Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-26, 09:14
Medlem
QwertySalms avatar
Jag har ett akut problem!
Jag flyttade till England förra veckan för utlandsstudier. Jag behöver nu tillgång till ett bankkort. Problemet är att jag inte har en aning om hur man skaffar ett brittiskt bankkort.
Jag har hittills försökt beställa online via Santander. Men det godkändes ej.

Jag har ett Brittiskt visum, så jag förstår inte varför det ej fungerar. Jag kan alltså inte betala räkning, mat, kläder, busskort eller något för den delen. Så min situation är MYCKET akut!
Jag behöver svar ASAP, senast idag tack. Annars höjs räntorna…

Kan ni hjälpa mig, vad ska jag göra för att få ett brittiskt bankkort?
Citera
2022-09-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Jag flyttade till England förra veckan för utlandsstudier. Jag behöver nu tillgång till ett bankkort. Problemet är att jag inte har en aning om hur man skaffar ett brittiskt bankkort.

Jag har ett Brittiskt visum, så jag förstår inte varför det ej fungerar. Jag kan alltså inte betala räkning, mat, kläder, busskort eller något för den delen. Så min situation är MYCKET akut!

Besök ett bankkontor i England och förklara situationen och fråga om råd.
Citera
2022-09-26, 09:20
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrZF

Ska prova det idag. Tack för tipset. Återkommer i eftermiddag.
Citera
2022-09-26, 09:27
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:

Ett bankkort förutsätter att du har ett konto med pengar. Var har du eller kommer att få dom pengarna?

Har du inte ett svenskt kort du kan betala med, åtminstone temporärt?
Citera
2022-09-26, 09:29
Medlem
brukar man inte fa info om sadana har detaljer nar man blivit antagen for studierna ?
Citera
2022-09-26, 09:34
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ta med dig så mycket papper du kan:
* Pass + visum
* En "utility"-räkning (t.ex. el eller vatten) med ditt fulla namn på samt den adress där du ska bo.
* Antagnings/-inskrivningsbevis eller liknande för dina studier
* Om möjligt ett hyreskontrakt eller hyresavi.
* Om möjligt även ett aktuellt kontoutdrag från din nuvarande svenska bank.

Men som andra redan påpekat, varför kan du inte använda ett svenskt bankkort för normala inköp (mat, kläder, etc.)?
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-09-26 kl. 09:36.
Citera
2022-09-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Ta med dig:
* Pass + visum
* En "utility"-räkning (t.ex. el eller vatten) med ditt fulla namn på samt den adress där du ska bo.
* Antagnings/-inskrivningsbevis eller liknande för dina studier
* Om möjligt även ett aktuellt kontoutdrag från din nuvarande svenska bank.

Men som andra redan påpekat, varför kan du inte använda ett svenskt bankkort för normala inköp (mat, kläder, etc.)?

Tror att det handlar om onödiga (extra)kostnader kanske tillkommer på hans nuvarande bankkort vid köp i utlandet. Misstänker att det är England och England är som bekant inte med i EU längre så det kan säkert vara så enkelt - Men vem vet.
Citera
2022-09-26, 09:41
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Tror att det handlar om onödiga (extra)kostnader kanske tillkommer på hans nuvarande bankkort vid köp i utlandet. Misstänker att det är England och England är som bekant inte med i EU längre så det kan säkert vara så enkelt - Men vem vet.

Nog för att man som student, speciellt i utlandet, inte alltid har så mycket marginal. Men en relativt liten extra avgift för att köpa mat o.dyl. känns inte som en extremt akut situation.
Betala hyra och liknande räkningar är såklart väldigt viktigt men det bör ju gå att lösa även utan bankkort eller brittiskt bankkonto nu i det "akuta läget".
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-09-26 kl. 09:44.
Citera
2022-09-26, 09:52
Medlem
Citat:

Jag har haft samma problem i ett annat land - ett rent helvete. Jag hittade rätt bank tillslut och fick ett kort. Min kollega gick till samma bank men blev nekad av en annan tjänsteman. Svårt.

Får du pengarna i sek? Tänkte spontant att curve kanske skulle funka som en tillfällig nödlösning. Inga valutaväxlingspåslag eller dyl. Det finns ju en uppsjö av liknande tjänster, så i teorin tar du dig runt med lunar, curve etc. Du kan ju regga dig i apparna och skaffa korten direkt på apple/google pay, så kan du betala med det om 5 min.
Citera
2022-09-26, 10:13
Medlem
Tänk på att ta med dig papper som styrker det som anställningskontrakt, räkningar, hyreskontrakt o.,s,v,
Citera
2022-09-26, 10:40
Medlem
PistolPartiets avatar
Skaffa Revolut
Citera
2022-09-26, 10:49
Medlem
Raytheons avatar
Gå till Handelsbanken.

https://www.handelsbanken.co.uk/en/
Citera