Citat:
Ursprungligen postat av
bazaar
Jag förstår vad du menar men håller inte helt med. Om man tittar på wt folk kommer man troligtvis se att absolut största majoriteten heter Malin, Jessica, Anna, Camilla, Sofi osv. När jag växte upp var typiska wt namn för killar sådana som inte låg i tiden, som tex Ulf. Det namnet är ju mer populärt idag.
Det kanske gäller för folk födda på 1960-70-talet, för i den generationen var det fortfarande mycket ovanligt med helt utspejsade namn. De flesta döpte sina barn till vanliga namn - både städarens och VD:ns barn kunde heta Lena och Anders, Camilla och Tomas, Helena och Peter.
De värsta namnen i den generationen var diverse y-namn, oftast hämtade från den amerikanska underhållningsvärlden: Gary, Johnny, Benny, Ronny, Tommy, Danny...
På flicksidan fanns såvitt jag vet knappast några motsvarande amerikanska smeknamnsnamn, utan det värsta där var svenska smeknamnsnamn som Lise-Lotte, Annette, Anneli, Sanna och Carina. Ja och Jessica och Jennifer då, inga (moderna) smeknamn men direktimporterade från USA.
Men som sagt: WT-namnen var ovanliga, de flesta döptes till vanliga, normala namn på 60-70-talet. Tomas, Peter, Magnus, Anders, Jörgen, Fredrik, Per, Niklas, Krister, Christian, Anna, Katarina, Susanne, Elisabeth, Charlotte, Maria, Marie, Angelika, Karolina, Kristina, Madeleine.