2022-09-28, 19:08
Medlem
Torpedullas avatar
Kom igen! Det svenska folket är uppfödda på mögligt bröd. Snart är vi där igen.
Citera
2022-09-28, 19:28
Medlem
TarmeBaisses avatar
Jag äter mögligt bröd ganska ofta. Orkar inte köpa nytt hela tiden. Går bra att skrapa av lite av det värsta möglet. Funkar med ost också. Bara skrapa lite så blir det som nytt
Citera
2022-09-28, 19:35
Moderator
Jultrollets avatar
Bakning, matbröd och kakor --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2022-09-28, 19:37
Medlem
Du kommer att skita i sängen.
Citera
2022-09-28, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marabouoreo
Hej. Jag är så himla orolig.

I all hast råkade jag äta två st tunnbröd (Sarek) som tydligen hade möglat. De smakade normalt men var lite hårdare liksom. Men dessvärre insåg jag efteråt att det var några mögelprickar på alla bröden i påsen. De går ut först imorgon.

Är så extremt rädd för att spy eller något. Har ni råkat äta bröd som möglat, vad hände?

Det är ingen fara.
Käkade 2 mögliga mackor en gång på fyllan och jag lever
Citera
2022-09-28, 19:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Jag äter mögligt bröd ganska ofta. Orkar inte köpa nytt hela tiden. Går bra att skrapa av lite av det värsta möglet. Funkar med ost också. Bara skrapa lite så blir det som nytt
Då möglet nästa gång kan vara en sort som skapar gifter, är det bättre att vara mera restriktiv.

Ts, du åt så lite, antagligen ingen fara.
Citera
2022-09-28, 19:42
Medlem
Citat:

I all hast råkade jag äta två st tunnbröd (Sarek) som tydligen hade möglat. De smakade normalt men var lite hårdare liksom. Men dessvärre insåg jag efteråt att det var några mögelprickar på alla bröden i påsen. De går ut först imorgon.

Är så extremt rädd för att spy eller något. Har ni råkat äta bröd som möglat, vad hände?
Kommer inte hända ett skit.
Citera
2022-09-28, 19:42
Medlem
Citat:

Det kan ju bero på vad det är för mögel, och hur pass mycket det möglat eller vilken mängd av eventuella gifter det producerat.

Så se nu till och skicka det på mikrobiologisk och kemisk analys och när du fått svaret om någon vecka så vet du hur illa det blev
Citera
2022-09-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TarmeBaisse
Funkar med ost också. Bara skrapa lite så blir det som nytt

Mögelost är väl en delikatess?
Citera
2022-09-28, 20:06
Medlem
qups avatar
Mögel på bröd = ingen biggie
Mögel på kött = biggie
Citera
2022-09-28, 20:17
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Då möglet nästa gång kan vara en sort som skapar gifter, är det bättre att vara mera restriktiv.

Ts, du åt så lite, antagligen ingen fara.
Precis, inte ens en expert kan se om möglet är farligt eller inte utan att analysera det.

Finns väldigt många sorters mögel, en del producerar ämnen som är giftiga för oss.
Eftersom möglet är en svamp så är större delen inte direkt synlig (mycelet).

Så det är alltid klokast att slänga det mögliga brödet, även om det bara är "lite" mögel.
Citera
2022-09-28, 20:17
Medlem
Scamps avatar
Kommer inte hända någonting, du kan vara lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in