2022-09-21, 22:03
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfejset
Problemet är att när jag pratar om detta med läkare så säger dom oftast att mina nivåer är bra nog. På mitt senaste besök sa läkaren att jag inte ska tro på det jag läser på internet och att effekten av injektionerna förmodligen bara var placebo. Jag kände mig grovt förolämpad.

Ni som blivit behandlade för B12-brist, hur övertalar man läkarna att det är riktigt och att det behövs? Någon specifik läkare/klinik i Stockholmsområdet som ni skulle rekommendera?

För det första så är B12 vitamin inte receptbelagt men du kan få det på recept och betalar då några kronor billigare. Köp Betolvidon eller Betolvex 1mg i tablettform (100st) de kostar runt 50kr och apotea.se har båda och där har du även gratis frakt.

Nivån ligger runt 600 i Sverige om jag minns rätt och har du 601 så betyder det INTE att du inte har denna brist. Byt husläkare ifall du verkligen vill ha den på recept eller ta denna vitamin om du redan har märkt en stor skillnad.

Jag började med 2 tabletter 3ggr per dag i en månad enligt receptet jag fick, sen tog jag 1 tablett morgon och kväll och har inte haft B12 på recept sedan flera år tillbaka.

Det tog ca 2 dagar innan jag märkte en stor skillnad och slapp ta injektioner.
Senast redigerad av mattias_r 2022-09-21 kl. 22:06.
Citera
2022-09-21, 22:04
Medlem
Narutoshippchops avatar
Ät C vitamin och järn i kombination med B12 och andra B vitaminer. Då borde du få fart på kroppens vitaminupptag.
Citera
2022-09-21, 22:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Tillskott fungerar inte så bra för mig eftersom min mage har problem med att absorbera, därför jag har det här problemet från första början. Behöver bli behandlad med injektioner och undersöka varför jag inte tar upp B12 ordentligt

B12 finns som munspray om man har problem med absorbtion via mage/tarm.
Citera
2022-09-21, 22:11
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Tillskott fungerar inte så bra för mig eftersom min mage har problem med att absorbera, därför jag har det här problemet från första början. Behöver bli behandlad med injektioner och undersöka varför jag inte tar upp B12 ordentligt

Alltså är du vegan eller vadå? B12 finns i mat, om man äter vanlig, normal kosts så får man i sig mer än tillräckligt med B12 och man behöver inga tillskott.
Citera
2022-09-21, 23:12
Medlem
rutenskuts avatar
skaffa TrioBe , det är receptbelagt , bättre än receptfritt...

TrioBe
cyanokobalamin (vitamin B12), folsyra, pyridoxinhydroklorid (vitamin B6) tabletter

https://www.fass.se/LIF/product?user...19990702000027
Citera
2022-09-21, 23:20
Hade samma problem efter jag var vegan ett tag i några år. Även efter B12 sprutorna. De hjälpte inte efter ett tag och mina magbakterier var helt fucked också.

Finns bara ett vettigt sätt att få i sig rikligt med B12 och det är med riktig mat utan massa skit: kött, fisk, djur, ägg och lever.

Det var det enda som fungerade på mig. Åt enbart kött, lever och ägg, ingen sallat eller grönsaker, i ett år. Alla problem försvann. Alla! Utslag, vitaminbrist, ledvärk, tandköttssjukdom, trötthet och kass mage. T.o.m. psyket och min mentala hälsa blev bättre.

Äter likadant än idag flera år efter, med lite mer inslag av annat ibland. Superkur verkligen.
Citera
2022-09-21, 23:21
Medlem
Citat:
Söker dig som haft vitamin B12-brist och blivit behandlad för det!

Jag lider för närvarande av extrem utmattning, kognitiva besvär (svårt att hitta ord, ta in information), andfåddhet, yrsel, depression. Har gjort det sen januari 2022.

Gick och gjorde ett blodprov och det visade sig att mina B12-nivåer var låga. Dom låg på 270, vilket är precis över gränsen, men har hört från många håll nu att även om man är precis över gränsen så kan det ge stora besvär. Tydligen så är minimumgränsen i Japan 550. Många läkare påstår även att man borde ligga runt 800 optimalt.

Efter att jag blev medveten om denna brist så pratade jag med en vän som råkade ha en B12-ampull hemma. Vi injekterade serumet och efter redan 24 timmar så mådde jag MYCKET bättre! Jag tog även en injektion förra veckan eftersom jag märkte att symtomen kom tillbaka, med exakt samma resultat, mådde genast extremt mycket bättre.

Problemet är att när jag pratar om detta med läkare så säger dom oftast att mina nivåer är bra nog. På mitt senaste besök sa läkaren att jag inte ska tro på det jag läser på internet och att effekten av injektionerna förmodligen bara var placebo. Jag kände mig grovt förolämpad.

Ni som blivit behandlade för B12-brist, hur övertalar man läkarna att det är riktigt och att det behövs? Någon specifik läkare/klinik i Stockholmsområdet som ni skulle rekommendera?

Jag har en b12 brist, kronisk atrofisk gastrit. Den smög sig på sakta under många år, till sist var jag helt utmattad, hade stickningar i händer o fötter, sjukt trött, krypningar i armarna. Det tog oerhört lång tid innan det hittades pga just inkompetent personal på vårdcentralen. Till sist fick jag remiss till neurolog som direkt misstänkte b12 brist.

Du borde inte tagit sprutan, nu kanske testerna var missvisande. Det finns lite varians på b12 brist, en del som mig klarar sig med b12 på recept, äter jag varje kväll resten av livet. Andra behöver injektioner några gånger om året. Du behöver komma till någon som tar prover på rätt sätt. Du kan ha b12 i blodet tex men det tas inte upp av cellerna, komplicerat (googla själv)

Lycka till.
Citera
2022-09-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Alltså är du vegan eller vadå? B12 finns i mat, om man äter vanlig, normal kosts så får man i sig mer än tillräckligt med B12 och man behöver inga tillskott.

Nej det finns sjukdomar som gör att b12 ej tas upp korrekt, som hos mig. Jag tar b12 piller på 1 gram, det ör 1000 gånger mer ön dagsbehovet.
Citera
2022-09-22, 00:06
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Söker dig som haft vitamin B12-brist och blivit behandlad för det!

Jag lider för närvarande av extrem utmattning, kognitiva besvär (svårt att hitta ord, ta in information), andfåddhet, yrsel, depression. Har gjort det sen januari 2022.

Gick och gjorde ett blodprov och det visade sig att mina B12-nivåer var låga. Dom låg på 270, vilket är precis över gränsen, men har hört från många håll nu att även om man är precis över gränsen så kan det ge stora besvär. Tydligen så är minimumgränsen i Japan 550. Många läkare påstår även att man borde ligga runt 800 optimalt.

Efter att jag blev medveten om denna brist så pratade jag med en vän som råkade ha en B12-ampull hemma. Vi injekterade serumet och efter redan 24 timmar så mådde jag MYCKET bättre! Jag tog även en injektion förra veckan eftersom jag märkte att symtomen kom tillbaka, med exakt samma resultat, mådde genast extremt mycket bättre.

Förstår din frustration.
Många läkare är tyvärr dumma i huvudet och har en enorm okunskap om detta.
B12 brist är en stor bov bakom dåligt mående på många plan…ändå står sjukvården och stampar med sin okunnighet.

Tänk att läkare alltid ska dra placebo-kortet så fort dom saknar kompetens och har svårt att underbygga sina beslut på kunskap och fakta…jävla nötter.
Jag har känt precis sådär som du gjort…jag har bla haft domningar uppepå fotsulorna, typ i ”skarven” mellan fotrygg och underben.
När jag tog B12-injektion kände jag redan efter andra ampullen att nerver började kvickna till för att det kändes som att det rann varmt vatten på utsidan av benet…och efter ytterligare några inj så var domningarna borta.
B12 brist är skadligt och ska tas på största allvar.
Det är dessutom svårt att överdosera…så jag förstår inte ens vad problemet är..😑

Jag är sjuksköterska själv och har insett att jag inte orkar traggla och krångla med vården och dess okunskap, så jag har snott läkemedel på jobbet och tagit själv.
Mitt råd är att försöka hitta B12 att beställa på nätet. Jag har aldrig beställt där men kollade upp det för ett år sedan och då fanns det att få tag på iallafall.

Kriga på! ✊🏼
Senast redigerad av Syster-Smisk 2022-09-22 kl. 00:08.
Citera
2022-09-22, 00:11
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Nej det finns sjukdomar som gör att b12 ej tas upp korrekt, som hos mig. Jag tar b12 piller på 1 gram, det ör 1000 gånger mer ön dagsbehovet.

Apropå piller…om du tog B12 när du tog ditt prov kommer det vara falskt förhöjt av tillskottet. Det måste man dessutom vara utan en lång period för att det inte ska synas på blodprov.
Citera
2022-09-22, 00:16
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Men om du inte kan ta upp näringsämnen i matspjälkningssystemet ordentligt, måste du ju kolla upp det. Behandla orsaken, inte symptomen.

Funkar inte så i det här fallet.
Har man problem med magen, tex kronisk gastrit, vilket är vanligare än man tror, så tar kroppen upp väldigt lite B12 från kosten.
Det är också vanligt att man har en genetisk avvikelse som gör att upptaget blir dåligt.

Vid båda dessa tillstånd kommer man bli tvungen att få i sig B12 på annat sätt än bara genom kosten.
Citera
2022-09-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
skaffa TrioBe , det är receptbelagt , bättre än receptfritt...

TrioBe
cyanokobalamin (vitamin B12), folsyra, pyridoxinhydroklorid (vitamin B6) tabletter

https://www.fass.se/LIF/product?user...19990702000027
Ett sånt jävla goddag yxskaft svar, problemet för ts var ju just att läkare inte var villig att skriva recept
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in