2022-09-22, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Det här ör exakt ett sånt råd som ts inte behöver, finns ingen läkare som rekommenderar detta till någon med ev b12 brist. Mumbojumbo!

🤦🏻‍♂️ Mumbo jumbo att prova något som är helt naturligt?! 🤦🏻‍♂️
Det kan ju inte bli värre?! Aloe vera innehåller även förresten B12..
Citera
2022-09-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfejset
Tack för tipset! Har du ett tips på hur man får tag på sprutor också?

Samma sida, både sprutor och nålar.
Injekt Solo Spritze tex...
Citera
2022-09-22, 12:22
Medlem
the dons avatar
Bästa är att ta b12 i formerna adenosylkobalamin och metylkobalamin, kroppen behöver bägge formerna. Vissa saknar gentik att omvandla andra former av b12 i tillskott. Samma med folsyra ska tas i formen metylfolat.
Citera
2022-09-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tojo909
🤦🏻‍♂️ Mumbo jumbo att prova något som är helt naturligt?! 🤦🏻‍♂️
Det kan ju inte bli värre?! Aloe vera innehåller även förresten B12..

Rensa tarmen från slaggprodukter är trams. Så funkar inte kroppen. Fråga din läkare om b12-brist botas med aloe vera, hen säger nej.
Citera
2022-09-22, 14:44
Medlem
neuron-drones avatar
Man kan ta upp B12 från tabletter utan att man kan ta upp det ur mat. Klart finns det sprej så är ju det bra. Sedan ta gärna folsyra tillsammans, de arbetar bäst ihop.

Svensk sjukvård är galen. Även måttlig B12-brist kan leda till hjärnskador. Sådant jävla uland vi är. Man breddar intervallerna för att folk ska anses friska.
Citera
2022-09-27, 04:47
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Hade samma problem efter jag var vegan ett tag i några år. Även efter B12 sprutorna. De hjälpte inte efter ett tag och mina magbakterier var helt fucked också.

Finns bara ett vettigt sätt att få i sig rikligt med B12 och det är med riktig mat utan massa skit: kött, fisk, djur, ägg och lever.

Det var det enda som fungerade på mig. Åt enbart kött, lever och ägg, ingen sallat eller grönsaker, i ett år. Alla problem försvann. Alla! Utslag, vitaminbrist, ledvärk, tandköttssjukdom, trötthet och kass mage. T.o.m. psyket och min mentala hälsa blev bättre.

Äter likadant än idag flera år efter, med lite mer inslag av annat ibland. Superkur verkligen.

Don't fuck with nature, ät kött! Bra att du fick hälsan tillbaka i alla fall. Tröttsamt att se alla anemiska veganer gå och släpa fötterna efter sig, helt färdiga. Och bleka sojamän med d-kupor p.g.a. höga östrogenivåer.

B12 i form av metylkobalamin tas upp snabbt och effektiv. Finns sugtabletter som man ska lösa upp under tungan, lika effektivt som injektioner.
Citera
2022-09-27, 10:06
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Don't fuck with nature, ät kött! Bra att du fick hälsan tillbaka i alla fall. Tröttsamt att se alla anemiska veganer gå och släpa fötterna efter sig, helt färdiga. Och bleka sojamän med d-kupor p.g.a. höga östrogenivåer.

B12 i form av metylkobalamin tas upp snabbt och effektiv. Finns sugtabletter som man ska lösa upp under tungan, lika effektivt som injektioner.

Ja, men många börjar rekommendera att man även borde få Hydroxocobalamin, Cyanocobalamin och Adenosylcobalamin tillsammans med metylkobalamin för långvarigare och bättre intag. Inte säkert att det ens håller i längden. Jag och min läkare höll på som fan men inget hjälpte tillslut.

Han blev väldigt lättad när jag bestämde mig för att börja äta djurprodukter igen.

B12 varianterna och molekylerna är sjukt komplexa med typ 50 atomer i en jävla sammansättning. Man vet fortfarande inte helt hur allt hänger ihop och det garanterat finns ämnen och vitaminer som vi inte ens känner till ännu.

Ett glas mjölk ger ungefär 100% av rekommenderat intag av B12. Ett par ägg och en köttbit likaså. Att inte förse sig med sådan mat är ren galenskap och inget annat. Upptaget är dessutom långt mycket bättre än att äta massa grönsaker, ärtor, bönor och skit.

Folkgrupper i Nordeuropa, där vi har utvecklat enzymet laktas efter tiotusentals år av boskapsskötsel, som inte ger sina barn mjölk borde nästan omyndigförklaras. De får Soyamjölk och annat skit istället. Mjölk har typ allt.

Men hade folk ätit rejält med ägg och kött så hade de sluppit knapra piller eller ta massa sprutor.

Min flickvän var också vegan och hade svår järnbrist. Jag hade också det men den var inte i närheten av hennes. Vi blev rekommenderade massa skit som inte hjälpte. Järntabletter, spenat och komplettera med juicer för att det skulle ”ta upp” järnet bättre hette det.

Vad de glömde att informera oss var skillnaden mellan hemjärn och och icke-hemjärn. Hemjärn tas upp uppemot 500% bättre än icke-hemjärn. Grönsaker som i sin tur innehåller mycket mindre järn generellt (som inte är hemjärn dessutom) än kött. Förstår du hur mycket spenat man måste äta för att kunna ta upp samma mängd järn som i en köttbit? Det är typ kilon.

100g spenat är typ en hel Ica-kasse. Då får man garanterat i sig massa annat skit som kanske inte är så bra heller. Inte så konstigt att veganerna får förstörda magar.

En köttbit, ett ägg, en fiskfilé och lite lever så får du i sig precis allt du behöver med bara ett par hundra gram, utan massa skit dessutom. Rent, energi- och näringsrikt.

Förstår inte ens argument att man överhuvudtaget ska äta massa grönsaker och frukter.
Citera
2022-11-17, 14:22
Medlem
Har ungefär samma problem som dig, blodprov konstaterade värde på ca 200.

Läkaren gav receptbelagda tabletter 2x per dag 2000microgram/dag.

Idag efter 1 vecka känns extrema tyngden lite mindre i kroppen men fortfarande där. Hur är det för dig idag, hjälpte b12 dig, er? Känner hur kroppen börjar reagera på ett positivt sett men det tar tid för tabletterna att reagera.
Citera
2022-11-17, 22:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
. Jag och min läkare höll på som fan men inget hjälpte tillslut.

Han blev väldigt lättad när jag bestämde mig för att börja äta djurprodukter igen.

B12 varianterna och molekylerna är sjukt komplexa med typ 50 atomer i en jävla sammansättning. Man vet fortfarande inte helt hur allt hänger ihop och det garanterat finns ämnen och vitaminer som vi inte ens känner till ännu.

Ett glas mjölk ger ungefär 100% av rekommenderat intag av B12. Ett par ägg och en köttbit likaså. Att inte förse sig med sådan mat är ren galenskap och inget annat. Upptaget är dessutom långt mycket bättre än att äta massa grönsaker, ärtor, bönor och skit.

Citat:
.
Förstår inte ens argument att man överhuvudtaget ska äta massa grönsaker och frukter.

Fundamentalistisk veganism är ohälsosamt för man får inte i sig alla näringsämnen.
Och...
Fundamentalistiskt köttätande/lchf är ohälsosamt för man får inte i sig alla näringsämnen.

Människan är en allätare, omnivore, som behöver få i sig små mängder/doser av väldigt många olika näringsämnen.
Inte stora doser av enstaka näringsämnen.
Citera
2022-11-17, 23:32
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Fundamentalistiskt köttätande/lchf är ohälsosamt för man får inte i sig alla näringsämnen.

Kan du backa upp det där påstående med data?

Vilka näringsämnen är det du inte får i dig?
Citera
2022-11-18, 13:38
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Vilka näringsämnen är det du inte får i dig?
Fundamentalistiska köttätande lchf-are får i dig för lite fibrer och för lite resistent stärkelse som är viktig för tarmfloran.

Dogmatiska köttätare får även i sig väldigt låga mängder c-vitamin och får i sig väldigt lite antioxidanter som frukt och grönsaker innehåller.
Citera
2022-11-18, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Fundamentalistiska köttätande lchf-are får i dig för lite fibrer och för lite resistent stärkelse som är viktig för tarmfloran.

Dogmatiska köttätare får även i sig väldigt låga mängder c-vitamin och får i sig väldigt lite antioxidanter som frukt och grönsaker innehåller.

Då får du gärna förklara och visa med data varför man måste äta fibrer vid LCHF kost och vad hälsoriskerna skulle vara. Det kan du inte.

Fibrer är kolhydrater som inte kan brytas ner och behövs överhuvudtaget inte. Det är knappast livsnödvändigt. Lika lite som antioxidanter är det. Tror du det är du helt kunskapslös. Folk lever hela liv utan fibrer.

C vitamin finns det tillräckligt av i lever, men folk som äter mindre eller inga kolhydrat ser inte ut att behöva speciellt stora mängder av C-vitamin. Därav förklaringen varför tex eskimåer alltid klarat sig året om utan C-vitamin eller alla som äter enbart kött inte får för låga värden av det.

Alla näringsämnen, vitaminer och mineraler man behöver finns i kött, ägg, lever och fisk. Både i större mängd per vikt än i frukt och grönsaker och med betydligt bättre biotillgänglighet. Det innehåller dessutom mer energi och fullvärdigt protein.

Det är helt poänglöst, korkat och onödigt dyrt att köpa massa sallater, grönsaker och frukter för att tillgodose behovet av alla näringsämnen. Alla näringsämnen finns inte ens utan kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in