Citat:
Ursprungligen postat av
tjallepetter
Hej,
Nu när räntorna tickar uppåt så börjar jag fundera lite på vad jag ska göra med min bostadsrätt om räntorna börjar närma sig 10 % eller liknande. Går inte att lita på Ingves och klanen på riksbanken längre.
Jag klarar av en ränta på 10 % men då kommer jag inte ha ett liv längre. Kommer inte kunna köpa nått förutom mat och that's it. (Även maten kommer behöva handlas på ÖoB och det blir inga oxfiler direkt).
Jag funderar på ett hyra ut min nyproducerade lägenhet möblerad.
Jag undrar dock lite vad som egentligen gäller:
Kan jag ta ut hur mycket i hyra som helst?
Vad händer om hyresgästerna trashar min lägenhet?
Vad händer om hyresgästerna oavsiktligen förstör någon av mina möbler eller dylikt?
Vad händer om hyresgästerna förbrukar mer el och vatten än vad jag klarar av att betala?
Vad är det negativa med att hyra ut i 2a hand förutom att man måste finna ett annat boende?
Jag kan enkelt flytta hem till min föräldrar igen, inga problem. Men vill undvika att få min lägenhet trashad helt enkelt.
Om du vill hyra ut din bostadsrätt i andrahand så måste din bostadsrättsförening först godkänna detta. De flesta bostadsrättsföreningar godkänner
inte andrahandsuthyrning förutom i specialfall (t.ex om du arbetar på annan ort eller provbor som sambo i annan bostad), och då oftast bara 6-12 månader.
Om du får godkänt av din brf att hyra ut så måste hyran vara skälig med avseende på avgiften till brf:en, el, bredband osv. Du får inte höja hyran för att du t.ex har en bolån och räntan på det lånet höjs.
Sedan måste du och hyresgästen skriva ett avtal där ni specar hur länge uthyrningen pågår, vad som händer vid skada osv.
Slutligen måste du tänka på att du även behöver skatta på inkomsten du får från uthyrningen.