2022-09-29, 17:17
Medlem
Någon som haft lunginflammation här?
Jag har fått ensidig lunginflammation konstaterad i söndags, och äter antibiotika sedan dess. Jag mår bättre, förutom slemmig hosta mestadels morgon och kväll. Jag är mycket orkeslös. Jag undrar ungefär när man kan tänkas gå tillbaka och jobba igen? Hur var det för er?
Citera
2022-09-29, 17:26
Medlem
vantablacks avatar
Skulle säga att det är högst individuellt beroende på hur kraftig lunginflammationen är samt vilket skick man var i sen innan, fysiskt alltså.
Så länge du har slemhosta och känner dig orkeslös så ska du vara hemma. Ta antibiotikan. Drick mycket vatten. Få i dig mat. Hosta upp slem. Repeat.
När du känner dig pigg nog för att börja dammsuga och sånt så börjar du vara redo för återgång till arbete (hittar ingen bättre liknelse men när jag är riktigt sjuk och börjar bli frisk så känner jag att jag har ork nog att städa). Men bli inte förvånad om du har lite problem med lungorna och andningen en lång tid efteråt, när jag hade dubbelsidig lunginflammation sist så sa läkaren att lungorna är fullt återställda först efter 4-6 månader.

Lunginflammation kan vara en pärs. Lyssna på kroppen och var hemma så länge du behöver.
Citera
2022-09-29, 17:46
Medlem
När febern släppt helt och andningen int en påverkar för mkt
Citera
2022-09-29, 17:52
Medlem
f30malmos avatar
Jag var hemma i 10 dagar sist ungefär. Dubbelsidig lunginflammation. Jag har även astma, så allt i lungorna gör det svårt för mig att andas på nätterna en längre period och jag behöver även kortison en period när jag får det utöver antibiotika.
Citera
2022-09-29, 19:32
Medlem
riktigt seg sjukdom
Citera
2022-09-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
Skulle säga att det är högst individuellt beroende på hur kraftig lunginflammationen är samt vilket skick man var i sen innan, fysiskt alltså.
Så länge du har slemhosta och känner dig orkeslös så ska du vara hemma. Ta antibiotikan. Drick mycket vatten. Få i dig mat. Hosta upp slem. Repeat.
När du känner dig pigg nog för att börja dammsuga och sånt så börjar du vara redo för återgång till arbete (hittar ingen bättre liknelse men när jag är riktigt sjuk och börjar bli frisk så känner jag att jag har ork nog att städa). Men bli inte förvånad om du har lite problem med lungorna och andningen en lång tid efteråt, när jag hade dubbelsidig lunginflammation sist så sa läkaren att lungorna är fullt återställda först efter 4-6 månader.

Lunginflammation kan vara en pärs. Lyssna på kroppen och var hemma så länge du behöver.
Ok, tack för ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in