2022-09-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Äter man bröd med sylt och grädde?
I vissa fall. Munkar? Semlor utan marsipan med sylt? Det beror på var i världen du befinner dig.
Citera
2022-09-27, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
I vissa fall. Munkar? Semlor utan marsipan med sylt? Det beror på var i världen du befinner dig.
Okej. Ja jag bor ju i Sverige och när mina ungar var små så älskade de pannkaka. Vanlig hederlig tunnpannkaka. Inte munkar och semlor för det är fikabröd.
Citera
2022-09-27, 11:58
Medlem
Bröd behöver inte ha jäst för att vara bröd. Som tortillabröd och flatbröd som kan pannkakor räknas som bröd.
De första bröden, "flatbreads", hade ingen jäst och man kan säga att pannkakor tillhör den gruppen
Senast redigerad av justanam 2022-09-27 kl. 12:01.
Citera
2022-09-27, 11:59
Medlem
Citat:
Okej. Ja jag bor ju i Sverige och när mina ungar var små så älskade de pannkaka. Vanlig hederlig tunnpannkaka. Inte munkar och semlor för det är fikabröd.

Nåja. Semlor var även i Sverige en rätt som serverades med varm mjölk en gång i tiden. Som en efterrätt eller som mellanmål eller som del i en middagsrätt. Det var absolut inget fikabröd, därav namnet. Fastlagsbulle, fettisdagsbulle..
Citera
2022-09-27, 12:01
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Borde inte den här tråden ligga under filosofi?
Citera
2022-09-27, 12:01
Medlem
Citat:
Nåja. Semlor var även i Sverige en rätt som serverades med varm mjölk en gång i tiden. Som en efterrätt eller som mellanmål eller som del i en middagsrätt. Det var absolut inget fikabröd, därav namnet. Fastlagsbulle, fettisdagsbulle..
Ja fast jag tänker här och nu och inte "en gång i tiden"!
Citera
2022-09-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Bröd behöver inte ha jäst för att vara bröd. Som tortillabröd och flatbröd som kan pannkakor räknas som bröd.

Numera är nästan bara religiöst bröd som bakas utan någon form av jäsning. Det blir sjukt tort och hårt utan jäsning. Som att tugga bark. I flatbröd och knäcke har man ofta hjorthornsalt.
Citera
2022-09-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ja fast jag tänker här och nu och inte "en gång i tiden"!

Det finns fler än svenskar i Sverige idag. Och deras vanor är väl i "nutid" också...
Citera
2022-09-27, 12:08
Medlem
Citat:
Det finns fler än svenskar i Sverige idag. Och deras vanor är väl i "nutid" också...
Du tänker turister och nyanlända? Jag utgår från GAMLA svenska matvanor. My BAD
Citera
2022-09-27, 12:14
Medlem
Citat:
Numera är nästan bara religiöst bröd som bakas utan någon form av jäsning. Det blir sjukt tort och hårt utan jäsning. Som att tugga bark. I flatbröd och knäcke har man ofta hjorthornsalt.
Tortillabröd är ju väldigt vanligt och blir väl inte hårt och torrt så länge man inte steker/friterar det så det inte blir hårda tacoskal.
Och sen har vi ju då pannkakor.
Citera
2022-09-27, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Tortillabröd är ju väldigt vanligt och blir väl inte hårt och torrt så länge man inte steker/friterar det så det inte blir hårda tacoskal.
Och sen har vi ju då pannkakor.

Tacos är gjort på majsmjöl. Och gör du det hemma, utan mjukgörande och andra tillsatser som finns i köpt skit, så blir det snabbt hårt eller segt. Det har en helt annan struktur än vetemjöl.
Citera
2022-09-27, 12:23
Medlem
Citat:
Du tänker turister och nyanlända? Jag utgår från GAMLA svenska matvanor. My BAD

Jag med. I GAMLA svenska matvanor så äts semla med varm mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in