Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-09-23, 20:06
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayke22
Gjorde ett prank på kollegan där jag satte smör under dörrhandtaget, men det rann ned på bildörren och det försvinner inte, trots biltvätt, så hur får jag bort skiten?

Blästra bort det. Försvinner garanterat.
Citera
2022-09-23, 20:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Aceton fungerar utmärkt på värmehärdad fabrikslack.

Löser dock lack som du sprayat på själv.

Bra tips om man misslyckats med en stenskottslagning el. dyl. Bara ta aceton och börja om.
Skadar inte orginallacken.
Tar acetonet inte klarlacken, det undrar jag du
Citera
2022-09-23, 20:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tar acetonet inte klarlacken, det undrar jag du
Nej, en härdad lack,med eller utan pigment, är inget problem. Har man däremot "spraylagat" med enkomponentsfärg eller rollat bilen med lackfärg typ Servalac så blir det inget bra. Fast å andra sidan kanske man skiter i en flottfläck på en rollad bil.
Citera
2022-09-23, 23:00
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Prova med aceton.
Prova inte med Aceton som är ett extremt starkt lösningsmedel kommer att göra lacken matt och i värsta fall lösa upp färgen hände mig på min Puch Dakota :-)
mvh.Buskalle
Citera
2022-09-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nej, en härdad lack,med eller utan pigment, är inget problem. Har man däremot "spraylagat" med enkomponentsfärg eller rollat bilen med lackfärg typ Servalac så blir det inget bra. Fast å andra sidan kanske man skiter i en flottfläck på en rollad bil.
Jag vågar hävda att du har fel.
När jag jobbade med industrigolv (epoxi/polyuretan/akryl) så rengjorde vi verktygen med aceton, och man fick passa sig jävligt noga för att inte drälla på de nya golven då aceton förstör dem.

Bilar brukar väl fabrikslackas med UV-härdande polyuretanlack?

Edit: Givetvis kan det ju spela in hur rent acetonet är.
Citera
2022-09-25, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buskalle
Prova inte med Aceton som är ett extremt starkt lösningsmedel kommer att göra lacken matt och i värsta fall lösa upp färgen hände mig på min Puch Dakota :-)
mvh.Buskalle
Hustrun bil blev på en varuhusparkering påkörd av an annan bil som "gned sig" mot den lackerade bakbumpern(bakkofångaren) på hennes bil.
Eftersom jag tidigare råkat ut för andra bilars "skrapmärken" så tog jag även denna gång aceton.
Utmärkt resultat.
Inte ens en repa i klarlacken.
Citera
2022-09-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag vågar hävda att du har fel.
När jag jobbade med industrigolv (epoxi/polyuretan/akryl) så rengjorde vi verktygen med aceton, och man fick passa sig jävligt noga för att inte drälla på de nya golven då aceton förstör dem.

Bilar brukar väl fabrikslackas med UV-härdande polyuretanlack?

Edit: Givetvis kan det ju spela in hur rent acetonet är.
Jag använde rent aceton från Biltema - INTE nagellacksbortagningaceton, som har olja m m tillsatt!
Citera
2022-09-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Blästra bort det. Försvinner garanterat.
Instämmer!
Citera
2022-09-25, 13:11
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hustrun bil blev på en varuhusparkering påkörd av an annan bil som "gned sig" mot den lackerade bakbumpern(bakkofångaren) på hennes bil.
Eftersom jag tidigare råkat ut för andra bilars "skrapmärken" så tog jag även denna gång aceton.
Utmärkt resultat.
Inte ens en repa i klarlacken.

Det va som fan det finns alltid nytt att lära gissar att lacken på min Dakota år 1975 inte höll samma klass som din billack :-)
Citera
2022-09-25, 16:02
Medlem
KAN ju finnas undantag.
Många importbilar lackbättras i Sydhamnen i Södertälje.
Inte ovanligt med skador när bilarna lossas från båtarna på ackord - UTOM Mercedes som har egna förare.
Dom lackbättringarna kanske har brister.
Friskriver mig för dom.

Men huvva så bilarna behandlades av "hamnschåarna"!
Nya Citroener, med gashydraulisk fjädring, gavs inte tid att "resa sig".
Många andra låga bilar skrapade i underredet på de tvära skarvarna på de höj- och sänkbara lastrumsgolven.
Ett minirally utan ansvar för fabriksnya bilar.
Colins Crest i miniatyr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in