2022-09-27, 21:10
Medlem
Om Skatteverket godkänt deklarationen där det ingår en husförsäljning med diverse avdrag för renovering mm, kan de i ett senare skede ta tillbaka godkännandet eller sker ev granskning innan godkännandet?
Citera
2022-09-27, 21:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Om Skatteverket godkänt deklarationen där det ingår en husförsäljning med diverse avdrag för renovering mm, kan de i ett senare skede ta tillbaka godkännandet eller sker ev granskning innan godkännandet?

Ja, Skatteverket/Skattemyndigheten kan ändra din taxering upp till tio år tillbaka i tiden. Men oftast bara fem. Beror på vad det gäller. Alltså "räknefel"=inte farligt, inga straff utgår. "Skattefusk"=farligt.

Men i "normalfallet" kan du pusta ut efter fem år. Händer inte så ofta, annat än om "du åker fast för annat". Då kan det bli revision. Snackar om hur det funkar i praktiken alltså.

Oftast är en deklaration godkänd när den är godkänd. Alltså inget ändras i den.
Har du själv "glömt ett avdrag", kan du begära omprövning inom fem år. Så var det i alla fall sist jag kollade.
Citera
2022-09-27, 21:41
Medlem
CaptainInsane-os avatar
I teorin kan de göra det. Tom utgången av 2023 krävs det inte så mycket för att Verket ska ompröva din deklaration på eget initiativ. Men det kommer aldrig ske om du inte ger dem skäl till att titta på din deklaration igen, t.ex. skriver nåt om försljningen i nästa års deklaration eller något.

Mellan 2023-2028 krävs det att Verket kan bevisa att skäl för efterbeskattning föreligger för att de ska kunna komma åt dig. Det skulle t.ex. kunna vara att de granskar firman som har renoverat din kåk och kommer fram till att de har ställt ut en falsk faktura på 1 miljon till dig när du i själva verket bara betalade 500 tusen för att du skulle kunna salta dina avdrag.

Så ja, det kan ske. Men sannolikheten att det gör det är mycket låg.
Citera
2022-09-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, Skatteverket/Skattemyndigheten kan ändra din taxering upp till tio år tillbaka i tiden. Men oftast bara fem. Beror på vad det gäller. Alltså "räknefel"=inte farligt, inga straff utgår. "Skattefusk"=farligt.

Men i "normalfallet" kan du pusta ut efter fem år. Händer inte så ofta, annat än om "du åker fast för annat". Då kan det bli revision. Snackar om hur det funkar i praktiken alltså.

Oftast är en deklaration godkänd när den är godkänd. Alltså inget ändras i den.
Har du själv "glömt ett avdrag", kan du begära omprövning inom fem år. Så var det i alla fall sist jag kollade.
Vad snackar du om? Varför pratar du om revision? Finns inget i trådstarten som säger att TS sålt en näringsfastighet. Hur menar du då att skatteverket ska göra en revision? Efter utgången av året efter beskattningsåret får skatteverket gå tillbaka på eget initiativ och ändra i slutskattebeskedet.
Citera
2022-09-27, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vad snackar du om? Varför pratar du om revision? Finns inget i trådstarten som säger att TS sålt en näringsfastighet. Hur menar du då att skatteverket ska göra en revision? Efter utgången av året efter beskattningsåret får skatteverket gå tillbaka på eget initiativ och ändra i slutskattebeskedet.

Kallas för revision när skatteverket börjar röra/snoka i gamla deklarationer.
Du kan råka ut för sånt även som privatperson. Att skattemyndigheten "river upp" dina gamla deklarationer. Men det händer oftast företagare.
Se mitt tidigare inlägg i tråden för mer info.
Citera
2022-09-28, 04:36
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:

Vanlig skatterevison. Är väl inget konstigt. Trodde du revision bara gäller företagsbokföring?
Citera
2022-09-28, 05:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll

Alla deklarerationer granskas inte utan släpps bara igenom.
Blir du granskad på en senare deklaration och det inte stämmer så är nog rutinen att man går tillbaka och granskar gamla deklarationer.
Citera
2022-09-28, 06:50
Medlem
Tack alla! Detta handlar om att vi sålde mammas hus och då hon blivit dement fick vi höfta lite på summorna på renoveringar och förbättringsarbete som skett, några kvitton fanns inte att hitta. Vi överdrev inget och kände snarare att vi nog inte tog med allt vi hade kunnat ta med. Vi trodde hon skulle få betala något i vinstskatt men det var i princip +-0. Så nu blev jag lite nojjig att de kan komma i efterhand och ändra sitt beslut.
Citera
2022-09-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Vanlig skatterevison. Är väl inget konstigt. Trodde du revision bara gäller företagsbokföring?
Jag vet att det bara är när man utreder ett företag. https://www.skatteverket.se/privat/e...680007961.html
Citera
2022-09-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kallas för revision när skatteverket börjar röra/snoka i gamla deklarationer.
Du kan råka ut för sånt även som privatperson. Att skattemyndigheten "river upp" dina gamla deklarationer. Men det händer oftast företagare.
Se mitt tidigare inlägg i tråden för mer info.
Jag har ju själv arbetat med ekobrott så jag har full koll på vad som gäller när skatteverket ska utföra en revision. Det är bara företag som kan bli utsatt för en revision. https://www.skatteverket.se/privat/e...680007961.html
Citera
2022-09-28, 18:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har ju själv arbetat med ekobrott så jag har full koll på vad som gäller när skatteverket ska utföra en revision. Det är bara företag som kan bli utsatt för en revision. https://www.skatteverket.se/privat/e...680007961.html

Du hakar upp dig på ordvalet.
Du kan få dina deklarationer/skattebeslut ändrade i efterhand av Skatteverket, även som privatperson.
Kände du inte till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in