Sylvester, Percy, Jean-Pierre, Louis är väl några namn som kan tas med.
Citera
2023-02-25, 16:18
Hälften av namnen i den här tråden var vanliga namn på trasproletärer för 100 år sedan.
Citera
2023-02-25, 16:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Karsten, Steve, Sylvester, Percy, Jean-Pierre, Louis är väl några namn som kan tas med.

Steve är WT i Sverige. Det är ett typiskt sådant engelsk-amerikanskt smeknamn som unga mammor ger sina barn, för att de beundrar en underhållare av något slag med det namnet. I detta fall Steve McQueen (troligen, jag vet inte om det har funnits fler "Steve" som har varit flickidoler). Som själv hette Stephen egentligen, men det är typiskt att dessa unga mammor inte bryr sig om att ta reda på det. På samma sätt som de på senare år döpt sina pojkar till Harry efter prinsen - och inte brytt sig om att ta reda på att han (naturligtvis) är döpt till Henry.
Citera
2023-02-26, 17:08
Medlem
Tzatzikins avatar
Äldre namn som Gunhild, Arvid och Ragnar.

Namn som fungerar i Stockholm så väl som i utkanten av Byxelkrok (det vill säga vad stadsborna kallar ”landet”); Oskar, Julia, Sofia, Jenny. Ofta bibliska namn som Maria och Johannes.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in