2022-09-28, 02:42
Medlem
nero1s avatar
Efter min farsas ddsbo s fick jag ett par klockor, varav en r en Omega kronometer. Jag kan absolut noll komma noll om klockor och undrar bara om det r ngot vrde i en sn hr klocka. Klockan r rtt sliten i glaset, och det finns ingen modellbeteckning p urtavlan. Det str bara Omega under "klockan 12". Urtavlan r lite gr-beige och uret i sig r nog lite trtt, d klockan stannar efter kanske 5-7 timmar frn det jag dragit upp uret. Baksidan r dessutom graverad, (****- 25-november-1948). Det r som sagt en sn hr kronometer, om det nu betyder nt i vrde?

Kan det vara nt att "rusta upp"? Tnkte i s fall ha den sjlv.
Citera
2022-09-28, 06:31
Medlem
Lucianuss avatar
Klart du ska "rusta upp" din fars klocka. Att byta glas elller eventuellt polera originalet r ingen match. Sedan r ju frgan hur skicket r i vrigt. Du skriver att den gr 5 - 7 timmar p en uppdragning och det r ju fr lite. Det kan ju finnas olika skl till det, men min spontana gissning r att den aldrig har blivit servad och att de olika smrjmedlena sedan lnge har stelnat och kat motstndet. Iofs kan det vara ett fjderfel ocks eller ett antal andra kul saker... Skulle du kunna ordna en bild s vi kan "artbestmma" den?

Vem som ska gra jobbet beror p var i landet du finns. Visserligen kan du ha den skickad till Omega som renoverar den, men prislappen blir hgre bl a pga att de lr hrdrenovera den. Tyvrr har inte Omega kvar alla reservdelar i lager s det r inte skert att de klarar det. Sjlv fick jag en retur drfr att de saknade en del som behvde bytas. Lyckligtvis hade en urmakare det och guldklockan frn 30-talet gr nu som ett urverk. Skulle det vara s att ingen har delar som behver bytas, kan Omega tillverka nya, men det gr man bara om klockan har mycket hgt affektionsvrde fr prislappen r saftig. Gamla klockor har personlighet, s frsk du att f den fixad r mitt tips.
Citera
2022-09-29, 20:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Efter min farsas ddsbo s fick jag ett par klockor, varav en r en Omega kronometer. Jag kan absolut noll komma noll om klockor och undrar bara om det r ngot vrde i en sn hr klocka. Klockan r rtt sliten i glaset, och det finns ingen modellbeteckning p urtavlan. Det str bara Omega under "klockan 12". Urtavlan r lite gr-beige och uret i sig r nog lite trtt, d klockan stannar efter kanske 5-7 timmar frn det jag dragit upp uret. Baksidan r dessutom graverad, (****- 25-november-1948). Det r som sagt en sn hr kronometer, om det nu betyder nt i vrde?

Har rjt ur ett antal ddsbon och r det en sn fick klocka som man drar upp p en ratt hgst upp kl 12, vissa kan ha som ett lock ver glaset, kan ven ha en kedja i klockan s r det tyvrr inga strre pengar men jag tycker att du ska spara den i ett hrn i bokhyllan.

En renovering/service p en sn klocka har jag fr mej r vldigt dyr kommer inte ihg vad det kan g p
Citera
2022-09-30, 13:24
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har rjt ur ett antal ddsbon och r det en sn fick klocka som man drar upp p en ratt hgst upp kl 12, vissa kan ha som ett lock ver glaset, kan ven ha en kedja i klockan s r det tyvrr inga strre pengar men jag tycker att du ska spara den i ett hrn i bokhyllan.

En renovering/service p en sn klocka har jag fr mej r vldigt dyr kommer inte ihg vad det kan g p

Mnga gnger r fickur enklare och drmed biĺligare att fixa beroende p att de pga sin strre storlek r mer lttarbetade. Sedan finns det ju givetvis undantag frn den regeln.
Citera
2022-10-07, 20:37
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Nej inget fickur, utan ett armbandsur.
Citera
2022-11-10, 16:03
Medlem
Citat:

En kronometer r en klocka som hller tiden mer exakt n en vanlig klocka. Kronometer ska du inte frvxla med kronograf som r tidtagning typ stoppur. Sjlvklart ska du serva klockan. En sdan klocka frlorar aldrig sitt vrde.
Citera
2022-11-10, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
En kronometer r en klocka som hller tiden mer exakt n en vanlig klocka. Kronometer ska du inte frvxla med kronograf som r tidtagning typ stoppur. Sjlvklart ska du serva klockan. En sdan klocka frlorar aldrig sitt vrde.

Jo den kan mycket val forlora sitt varde och bli vardelos I framtiden.
Det vet varken du eller jag nagot om.

Men idag sa har den garanterat ett visst varde oavsett skick.
Citera
2022-11-17, 10:29
Medlem
Citat:

Tnk p att det kan skilja vldigt mycket i pris beroende p vilken urmakare d gr till. S hr dig fr lite och g inte till fsta bsta.

Var i landet finns du?
Citera
2022-11-18, 21:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Du kan ringa till A B C Service Centrum
Hornsgatan 29 A i Stockholm, innehavaren heter Werner Koch, han r duktig p Omega.
Citera
2022-11-24, 17:45
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kan ringa till A B C Service Centrum
Hornsgatan 29 A i Stockholm, innehavaren heter Werner Koch, han r duktig p Omega.
Jag har luskat ut vad det r fr modell, klockan r frmodligen tillverkad 1944 och tillverkades fr export till allierade under WWII, gick ven till Sveriges flygvapen under betckningen CK2400 "Suvern" med en sn dr subsekund-tavla ovanfr "klockan 6". Vrdet verkar spreta, sg en auktionsfirma i London dr slutbudet hamnade p 3500 med en annan i Kpenhamn slde ett ex fr 23000 Dkr.

S jag kollade upp med en urmakare p Backaplan/Gbg som kunde lite om vintageklockor, och han pstod att om han fick helrenovera den s var han "sker" p att han skulle kunna slja den fr 30-35000, s det r vl dr omkring dom ligger i pris?. Han tar 3500kr fr en helrenovering av uret, s det kan det kanske vara vrt nr jag har pengar ver, ven om jag inte r ute efter att slja klockan d det r ett arv.
Jag rvde ven en annan manuell Omega som enligt samma urmakare bara brukar kallas "Omega Geneve" eller Omega caliber 613 och gjordes under tidigt 70-tal. jag funderar p att anvnda till vardags d den r rtt "70-tals-cool" helt i stl och med silvergr urtavla. Mste bara hitta en schysst armlnk till den, d den saknas.

Det har visat sig att det r ju rtt intressant med klockor och misstnker att jag kanske ftt en ny "hobby" om halsen, d jag redan laddat ner ett flertal urmakarbcker p piratebay, som jag sitter och skrm-fluktar i p kvllskvisten... (ja jag har av ren nyfikenhet ven varit tvungen att skruva av bakboet fr att se vad som pgr dr inne)
Citera
2022-11-24, 17:53
Medlem
Citat:
Jag har luskat ut vad det r fr modell, klockan r frmodligen tillverkad 1944 och tillverkades fr export till allierade under WWII, gick ven till Sveriges flygvapen under betckningen CK2400 "Suvern" med en sn dr subsekund-tavla ovanfr "klockan 6". Vrdet verkar spreta, sg en auktionsfirma i London dr slutbudet hamnade p 3500 med en annan i Kpenhamn slde ett ex fr 23000 Dkr.

S jag kollade upp med en urmakare p Backaplan/Gbg som kunde lite om vintageklockor, och han pstod att om han fick helrenovera den s var han "sker" p att han skulle kunna slja den fr 30-35000, s det r vl dr omkring dom ligger i pris?. Han tar 3500kr fr en helrenovering av uret, s det kan det kanske vara vrt nr jag har pengar ver, ven om jag inte r ute efter att slja klockan d det r ett arv.
Jag rvde ven en annan manuell Omega som enligt samma urmakare bara brukar kallas "Omega Geneve" eller Omega caliber 613 och gjordes under tidigt 70-tal. jag funderar p att anvnda till vardags d den r rtt "70-tals-cool" helt i stl och med silvergr urtavla. Mste bara hitta en schysst armlnk till den, d den saknas.

Det har visat sig att det r ju rtt intressant med klockor och misstnker att jag kanske ftt en ny "hobby" om halsen, d jag redan laddat ner ett flertal urmakarbcker p piratebay, som jag sitter och skrm-fluktar i p kvllskvisten... (ja jag har av ren nyfikenhet ven varit tvungen att skruva av bakboet fr att se vad som pgr dr inne)

Regga dig pa klocksnack.se.
Dar finns otroligt mycket kunskap och hjalp om det behovs. Speciellt I vintageavdelningen

Mvh
Citera
2022-11-27, 23:08
Medlem
Citat:

Kolla med Gastons i Partille med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in