2022-09-28, 21:06
Medlem
immenhusens avatar
Alltså, till alla här inne som menar på att det inte är någon fara med mögligt bröd. Detta är anledningen till att jag undviker det till varje pris: https://m.youtube.com/watch?v=cmvpHql93CI. TS skall ha tur om han eller hon överlever.

/AI
Citera
2022-09-28, 21:12
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Alltså, till alla här inne som menar på att det inte är någon fara med mögligt bröd. Detta är anledningen till att jag undviker det till varje pris: https://m.youtube.com/watch?v=cmvpHql93CI. TS skall ha tur om han eller hon överlever.

/AI
Man ska undvika mögligt bröd till varje pris.
Det finns en avsevärd risk att man kan bli förlamad.
Citera
2022-09-28, 21:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Eftersom du frågar här på flashback istället för att kontakta 1177.

Så kan jag lugna dig. Mögel visade sig vara effeketivt mot bakterier. Med denna upptäckt uppfanns antibiotika.

Har du ätit mögligt bröd är du numera immun mot alla bakterier som finns.

Du kommer aldrig behöva antibiotika någonsin mer.

Säg inte detta till läkemedelsindustrin. Isåfall kommer de jaga och mörda alla som vet om detta. Inklusive mig själv. Så håll detta mellan oss två.
Citera
2022-09-28, 21:53
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Hej. Jag är så himla orolig.

I all hast råkade jag äta två st tunnbröd (Sarek) som tydligen hade möglat. De smakade normalt men var lite hårdare liksom. Men dessvärre insåg jag efteråt att det var några mögelprickar på alla bröden i påsen. De går ut först imorgon.

Är så extremt rädd för att spy eller något. Har ni råkat äta bröd som möglat, vad hände?

Det var någon story på snapchat om en snubbe som åt mögligt bröd sedan blev han av med ansiktet.

"What happens to you if you eat moldy bread?
Most likely, you'll be okay.” However, in certain cases, the mold found on spoiled food could be dangerous, so if you suddenly develop symptoms such as shortness of breath, nausea, an elevated temperature or diarrhea, you should immediately seek medical help."
Citera
2022-09-28, 22:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Eftersom du frågar här på flashback istället för att kontakta 1177.

Så kan jag lugna dig. Mögel visade sig vara effeketivt mot bakterier. Med denna upptäckt uppfanns antibiotika.

Har du ätit mögligt bröd är du numera immun mot alla bakterier som finns.

Du kommer aldrig behöva antibiotika någonsin mer.

Säg inte detta till läkemedelsindustrin. Isåfall kommer de jaga och mörda alla som vet om detta. Inklusive mig själv. Så håll detta mellan oss två.
Det är bara en sort av alla miljoner mögel som finns som producerar penicillin.
Det går inte heller "äta" de verksamma ämnena, de måste in i kroppen på andra sätt.

Om det gick, så är det smådoseringarna som orsakar penicillin-resistanta bakterier, det är mycket viktigt att alltid fullfölja sin kur!
Folk som bara tar en tablett eller så, är de som är bovarna i dramat!
Citera
2022-09-28, 22:29
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
En gång när jag kom hem dyngfull från krogen åt jag några limpmackor som nattmat. När jag skulle knyta ihop påsen såg jag att limpan var svårt mögelangripen; ytorna där man breder smör så typ ut som militärt camo-mönster.
Det hade smakat lite småskumt faktiskt, men det var inget jag fäste någon större vikt vid eftersom jag låg på Hylandska promillenivåer och knappt kunde varken gå eller stå.

Nästa dag hade jag skitont i huvudet, var väldigt trött och mådde allmänt kasst.
Så mögligt bröd är alltså inte dödligt, men man kan bli lite dålig av det om man har otur.
Citera
2022-09-28, 22:31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Jag äter mögligt bröd ganska ofta. Orkar inte köpa nytt hela tiden. Går bra att skrapa av lite av det värsta möglet. Funkar med ost också. Bara skrapa lite så blir det som nytt
Möglet kan finnas spritt i hela brödet även om det vara är några synliga prickar. Är ju ingen fara om man gör det någon gång men att göra det ofta är olämpligt då det finns mögel som är cancerframkallande.
Ost är en annan sak. Mögel sprider sig inte lika lätt i ost då mögel inte kan växa utan syre så där kan man skära bort möglet med en viss marginal.

Citat:
Ursprungligen postat av polox
Mögelost är väl en delikatess?
Om det handlar om t ex roquefort eller Camembert där det handlar om tillsatt mögel som man vet är ogiftigt ja. En helt annan sak om det handlar om mögel som uppstått spontant.
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
En gång när jag kom hem dyngfull från krogen åt jag några limpmackor som nattmat. När jag skulle knyta ihop påsen såg jag att limpan var svårt mögelangripen; ytorna där man breder smör så typ ut som militärt camo-mönster.
Det hade smakat lite småskumt faktiskt, men det var inget jag fäste någon större vikt vid eftersom jag låg på Hylandska promillenivåer och knappt kunde varken gå eller stå.

Nästa dag hade jag skitont i huvudet, var väldigt trött och mådde allmänt kasst.
Så mögligt bröd är alltså inte dödligt, men man kan bli lite dålig av det om man har otur.
Misstänker starkt att C2H5OH är det som orsakat din huvudvärk snarare än möglet
Citera
2022-09-28, 22:33
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är bara en sort av alla miljoner mögel som finns som producerar penicillin.
Det går inte heller "äta" de verksamma ämnena, de måste in i kroppen på andra sätt.

Om det gick, så är det smådoseringarna som orsakar penicillin-resistanta bakterier, det är mycket viktigt att alltid fullfölja sin kur!
Folk som bara tar en tablett eller så, är de som är bovarna i dramat!
Jag hör och ser vad du säger. Men grabben här käkade mögligt bröd och skippade sjukvårdsupplysningen och vände sig till oss. Oss här på flashback. Så rätt, så rätt som han gjorde.

Så jag antog att han var mogen att komma i vår hemliga klubb att om äter man möglig mat blir man immun mot allt.

Du behöver inte försöka rädda vår hemlighet. Vi som vet vi vet. Husch husch. Vi håller denna kännedom hemlig.

Låt oss inviga grabben i vår ytterst hemliga klubb.
Citera
2022-09-28, 22:35
Medlem
AntonAusTirols avatar
Den största effekten av att ätit två gamla brödskivor är nog att du inte längre har två gamla brödskivor...
Citera
2022-09-28, 22:42
Medlem
Det är nog ingen fara. Grannkäringen där jag växte upp arbetade som sjuksköterska och påstod att mögel var lika med penicillin.

Jag gjorde misstaget att fika hos dem och den minsta grabben skrek att det inte var så mycket mögel den här gången.

Jag kommer ihåg minen hos de andra ungarna, som sedan snyggt och prydligt hällde ut saften i buskarna.
Citera
2022-09-28, 23:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Det är nog ingen fara. Grannkäringen där jag växte upp arbetade som sjuksköterska och påstod att mögel var lika med penicillin.

Jag gjorde misstaget att fika hos dem och den minsta grabben skrek att det inte var så mycket mögel den här gången.

Jag kommer ihåg minen hos de andra ungarna, som sedan snyggt och prydligt hällde ut saften i buskarna.
Läs mitt tidigare inlägg, nummer 30, som svar på ditt inlägg...
Citera
2022-09-28, 23:11
Medlem
Kallamakaronens avatar
Som de flesta skriver - det kommer inte hända ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in