• 4
  • 5
2022-09-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Den som sänker sin elförbrukning, och gör det för miljön/regimen/solidaritet är helt ute och cyklar.

Hjärntvättad.

Regeringen makthavarna har kunnat lösa detta på tre veckor för oss svenskar, men man vägrar.

Varför väljer dumSvensken återigen att lita på makthavarna? Dessa 350 trähattar i riksdagen, som skall förgylla Demokratin, för nu snart tio miljoner svenskar, gör inte ett jota för dig och mig.

Hur mycket energi tror du inte SSAB i Luleå/Oxelösund, Facebook-servar, eller SKF i Göteborg gör av med.

Att du duschar 30 sekunder kortare, med avstängd golvvärme gör inte ett skit på efterfrågan. Det är ju de stora hajarna man skall jaga, de betalar ju knappt någon skatt heller! Nu har jag inte exakt siffra men de banditerna betalade väl i värsta fall endast något ÖRE I skatt per KW! Detta är ju ett rån mot oss medborgare.

Sedan säljer man "våran" el till utlandet, "för där tjänar vi mer pengar" heter det.

Medans du och jag får betala.
Att vi säljer el är i grunden inte så konstigt eftersom det inte går att lagra elen och använda den senare inom gränserna. Problemet är väl att det är överföringen till södra Sverige som ställer till det mest. Vi kan inte överföra så mycket vi önskar och därför köper vi även in "el" från utlandet.

I övrigt håller jag med dig!
Citera
2022-09-26, 16:08
Bannlyst
Väderprognosen ska hjälpa svenskarna spara på tvätt och städning
Elpriset rasar – blåsigare väder på väg. Blåsigare väder på ingång gör att elpriset faller ordentligt på tisdagen, enligt prissättningen på elbörsen Nordpool
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...e-vader-pa-vag

Nu ska svenskarna tvätta bara i blåsigt väder?

Rolig? - Vet inte...
Citera
2022-09-26, 16:29
Medlem
Detta är flashback. Majoriteten skryter om hur rika de är men i själva verket gråter de när de skiter - så jävla fattiga och snåla är majoriteten här.
Citera
2022-09-26, 16:36
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Hur mycket energi tror du inte SSAB i Luleå/Oxelösund, Facebook-servar, eller SKF i Göteborg gör av med.

https://www.hybritdevelopment.se/hyb...rad-jarnsvamp/

Massor utav Terrawatttimmar som går åt där
Citera
2022-09-26, 17:03
Medlem
Ghastens avatar
Det är väl bra att fler lever energisnålare. Själv gör jag av med så lite el att folk jag pratar med blir förvånade hur lite el jag hör av med.

Vet många på jobbet som bor i villor säger att dom får helt enkelt klä påsej mer hemma och ha vissa rum kallare.
Citera
2022-09-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I flera trådar tycker jag mig uppfatta ett hån mot de som försöker spara på energi.

Om energi blir dyrare ska man väl utnyttja sin konsumentmakt och konsumera mindre?

Eller hur ser ni på detta?

För att det är Flashback. Folk har inget bättre för sig men borde snarare kamma sig och skaffa sig ett jobb.

I vanliga livet där alla vanligt dödliga bor och verkar är det inget konstigt att spara in på energi. Fråga dina arbetskamrater eller bekanta. Inte minst för kostnadens skull.
Sedan finns såklart de som är dumsnåla och inte tänker hela vägen om X faktiskt ger någon besparing, men det är en annan diskussion.
Citera
2022-09-26, 18:12
Medlem
SmithsonianVamps avatar
Citat:
I flera trådar tycker jag mig uppfatta ett hån mot de som försöker spara på energi.

Om energi blir dyrare ska man väl utnyttja sin konsumentmakt och konsumera mindre?

Eller hur ser ni på detta?

Beror på.
Bor själv i hus i 08-området.
En unge bara så det hjälper iaf lite.😁
Tänker inte dra ur sladdar och trams när jag är på jobbet. Däremot har jag inte torktumlat på ett tag. Hänger upp det på torkställning istället.
Citera
2022-09-26, 18:17
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Detta är flashback. Majoriteten skryter om hur rika de är men i själva verket gråter de när de skiter - så jävla fattiga och snåla är majoriteten här.

Så sant.

Ganska komiskt hur vissa påstår att de har vissa typer av högt avlönade jobb som man vet kräver en viss arbetstid, men de kan sitta och göra inlägg när som helst.
Citera
2022-09-26, 19:11
Medlem
Redisas avatar
Jag sparar på energi sedan ett halvt år tillbaka trots fördelaktigt fastpris.
Det är en bra vana att nöja sig med mindre i sådana oroliga tider.
Citera
2022-09-26, 23:28
Medlem
Citat:
Alla får naturligtvis göra som de vill. JAG tänker inte håna dig om du höjer tempen på din golvvärme.
För mig handlar det om livskvalitet! Här och nu.
Citera
2022-10-18, 16:17
Medlem
CHR1Ll50Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Huruvida solpaneler producerar el på vintern beror mycket på hur snötäckta de är. Mitt hus i Uppland har solpaneler och senaste vintern producerade de följande:

nov 21: 112 kWh
dec 21: 26
jan 22: 54
feb 22: 203
mar 22: 889

Visst att det är ganska mycket mindre jämfört med juni 2022 som producerade 1600 kWh. Men helt verkningslösa är de inte. T o m då panelerna hade några cm med snö så lyste ljuset igenom så det blev några hundra watt upp till en kilowatt.

Vänligen Näckrosen

Jo såklart, men man är inte helt fri. Isåfall måste man investera mkt som den gubben jag såg på tv4 efter 5 några dagar sedan. Ca 2.5 mille i vätgas omvandling osv. Tror inte många sitter på dom pengarna men hade jag haft 2.5 mille liggandes så hade jag gjort det lätt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in