För att det är liksom... Diska på nätterna, planera när man ska duscha, laga mat en viss tid. Hade aldrig kunnat leva så även om jag hade begränsat med deg.
Om man försöker "spara energi" så visar man för alla att man har gått på myten om klimatförändringar. Det är ungefär som att se en människa som tror att jorden är platt. Vad man än säger så har personen förklaringar för allt, men dom är helt övertygade om att jorden är platt eller att en svensk som köper plastpåsar och kör en bensindriven bil hela dagen, bidrar på något sätt till att det hamnar plast i haven eller polarisar smälter eller ökar temperaturen jorden över. Man får helt enkelt låta dom leva i sin lilla värld och spela med där det behövs, t.ex. på arbetsplatser. Men man är trött på dessa jävla hippies som först nu, 10 år efter alla vi andra plötsligt har upptäckt att vi bara har en jord och därför borde vi sluta med utsläpp och fossila bränslen. Det dom inte fattar är att Sveriges skogar suger upp mer koldioxid än vad vi släpper ut, så alla projekt inom rikets gränser är ENBART hittepå och fjanteri och skattefusk, och ser man inte det så förtjänar man att hånas.
Är siffrorna på min elräkning bara en bluff? Jag ser fel alltså? Va skönt!
Jag finner hela trådstarten som något slags uttryck för en skev inre dialog i TS skalle, det skrivs löpmeter i tidningarna om hur du ska spara, vilken tid på dygnet elen är billigaste osv
Jag hör det diskuteras på jobbet, barnfamiljer som med hjälp av timer kör maskiner när det är som billigast, fyller upp till bredden, släcker alla lampor slaviskt osv
I flera trådar tycker jag mig uppfatta ett hån mot de som försöker spara på energi.
Om energi blir dyrare ska man väl utnyttja sin konsumentmakt och konsumera mindre?
Eller hur ser ni på detta?
Skaffar man laddbar bil och är hard core teknikintresserad snöar man lätt in på att optimera in absurdum. Vi stänger av klimatanläggningen och fryser, vi kör med parkeringsljus istället för hel/halvljus, vi kör lite långsammare i uppförsbackar och maximerar motorbromsanvändningen, köper avancerade laddboxar, finjusterar timerinställningar för start av laddning och uppvärmning på natten när elkostnaden är låg så att batteriet är lagom värmt på morgonen, vi laddar lagom sällan så att batteriet håller länge, osv. Otroligt spännande att tävla med sig själv eller andra om att maximera hur länge en laddning ska räcka, för att maximera hur länge batteriet håller, och för att minimera elkostndaden. Men jag förstår att det kan framstå som lite löjligt.
Likadant kan elkostnaden i hemmet optimeras med hjälp av energiövervakning såsom Efergy, och olika timers, värmepumpar, solceller med batterier, treglasfönster, nytt tak, osv.
Skaffar man laddbar bil och är hard core teknikintresserad snöar man lätt in på att optimera in absurdum. Vi stänger av klimatanläggningen och fryser, vi kör med parkeringsljus istället för hel/halvljus, vi kör lite långsammare i uppförsbackar och maximerar motorbromsanvändningen, köper avancerade laddboxar, finjusterar timerinställningar för start av laddning och uppvärmning på natten när elkostnaden är låg så att batteriet är lagom värmt på morgonen, vi laddar lagom sällan så att batteriet håller länge, osv. Otroligt spännande att tävla med sig själv eller andra om att maximera hur länge en laddning ska räcka, för att maximera hur länge batteriet håller, och för att minimera elkostndaden. Men jag förstår att det kan framstå som lite löjligt.
Likadant kan elkostnaden i hemmet optimeras med hjälp av energiövervakning såsom Efergy, och olika timers, värmepumpar, solceller med batterier, treglasfönster, nytt tak, osv.
Medans du "sparar energi" genom att inte duscha och lukta bajs, suger Tyskland ut all din sparade energi till sin "industri". Det enda "spara energi" betyder är billigare el åt Tyskland.
(Klipp kabeln)
För att det är liksom... Diska på nätterna, planera när man ska duscha, laga mat en viss tid. Hade aldrig kunnat leva så även om jag hade begränsat med deg.
Att begränsa sig så är för mig inte värt det.
Det som du pratar om, om man ska "spara något på det" kräver också "timpris", dvs. vad du använder "timma för timma". Många "idioter" som har månadsmedelpris, tror att de "sparar pengar" på att diska på natten etc. etc. Trots att deras avtal sannolikt har "månadsmedelpris", alternativt "fastpris".
Rent samhällsekonomiskt är det förstås bra att folk kör sina "tvättmaskiner på natten" med mera.
-Men personerna får ingen lägre faktura för sitt slit, såvida de inte har "timavtal".
(Vilket man kanske ska akta sig för, om man är "lat som jag".)
Tror inte det diffar på så många spänn. Speciellt inte om "alla skaffar timavtal", för då kommer "alla" köra el (tvättmaskiner etc) på natten istället, så det blir ett "nollsummespel".
En grej till: Ladda alla elbilar. Klart att sånt också belastar vårt närmast kortslutna elnät, samt driver upp priserna ytterligare..
"Vi lägger ner kärnkraften i samma veva som vi bygger exportkablar till Tyskland och lurar på den dumme svensken att köpa elbil! -Låt oss fixa en perfekt storm!"
De flesta av allmänheten är dock inte Dave Jones och är expert på sakerna.
eevblog med den gode Dave! Observera: AUSTRALIA, not Austria! (som han brukar säga).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!