• 1
  • 2
2022-09-24, 19:31
Avstängd
pastregretss avatar
Det känns som att jag aldrig kommer vara nöjd med mig själv förrän jag blivit någon i världen. När jag i mitt egna huvud dagdrömmer så är det otaliga gånger jag drömt att jag var någon.
”Titta, titta, där är han som gjorde det. Han som kom på det.”

Påtalar skadligheten då det fuckar itu med mig själv till den grad att oavsett vad jag gör så blir jag inte nöjd för jag vill så mycket mer men saknar en rimlig väg dit. Ju mer jag jämför mig med vad jag än hittar på i mitt huvudet och det är MYCKET. Så mår jag bara sämre och sämre till dess att jag målat upp en skev föreställning det är möjligt och jag intalar mig, ”såhär är det.”

Framförallt tänker jag på de män med en as grym självkänsla som är brandmän, eller som bär riktigt snygga kostymer och är chefer eller som tjänar duktigt med pengar. Självsäkra människor som är populära...

Människor som andra respekterar för de är någon i världen - de tar för sig och får allting därefter...

jag är helt enkelt en medelmåtta som arbetar på ett arbete jag hatar och vill så mycket annat men jag bara gnäller och skyller ifrån mig. En snygg medelmåtta är jag vilket är en klen tröst men det spelar ingen roll för jag kommer alltid gå runt att må dåligt för jag vill så mycket mer än jag är beredd att kämpa för......

Om jag inte hade så skeva förväntningar skulle jag kunna använda den tiden jag har till att göra något istället för att bara gräva mig själv en grop

Edit: Om inget annat kommer det här skapa en hög grad mindervärdeskomplex
Senast redigerad av pastregrets 2022-09-24 kl. 19:36.
Citera
2022-09-24, 19:34
Hur gammal är du ungefär? Alla kan nå framgång med tiden och ju yngre du är desto lättare. Tro inte att de självsäkra kostymnissarna inte känt av ångest när de var yngre för de har de flesta garanterat. Ytterst få som glidit på en räkmacka till de fina salongerna.
Citera
2022-09-24, 19:58
Medlem
espiyes avatar
Om du är stolt så stänger du ute mycket information som aldrig hinner bli kunskap. Om du istället anammar en ödmjuk attityd så blir du mer öppen för ny kunskap.

Gör det som du får en kick av (ej droger dock) och kör på det spåret. Men slopa det där med att alla ska se upp till dig.

Stolthet är en dimma som hindrar en att se hur världen verkligen ser ut. Skingra den och en hel massa nyttiga sanningar kommer synas om dig själv och din livsvärld.

Om vi tar exemplet musik... vad lyssnar du på helst, en person som vill bli beundrad av sina lyssnare, eller en musiker som verkligen ger en gåva av musik till dem?
Citera
2022-09-24, 20:06
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastregrets
Det känns som att jag aldrig kommer vara nöjd med mig själv förrän jag blivit någon i världen. När jag i mitt egna huvud dagdrömmer så är det otaliga gånger jag drömt att jag var någon.
”Titta, titta, där är han som gjorde det. Han som kom på det.”

Påtalar skadligheten då det fuckar itu med mig själv till den grad att oavsett vad jag gör så blir jag inte nöjd för jag vill så mycket mer men saknar en rimlig väg dit. Ju mer jag jämför mig med vad jag än hittar på i mitt huvudet och det är MYCKET. Så mår jag bara sämre och sämre till dess att jag målat upp en skev föreställning det är möjligt och jag intalar mig, ”såhär är det.”

Framförallt tänker jag på de män med en as grym självkänsla som är brandmän, eller som bär riktigt snygga kostymer och är chefer eller som tjänar duktigt med pengar. Självsäkra människor som är populära...

Människor som andra respekterar för de är någon i världen - de tar för sig och får allting därefter...

jag är helt enkelt en medelmåtta som arbetar på ett arbete jag hatar och vill så mycket annat men jag bara gnäller och skyller ifrån mig. En snygg medelmåtta är jag vilket är en klen tröst men det spelar ingen roll för jag kommer alltid gå runt att må dåligt för jag vill så mycket mer än jag är beredd att kämpa för......

Om jag inte hade så skeva förväntningar skulle jag kunna använda den tiden jag har till att göra något istället för att bara gräva mig själv en grop

Edit: Om inget annat kommer det här skapa en hög grad mindervärdeskomplex

Hej

Prova att söka dig inåt

Alla svaren finns inom dig.

Allt i den här världen kanske inte riktigt är så som du trodde från början.

Sluta jämföra dig med andra.
Alla andra kommer ju bara vara bättre än dig genom hela ditt liv isåfall.
Särskilt om du använder sociala medier.
Där är alla bättre än dig dygnet runt.

Prova att försöka nöja dig med det lilla i livet.

Rent vatten. God vällagad mat.
En eller några få vänner du kan överösa med kärlek.
Läs alla böcker som finns i världen.
Ta promenader i skogen.
Skaffa dig en hobby du älskar.

Tja lite tips och idéer

Och om du vill kan du prova att hjälpa en ny människa varje dag
Kanske du får en ny idé om vad livet egentligen handlar om

Lycka till
Citera
2022-09-24, 20:25
Avstängd
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Om du är stolt så stänger du ute mycket information som aldrig hinner bli kunskap. Om du istället anammar en ödmjuk attityd så blir du mer öppen för ny kunskap.

Gör det som du får en kick av (ej droger dock) och kör på det spåret. Men slopa det där med att alla ska se upp till dig.

Stolthet är en dimma som hindrar en att se hur världen verkligen ser ut. Skingra den och en hel massa nyttiga sanningar kommer synas om dig själv och din livsvärld.

Om vi tar exemplet musik... vad lyssnar du på helst, en person som vill bli beundrad av sina lyssnare, eller en musiker som verkligen ger en gåva av musik till dem?

Det är ju det här som är problemet... mitt liv är jättetråkigt och därav tänker jag på att ”alla andras” liv är så mycket roligare och spännande.

Det ända jag får någon sorts kick ifrån är knark. Mitt liv är så otroligt förutsägbart. Helt ok att vardagarna är ensidigs med träning och arbete men på helgen ska det fan te sig annorlunda. Min vän jag haft sedan barndomen har ekonomiska problem och det är min ända vän.. har en så extremt smärtande bild om hur allas helger innebär roadtrip, tur och retur europa, fallakärm, fester eller bara något nytt varje helg - och så vet jag vad som händer varje helg innan den har inträffat.. påbörjat smärtstillande för jag nästan blivit självmordsbenägen av att hålla på såhär jag gör inuti mitt huvud, för att döva ångesten...
Citera
2022-09-24, 20:28
Avstängd
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej

Prova att söka dig inåt

Alla svaren finns inom dig.

Allt i den här världen kanske inte riktigt är så som du trodde från början.

Sluta jämföra dig med andra.
Alla andra kommer ju bara vara bättre än dig genom hela ditt liv isåfall.
Särskilt om du använder sociala medier.
Där är alla bättre än dig dygnet runt.

Prova att försöka nöja dig med det lilla i livet.

Rent vatten. God vällagad mat.
En eller några få vänner du kan överösa med kärlek.
Läs alla böcker som finns i världen.
Ta promenader i skogen.
Skaffa dig en hobby du älskar.

Tja lite tips och idéer

Och om du vill kan du prova att hjälpa en ny människa varje dag
Kanske du får en ny idé om vad livet egentligen handlar om

Lycka till

Jag är så långtifrån nuet det bara går att bli.... hör vad du säger och kan ju säga att jag är infekterad inifrån. En mycket, mycket stor bidragande orsak är den enorma information jag hämtar från youtube (ej mycket facebook eller så,) som gör att det överhettar och jag blir ännu mer oviss än vad jag var innan den gånen, och så håller det på.

I varje rubrik finns 1000 underrubriker och jag kan inte sorters bort sånt
med min add hjärna...
Citera
2022-09-24, 20:34
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Jag är så långtifrån nuet det bara går att bli.... hör vad du säger och kan ju säga att jag är infekterad inifrån. En mycket, mycket stor bidragande orsak är den enorma information jag hämtar från youtube (ej mycket facebook eller så,) som gör att det överhettar och jag blir ännu mer oviss än vad jag var innan den gånen, och så håller det på.

I varje rubrik finns 1000 underrubriker och jag kan inte sorters bort sånt
med min add hjärna...

Hmm svårt.

Prova att stänga ner alla skärmar för gott.

Inget mer youtube.

Prova att knacka på hos grannen och fråga om du får diska eller städa lite grann åt grannen varje dag.

Du får en riktig människa att prata med som pratar om riktiga saker i riktiga livet.

Blir ni kanske vänner för livet

Ett sätt att leva i nuet.

Skogen borde också vara ett sätt att leva i nuet.
En skogspromenad varje dag?
Citera
2022-09-24, 20:41
Avstängd
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hmm svårt.

Prova att stänga ner alla skärmar för gott.

Inget mer youtube.

Prova att knacka på hos grannen och fråga om du får diska eller städa lite grann åt grannen varje dag.

Du får en riktig människa att prata med som pratar om riktiga saker i riktiga livet.

Blir ni kanske vänner för livet

Ett sätt att leva i nuet.

Skogen borde också vara ett sätt att leva i nuet.
En skogspromenad varje dag?

Vad säger att min granne vore en riktig människa att få ut något utav och som inte pratar om innehålslöst skit bara för att den måste...

Uppskattar din input men....
Citera
2022-09-24, 20:41
Avstängd
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Hur gammal är du ungefär? Alla kan nå framgång med tiden och ju yngre du är desto lättare. Tro inte att de självsäkra kostymnissarna inte känt av ångest när de var yngre för de har de flesta garanterat. Ytterst få som glidit på en räkmacka till de fina salongerna.

27...
Citera
2022-09-24, 20:46
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Vad säger att min granne vore en riktig människa att få ut något utav och som inte pratar om innehålslöst skit bara för att den måste...

Uppskattar din input men....

Ja det enda du kan göra här är att prova.

Du måste ju inte men du skulle kunna prova.

Det som du tycker är innehållslöst kanske visar sig ha en djup mening, allt beroende på hur mycket du är villig att engagera dig själv i samtalet eller människan du pratar med.

Eller så kan du ju fortsätta med youtube om det funkar bättre för dig

Har du provat att meditera?
Citera
Citat:
27...
27 är ungt fortfarande så massvis med tid att förverkliga dig själv. Fast fråga dig själv varför du ska följa ett ideal om vad som är framgångsrikt innan du gör något. Säger inte att idealet är fel men det finns andra metoder att nå lycka för ytterst sett handlar det inte om mer än hur finkalibrerade dina glädjehormoner är.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Försöker du ska styra till att tillverka istället för att bli någon med inflytande.

Det är superdestruktivt att bara vara konsument. Folk känner att de inte är värda något. Tror det är varför folk tar en massa selfies, det är inte bara för att få beröm. Utan för att man tillverkar något när man tar ett kort.

Man kan tillverka smågrejer och vara skitnöjd med det. T ex baka kakor, sticka sockar till alla kompisar, göra vin, fixa gamla möbler. Kom inte på något häftigt men bara att man kan se på en sak och tänka den här har jag gjort. Jag tror det är nyttigt.

Det är mer hälsosamt att få beröm över något man gjort än respekt för att man har pengar.

Det finns massa saker som är viktiga att göra för sina medmänniskor men som inte ger status. Som borde ha högre status. T ex en människa som ställer upp och lyssnar eller som hjälper en tjockis att träna, man räddar liv lika mycket som man bär ut någon från en brand.

Vi måste veta att vi spelar någon roll. Folk tror inte att de gör det. Alla spelar roll, men man behöver ha något konkret att visa upp. Sedan om man hittar någon som man verkligen tycker är roligt så kommer det bli väldigt bra. När man sitter vid datorn och jobbar blir allt abstrakt. Vi behöver mer bevis för att vi finns. Förr var det vanligt att man byggde sitt eget hus. Vi har glömt vad vi faktiskt kan göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in