Citat:
Ursprungligen postat av
Vobbler
Don't fuck with nature, ät kött!

Bra att du fick hälsan tillbaka i alla fall. Tröttsamt att se alla anemiska veganer gå och släpa fötterna efter sig, helt färdiga. Och bleka sojamän med d-kupor p.g.a. höga östrogenivåer.
B12 i form av metylkobalamin tas upp snabbt och effektiv. Finns sugtabletter som man ska lösa upp under tungan, lika effektivt som injektioner.
Ja, men många börjar rekommendera att man även borde få Hydroxocobalamin, Cyanocobalamin och Adenosylcobalamin tillsammans med metylkobalamin för långvarigare och bättre intag. Inte säkert att det ens håller i längden. Jag och min läkare höll på som fan men inget hjälpte tillslut.
Han blev väldigt lättad när jag bestämde mig för att börja äta djurprodukter igen.
B12 varianterna och molekylerna är sjukt komplexa med typ 50 atomer i en jävla sammansättning. Man vet fortfarande inte helt hur allt hänger ihop och det garanterat finns ämnen och vitaminer som vi inte ens känner till ännu.
Ett glas mjölk ger ungefär 100% av rekommenderat intag av B12. Ett par ägg och en köttbit likaså. Att inte förse sig med sådan mat är ren galenskap och inget annat. Upptaget är dessutom långt mycket bättre än att äta massa grönsaker, ärtor, bönor och skit.
Folkgrupper i Nordeuropa, där vi har utvecklat enzymet laktas efter tiotusentals år av boskapsskötsel, som inte ger sina barn mjölk borde nästan omyndigförklaras. De får Soyamjölk och annat skit istället. Mjölk har typ allt.
Men hade folk ätit rejält med ägg och kött så hade de sluppit knapra piller eller ta massa sprutor.
Min flickvän var också vegan och hade svår järnbrist. Jag hade också det men den var inte i närheten av hennes. Vi blev rekommenderade massa skit som inte hjälpte. Järntabletter, spenat och komplettera med juicer för att det skulle ”ta upp” järnet bättre hette det.
Vad de glömde att informera oss var skillnaden mellan hemjärn och och icke-hemjärn. Hemjärn tas upp uppemot 500% bättre än icke-hemjärn. Grönsaker som i sin tur innehåller mycket mindre järn generellt (som inte är hemjärn dessutom) än kött. Förstår du hur mycket spenat man måste äta för att kunna ta upp samma mängd järn som i en köttbit? Det är typ kilon.
100g spenat är typ en hel Ica-kasse. Då får man garanterat i sig massa annat skit som kanske inte är så bra heller. Inte så konstigt att veganerna får förstörda magar.
En köttbit, ett ägg, en fiskfilé och lite lever så får du i sig precis allt du behöver med bara ett par hundra gram, utan massa skit dessutom. Rent, energi- och näringsrikt.
Förstår inte ens argument att man överhuvudtaget ska äta massa grönsaker och frukter.