Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-25, 16:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflaff
Hej!

Jag är helt ny här och inom programmering.
Jag har en fundering angående utbildningar osv.
Jag är intresserad av att läsa Java, men har förstått att det är skillnader på att läsa Java och Javascript? vad är skillnaden?

Och en annan grej, har sett att de flesta YH utbildningar gärna ser att man har läst programmering 1.
Men när jag kollar utbildningar (via Komvux) så står det att det är i C# man läser...varför ska man läsa C# när det är en utbildning med Java?

Jag vill ju gärna gå programmering 1 0ch 2 för att se om det är något jag känner att jag kommer klara av. men som sagt C# när det är Java jag är intresserad av..(?)

Tackar för svar, ska träffa studievägledare imorron!

C# och Java är såpass lika varandra att du nog inte behöver många dagar för omställning.
Citera
2022-09-25, 19:59
  #14
Medlem
Tackar för alla svar!
Citera
2022-09-25, 21:01
  #15
Medlem
För din första programmeringskurs någonsin spelar språket ingen större roll.
Att lära sig grundläggande programflöde med variabler, ifsatser och loopar etc är ganska generellt.
Gymnasieprogrammering är bara tänkt för att ge ett hum om kod - och att man sen fritt ska kunna byta språk och ha ett litet plus av att va vagt bekant med tänket generellt.
Det är verkligen INTE tänkt att din eftergymnasiala programmeringsutbildning ska styras av vilket språk du plugga under gymnasiet.

Men om jag ska säga specifikt skillnaderna

Pluggar du Java eller C# (man kan säga att C# skapades som Microsofts version av Java) blir det säkert mycket fokus på klasser och datatypertyper. I början bygger man troligen mest små terminal-applikationer eller desktop-applikationer

Pluggar du Javascript blir det mindre fokus på klaser och datatyper, istället får du troligen lära dig HTML, och du kommer troligen bygga kod som körs i webläsaren.

För dig som är helt grön inom programmering är det ingen större vits att gissa vad du kommer tycka är roligast baserat på dessa beskrivningar. Det är ungefär som om nån som aldrig använt ett verktyg förut skulle föredra skruv eller spik. Man måste prova båda lite först.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-09-25 kl. 21:12.
Citera
2022-09-25, 21:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
För din första programmeringskurs någonsin spelar språket ingen större roll.
Att lära sig grundläggande programflöde med variabler, ifsatser och loopar etc är ganska generellt.
Gymnasieprogrammering är bara tänkt för att ge ett hum om kod - och att man sen fritt ska kunna byta språk och ha ett litet plus av att va vagt bekant med tänket generellt.
Det är verkligen INTE tänkt att din eftergymnasiala programmeringsutbildning ska styras av vilket språk du plugga under gymnasiet.

Men om jag ska säga specifikt skillnaderna

Pluggar du Java eller C# (man kan säga att C# skapades som Microsofts version av Java) blir det säkert mycket fokus på klasser och datatypertyper. I början bygger man troligen mest små terminal-applikationer eller desktop-applikationer

Pluggar du Javascript blir det mindre fokus på klaser och datatyper, istället får du troligen lära dig HTML, och du kommer troligen bygga kod som körs i webläsaren.

För dig som är helt grön inom programmering är det ingen större vits att gissa vad du kommer tycka är roligast baserat på dessa beskrivningar. Det är ungefär som om nån som aldrig använt ett verktyg förut skulle föredra skruv eller spik. Man måste prova båda lite först.

Jättebra svar, tack!
Citera
2023-01-29, 11:22
  #17
Medlem
FinallyAlones avatar
Håller med Marco.

Du kommer inte binda dig till ett språk tills du verkligen börjar arbeta.
Jag är på slutet av Java YH och arbetar redan nu med andra saker.
De flesta kamrater använder Java, men 20/30% har redan använt andra språk på deras praktikplatser

I mina ögon Js är alltmer populär, medan Java sjunker lite grann, men den andra ger man en lite bredare erfarenhet, tycker jag (jag menar kursen, men är själva språk).
Citera
2023-01-29, 11:48
  #18
Moderator
Protons avatar
Java --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2023-01-29, 11:49
  #19
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflaff
Hej!

Jag är helt ny här och inom programmering.
Jag har en fundering angående utbildningar osv.
Jag är intresserad av att läsa Java, men har förstått att det är skillnader på att läsa Java och Javascript? vad är skillnaden?

Och en annan grej, har sett att de flesta YH utbildningar gärna ser att man har läst programmering 1.
Men när jag kollar utbildningar (via Komvux) så står det att det är i C# man läser...varför ska man läsa C# när det är en utbildning med Java?

Jag vill ju gärna gå programmering 1 0ch 2 för att se om det är något jag känner att jag kommer klara av. men som sagt C# när det är Java jag är intresserad av..(?)

Tackar för svar, ska träffa studievägledare imorron!
Aningen sent, men har du provat att läsa tråden (FB) Använd (CODE)(/CODE) eller (PHP)(/PHP) och Javascript är inte Java som var typ högst upp i javaforumet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback