• 1
  • 2
2022-09-25, 22:58
Medlem
Ponera att någon galen jävel ringer på dörren och sätter en pistol mot ens tinning och tvingar en till att likvidera allt man äger och har och för över alla ens pengar till diverse skumma konton utomlands och kryptovalutor.

Vad händer sedan? Tas det här av banken på något sätt, eller möjligen hemförsäkring? Eller är man bara fucked och är av med allt? Känns ändå som något av en risk, finns ju tydligen gott om folk i landet som gör tokiga saker för 10-20 lax, så har man en miljon på några konton så finns ju helt klart incitament att bli utsatt. Även om jag såklart förstår det är extremt osannolikt att faktiskt ske.

För mig oklart om det här passar bäst här eller typ juridikforumet men
Citera
2022-09-25, 23:02
Medlem
Håll koll på swishrånet som nyss hände - offret tvingades överföra 6-siffrigt.
Polisen grep tydligen 2 gm o hittade pengarna - GM 1 rånade GM 2 kvinna fick
hade pengarna på sitt konto
Citera
2022-09-25, 23:06
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det går oftast på hemförsäkringen, annars via Brottsoffermyndigheten.
Citera
2022-09-26, 00:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Lämnar du över inloggning oh koder till kriminella får du oftast inte igen särskilt mycket om inte pengarna hittas och kan direkt bindas till dig. Läs det finstilta i din hemförsäkring om du ens har någon.
Citera
2022-09-26, 00:42
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Lämnar du över inloggning oh koder till kriminella får du oftast inte igen särskilt mycket om inte pengarna hittas och kan direkt bindas till dig. Läs det finstilta i din hemförsäkring om du ens har någon.
Skillnad på om man frivilligt (ev. bedrägeri) eller under tvång/hot (rån) lämnar ut sådant.

Kom f.ö. i förra veckan ett intressant avgörande i HD på detta tema.
https://www.domstol.se/hogsta-domsto...n/2022/115592/
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-09-26 kl. 00:45.
Citera
2022-09-26, 00:49
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Skillnad på om man frivilligt (ev. bedrägeri) eller under tvång/hot (rån) lämnar ut sådant.

Kom f.ö. i förra veckan ett intressant avgörande i HD på detta tema.
https://www.domstol.se/hogsta-domsto...n/2022/115592/
Ser det jag läser i din länk, men inget jag skulle lita på. Mig skulle de få klippa fingrarna av innan jag lämnade ut bankid.
Citera
2022-09-26, 07:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Så enkelt är det verkligen inte.

Läs på om Brottsoffermyndigheten.
Citera
2022-09-26, 09:42
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Ponera att någon galen jävel ringer på dörren och sätter en pistol mot ens tinning och tvingar en till att likvidera allt man äger och har och för över alla ens pengar till diverse skumma konton utomlands och kryptovalutor.

Vad händer sedan? Tas det här av banken på något sätt, eller möjligen hemförsäkring? Eller är man bara fucked och är av med allt? Känns ändå som något av en risk, finns ju tydligen gott om folk i landet som gör tokiga saker för 10-20 lax, så har man en miljon på några konton så finns ju helt klart incitament att bli utsatt. Även om jag såklart förstår det är extremt osannolikt att faktiskt ske.

För mig oklart om det här passar bäst här eller typ juridikforumet men
Ett enkelt knep som jag kör: öppnar/svarar aldrig dörren när det ringer på, och man ej väntar på att någon ska komma förbi och hälsa på. Öppnar ej heller dörren när någon okänd är där.
Citera
2022-09-26, 09:47
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ser det jag läser i din länk, men inget jag skulle lita på. Mig skulle de få klippa fingrarna av innan jag lämnade ut bankid.
Du litar inte på HD? Eller att din bank rättar sig efter HD's praxis?
Citera
2022-09-26, 09:48
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Ett enkelt knep som jag kör: öppnar/svarar aldrig dörren när det ringer på, och man ej väntar på att någon ska komma förbi och hälsa på. Öppnar ej heller dörren när någon okänd är där.
Kanske bra förebyggande beteende, men tråden handlar om vad som händer sen.
Citera
2022-09-26, 16:40
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Brottsoffermyndigheten ersätter väl i stort sett bara personskador?

Så här skriver de på sin hemsida om förmögenhetsskada:

”Enligt lagen är det mycket svårt att få brottsskadeersättning för sakskador eller så kallade rena förmögenhetsskador. Med sakskada menas skada på föremål, till exempel genom skadegörelse, eller om du blivit av med föremål genom stöld. En ren förmögenhetsskada är en ekonomisk skada, till exempel att någon utsatts för bedrägeri.

Du kan ha rätt till brottsskadeersättning om gärningspersonen vid tiden för brottet var intagen, på rymmen eller på permission från kriminalvårdsanstalt, från vissa statliga behandlingshem eller var häktad. I undantagsfall kan du få brottsskadeersättning för sak- och rena förmögenhetsskador även om det inte är en rymling som har orsakat skadan. Då krävs antingen att skadan inneburit att du har svårt att försörja dig och din familj eller att det finns omständigheter som gör att brottsskadeersättning framstår som särskilt angelägen. Det kan till exempel vara när en äldre person i en ekonomiskt utsatt situation luras att släppa in besökare i sin bostad och blir bestulen på besparingar.”

Det känns ju inte helt tydligt om när de kan ersätta och inte.

Jag ställde TS fråga om ersättning från hemförsäkring till Konsumenternas Försäkringsbyrå för ett par år sedan, men fick bara svammel till svar.
Senast redigerad av Sonny00 2022-09-26 kl. 16:46.
Citera
2022-09-26, 18:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Brottsoffermyndigheten ersätter väl i stort sett bara personskador?

Så här skriver de på sin hemsida om förmögenhetsskada:

”Enligt lagen är det mycket svårt att få brottsskadeersättning för sakskador eller så kallade rena förmögenhetsskador. Med sakskada menas skada på föremål, till exempel genom skadegörelse, eller om du blivit av med föremål genom stöld. En ren förmögenhetsskada är en ekonomisk skada, till exempel att någon utsatts för bedrägeri.

Du kan ha rätt till brottsskadeersättning om gärningspersonen vid tiden för brottet var intagen, på rymmen eller på permission från kriminalvårdsanstalt, från vissa statliga behandlingshem eller var häktad. I undantagsfall kan du få brottsskadeersättning för sak- och rena förmögenhetsskador även om det inte är en rymling som har orsakat skadan. Då krävs antingen att skadan inneburit att du har svårt att försörja dig och din familj eller att det finns omständigheter som gör att brottsskadeersättning framstår som särskilt angelägen. Det kan till exempel vara när en äldre person i en ekonomiskt utsatt situation luras att släppa in besökare i sin bostad och blir bestulen på besparingar.”

Det känns ju inte helt tydligt om när de kan ersätta och inte.

Jag ställde TS fråga om ersättning från hemförsäkring till Konsumenternas Försäkringsbyrå för ett par år sedan, men fick bara svammel till svar.
Jo, dom skriver även:

Citat:
Däremot kan du inte få brottsskadeersättning för förlorade eller förstörda pengar, smycken, klocka, mobiltelefon eller plånbok.

Så man får hoppas att hemförsäkringen har överfallsskydd som täcker det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in