2022-09-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det känns helt fel att kalla det bröd. Men det är ju bröd egentligen. Men det handlar ju inte bara om vad som är i, utan vad man har till.

Minns en tv-serie om familjer från Sverige som fick åka och bo hos olika primitiva folk. De gjorde pannkakor och afrikanerna fick smaka. De tackade för brödet.

Vi gjorde våfflor åt våra saharakompisar. De tittade konstigt på oss när vi hade sylt på. De tog fram chilipasta istället.

Pannkakor med sylt är väl någonslags bakverk även om man inte har i socker. Crepes är ju inte bakverk fast samma. Så jo, det man har till avgör vilken grupp det hamnar i.

Nu hoppas jag ingen säger vad är rostat bröd med marmelad? för det har jag inget bra svar på. Det är nog tyvärr bröd.

Eller... Säger vi inte "mjölmat", rätt och slätt, om pannkaka, plättar och ugnspannkaka?

Tycker mig ha hört kockar och kökspersonal nämna ordet "mjölmat" i dessa sammanhang, medans jag aldrig hört någon kalla det för bröd.
Citera
2022-09-27, 16:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Eller... Säger vi inte "mjölmat", rätt och slätt, om pannkaka, plättar och ugnspannkaka?

Tycker mig ha hört kockar och kökspersonal nämna ordet "mjölmat" i dessa sammanhang, medans jag aldrig hört någon kalla det för bröd.

Mjölmat låter mer som dietist. Att man tar fasta på matens beståndsdelar. Inte hur man tänker på olika rätter till vardags.
Citera
2022-09-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligt.
Bara för att det har kaka i namnet betyder det inte att det är en kaka. Är köttbullar bullar då också?

Det är en efterrätt, så en ganska dålig liknelse du kommer med
Citera
2022-09-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Mjölmat låter mer som dietist. Att man tar fasta på matens beståndsdelar. Inte hur man tänker på olika rätter till vardags.

Ja, kanske det. Kanske bäst, ändå, att fortsätta kalla vår pannkaka för... pannkaka!

Eller som ungarna säger - pangkaka!

Så vi vet vad vi får för mat. 😁
Citera
2022-09-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Det är en efterrätt, så en ganska dålig liknelse du kommer med

Håller med. Maträtt eller efterrätt. Men garanterat inget bakverk eller bröd.
Citera
2022-09-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen

Kanske inte pannkakan isig, men med grädde och sylt så blir det ju ganska mycket bakverk av det hela
Citera
2022-09-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen

Stekt smet, är det.

En pannkaka - en smet som stekts med smör i panna - ätes med fördel efter en skål med ärtsoppa och senap.

På valfri veckodag.

Och där avslutar jag min inblandning i debatten. Smaklig måltid!
Citera
2022-09-27, 18:19
Medlem
Sladdarens avatar
Är en smet som blir en mjukkaka. Chansar hejvilt men tyckte det lät bäst ;-)
Citera
2022-09-27, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Det är inget bakpulver i pannkaka.

Lägg av.
Det finns massor av pannkaksrecept där bakpulver ingår.
Citera
2022-09-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammysamm
Lägg av.
Det finns massor av pannkaksrecept där bakpulver ingår.

Inte i svensk pannkaka. Vilket man normalt avser om man i Sverige pratar pannkaka. I svensk tunnpannkaka finns ägg mjölk, mjöl och salt. Inget annat.
I Svensk tjockpannkaka samma sak men med fler ägg och kanske fyllning som riven potatis skinka eller bacon.

Sedan finns det amerikansk eller engelsk eller andra länders pannkakor med ungefär samma grundrecept fast med bakpulver. Men JAG pratar om svensk pannkaka.
Citera
2022-09-27, 20:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är en smet som blir en mjukkaka. Chansar hejvilt men tyckte det lät bäst ;-)

Fast kaka äter man till kaffet mellan måltiderna.

Pannkakan är måltiden.
Citera
2022-09-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, det finns nästan inga som helst likheter mellan bröd och pannkakor annat än att de båda innehåller mjöl. Pannkakor steks, bröd gräddas oftast i ugn. Pannkakor innehåller ägg. Bröd innehåller jäst. Pannkakor har mycket lösare konsistens osv.

Pannkakor gräddas också, vilket även det kan ske i ugn. Förresten kan man även grädda bröd i stekpanna. Så där finns ju likheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in