• 1
  • 2
2022-09-28, 20:42
Bannlyst
Tjo, är intresserad av den här staden Falun. Det är mest gamla trådar om Falun så tänkte höra om ni vet hur det är där nuförtiden? Går det att bo där som om man kommer från södra sverige?
Hur är centrum? Finns allting där som i storstäderna?
Är man välkommen i Falun som en storstadsbo?
Kommer alla veta vem man är på en gång? Eller kan man "leva ifred"?
Hur är det att bo i byarna runtikring Falun?

Borlänge är ett problem har jag uppfattat det som? Påverkar det Falun någonting?

Tankar om Dalarna i övrigt? Kan man ha en framtid där?
Citera
2022-09-28, 21:05
Medlem
Bidens avatar
I Falun ligger "Lilla Mogadishu" så vad tror du? Flytta till ett fint område isf.
Citera
2022-09-28, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
I Falun ligger "Lilla Mogadishu" så vad tror du? Flytta till ett fint område isf.
Det är väl i Borlänge det ligger?

Vad skulle du säga är fina områden i Falun?
Citera
2022-09-28, 21:12
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausSchwabWannabe
Det är väl i Borlänge det ligger?

Vad skulle du säga är fina områden i Falun?
Nu blir jag osäker...

Centrum är riktigt fint.
Citera
2022-09-28, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Nu blir jag osäker...

Centrum är riktigt fint.
Det är i Borlänge, kollade upp det! Som jag förstått det genom att läsa på nätet så är Falun och Borlänge som dag och natt.
Citera
2022-09-28, 22:26
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Falun är lugnt.
Visst finns det berikande element där som överallt annars men situationen är absolut inte katastrofal.
Citera
2022-09-29, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Falun är lugnt.
Visst finns det berikande element där som överallt annars men situationen är absolut inte katastrofal.
Härligt! Men hur är centrum i Falun? Finns det samma saker där som det gör i en storstad?

Hur är det att bo lite utanför staden? Vet du något om det?
Citera
2022-09-29, 14:42
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausSchwabWannabe
Härligt! Men hur är centrum i Falun? Finns det samma saker där som det gör i en storstad?

Hur är det att bo lite utanför staden? Vet du något om det?

Är du van vid Stockholms utbud vad det gäller restauranger, krogar, nattklubbar, teatrar, museer, biografer så kommer Falun kännas torftigt.

Men åk dit över en helg och scouta så får du en egen uppfattning.
Citera
2023-06-28, 16:37
Medlem
Falun är lugnt.

Har bott i en del "dåliga/mindre eftertraktade områden" tex. Norslund, Herrhagen, bojsenburg och visst är det lite stök där ibland.

Bor nu i Järnet (centrum) sen ca 2år sedan, också mindre eftertraktat område men har varit hur nöjd som helst med mitt boende här. Stortrivs. Lugnt, ej lyhört. Nackdelel är liten hiss. Blir fundersam varför Järnet har så dåligt rykte?

Norslund för min del var värst. Allmänt skitigt och stökiga nysvenska grannar.

Bojsenburg otroligt lyhört! Man hör när grannen snarkar eller ta dricksvatten.

Herrhagen, långt ifrån allt och mycket dagsfester.
Citera
2023-06-28, 16:52
Medlem
Jag gjorde lumpen i Falun. Men det är "ganska" längesedan. typ 24 år sedan. Men då var det iallafall trevligt. Jag har varit där till och från sedan dess också.

Rätt trevlig småstad om man nu inte är så sugen på att allting ska hända hela tiden. Finns fina områden som är riktigt bra. Har en släkting som har bott där i säkert 30 år i Hosjöstrand. Det är väl ganska befriat från diverse patrask iallafall. Inte helt centralt dock.
Citera
2023-07-06, 09:54
Medlem
Hur är kvarnberget?
Citera
2023-07-07, 22:41
Medlem
Det beror på vart du bor i Kvarnberget. Det är mycket barnfamiljer med blandade kulturer. Islamic center ligger där så kanske inte så konstigt.

Har ett syskon som bor där men som kommer flytta därifrån då grannarna (ej svenskar) tycker det är kul att mata fiskmåsar där.

Det är bättre att bo mer åt källviken/främby/galgberget hållet om du vill ha grannar som är mer likasinnade.

Jag skulle inte vilja ha lägenhet där, dels för att jag gillar att bo i centrum men jag vill också ha grannar man inte störs sig på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in