• 1
  • 2
2022-09-23, 14:19
Medlem
neuron-drones avatar
De säger att man känner att tiden går fortare på grund av ens ålder. Det har jag trott på. Men hur vet man det? Finns det experiment som kan bevisa? Eller kan det vara så att vi kan uppfatta att tiden går fortare på riktigt?

Jag bara förutsätter att en youtubare som snart är 30 upplever att tiden går lika fort som den gjorde för mig när jag var den åldern. Men på honom låter det som den går lika fort som den gör för mig nu, som är över 50.

Tänk om min iakttagelse är sann och han känner samma tid som mig. Att en unge på 10 upplever samma tid som vi. Snart kanske en människas liv rusar förbi som det vi känner är några år nu. Eep!

Man kan tydligen mäta hur djur uppfattar tid. Katters tid är lite snabbare än vår och hundars är mycket långsammare. Så när katter och hundar ska samsas tycker hunden att katten rör sig skitlångsamt medan katten tycker att hunden rör sig snabbt.

Kan man mäta det på barn och vuxna och se skillnad?
Citera
2022-09-23, 14:30
Medlem
AngieDs avatar
Frågar du någon vad datum är och tid kommer du få samma svar oavsett vem du än frågar ung som gammal om ni samma tidzon förstås.

Olika personer kommer inte ge olika svar. Det är väl ett argument att tiden går lika fort oavsett.

Nej , nu menar jag nästan lika fort men vi ska inte blanda in relativitetsteorin i onödan.

Tiden upplevs gå olika fort men bara din hjärna som inte så bra på att uppfatta tid. Hjärnan bra på mäta kort tid, de flesta har en bra uppfattning om 5 min men många skulle inte kunna ens svara så bra när det gått kanske 1 vecka utan att kolla klockan.
Citera
2022-09-23, 14:32
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Tiden är objektiv.
Citera
2022-09-23, 14:40
Medlem
neuron-drones avatar
Men finns det någon som säger att tiden kändes lika snabb i barndomen som i äldre ålder?
Citera
2022-09-23, 14:46
Medlem
EnCartes avatar
En förklaring som jag hört är att när du är ett år, är det hela ditt liv. När du är 20, är ett år en tjugondel av ditt liv. När du är femtio är ett år en femtiondedel av ditt liv när du tittar tillbaka. O.s.v. Jag tror det har att göra med att titta tillbaka bara. Det är så vi avgör tiden. Är allt bara en repetition av föregående dag, upplever man det som om inget hänt, när man tittar tillbaka.
Men oavsett upplever man även att dagarna går olika fort också. Längtar man efter att något ska ske, går tiden långsamt. Har man tråkigt likaså och ibland tänker man, "Redan slut!".

Det finns en teori i boken "Moment 22", att om man alltid har tråkigt kommer det att kännas som tiden saktar in och man lever längre.
Senast redigerad av EnCarte 2022-09-23 kl. 14:49.
Citera
2022-09-23, 14:50
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
En förklaring som jag hört är att när du är ett år, är det hela ditt liv. När du är 20, är ett år en tjugondel av ditt liv. När du är femtio är det år en femtiondedel av ditt liv när du tittar tillbaka. O.s.v. Jag tror det har att göra med att titta tillbaka bara. Det är så vi avgör tiden. Är allt bara en repetition av föregående dag, upplever man det som om inget hänt, när man tittar tillbaka.
Men oavsett upplever man även att dagarna går olika fort också. Längtar man efter att något ska ske, går tiden långsamt. Har man tråkigt likaså och ibland tänker man, "Redan slut!"
.
Det finns en teori i boken "Moment 22", att om man alltid har tråkigt kommer det att kännas som tiden saktar in och man lever längre.

Jag har också trott att det handlar om att man utgår ifrån hur mycket man levt.

Men tänk om tiden går fortare på riktigt så att det inte har med det att göra. Tänk om tidens dimension är sådan. Att tiden måste gå snabbare. Vi skulle uppleva som nu. Jag kan ju bara jämföra med mig själv som yngre. Men tänk om alla upplever tiden ungefär lika snabbt fast man är olika ålder? Man skulle inte kunna veta det. Tänk om jag skulle kunna hoppa över i en femårings medvetande ett tag och till min fasa upptäcka att hans tid kändes som min?
Citera
2022-09-23, 14:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Men tänk om tiden går fortare på riktigt så att det inte har med det att göra. Tänk om tidens dimension är sådan. Att tiden måste gå snabbare. Vi skulle uppleva som nu. Jag kan ju bara jämföra med mig själv som yngre. Men tänk om alla upplever tiden ungefär lika snabbt fast man är olika ålder? Man skulle inte kunna veta det. Tänk om jag skulle kunna hoppa över i en femårings medvetande ett tag och till min fasa upptäcka att hans tid kändes som min?
Så kan det väl kanske vara, vad som talar emot det är som sagt tidigare, att alla klockor visar samma tid nu som då och även att dagarna kan kännas olika långa även när man blir äldre.
Men hur ska man visa det vetenskapligt. Kanske är det inte universum som expanderar isär snabbare, bara tiden som går snabbare medan expansionen är konstant.
Citera
2022-09-23, 15:02
Medlem
Citat:
De säger att man känner att tiden går fortare på grund av ens ålder. Det har jag trott på. Men hur vet man det? Finns det experiment som kan bevisa? Eller kan det vara så att vi kan uppfatta att tiden går fortare på riktigt?

Jag bara förutsätter att en youtubare som snart är 30 upplever att tiden går lika fort som den gjorde för mig när jag var den åldern. Men på honom låter det som den går lika fort som den gör för mig nu, som är över 50.

Tänk om min iakttagelse är sann och han känner samma tid som mig. Att en unge på 10 upplever samma tid som vi. Snart kanske en människas liv rusar förbi som det vi känner är några år nu. Eep!

Man kan tydligen mäta hur djur uppfattar tid. Katters tid är lite snabbare än vår och hundars är mycket långsammare. Så när katter och hundar ska samsas tycker hunden att katten rör sig skitlångsamt medan katten tycker att hunden rör sig snabbt.

Kan man mäta det på barn och vuxna och se skillnad?

Edit.. Såg att min förklaring redan var beskriven

Procentuellt sett så blir åren, månaderna, dagarna kortare hela tiden när du var 1 år var 1år 100% av ditt liv när du är 10 år är ett år 10% av ditt liv osv. så tiden kanske inte går snabbare men dagarna blir kortare del av ditt liv
Citera
2022-09-23, 15:06
Medlem
Om man vill krångla till det så borde den faktiska tiden gå långsammare när du blir större eftersom du får en större massa. Tiden går faktiskt långsammare om du sitter bredvid en tjockis Frågan är om tiden går snabbare för att ditt huvud är längre från jorden iomed att du växer och att det är större skillnad än att du får en större massa. Eller om du bor högst upp i en skyskrapa så bör tiden gå lite snabbare
Citera
2022-09-23, 15:07
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så kan det väl kanske vara, vad som talar emot det är som sagt tidigare, att alla klockor visar samma tid nu som då och även att dagarna kan kännas olika långa även när man blir äldre.
Men hur ska man visa det vetenskapligt. Kanske är det inte universum som expanderar isär snabbare, bara tiden som går snabbare medan expansionen är konstant.

Ja just så.

Klart att kanske motsägs det av att tid kan vara subjektiv och kännas långsammar ibland... men vet inte om det är en sann motsägelse.
Citera
2022-09-23, 15:08
Bannlyst
Citat:

Nej, tiden känns som att den går fortare när man är äldre. När jag var fem kändes tiden till femton som outhärdligt lång. Det gick inte ens att föreställa sig. Nu när jag är 51 känns tiden till ålderspensionen, som är längre än tiden från fem till femton, som förfärande kort.
Citera
2022-09-23, 15:14
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej, tiden känns som att den går fortare när man är äldre. När jag var fem kändes tiden till femton som outhärdligt lång. Det gick inte ens att föreställa sig. Nu när jag är 51 känns tiden till ålderspensionen, som är längre än tiden från fem till femton, som förfärande kort.

Jag känner så också. Men tänk om en 30 åring faktiskt känner samma tid som en 50-åring? Det enda vi vet att tiden känns snabbare hela tiden.

Det språket 30-åringen använde om tiden är samma som jag känner. Så kanske han känner en snabbare tid än när jag var 30.

Jag och han kan ju aldrig utbyta känslor, bara ord. Tyvärr. Och bara jämföra med oss själva.

Går tiden fortare så skulle du bara förutsätta att det var åldern. För att andra innan gamla sagt att de upplevt det. Tänk om det inte är åldern? Utan att tiden går fortare ändå? Det skulle korrelera med åldern så man skulle kunna tro att det berodde på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in