Citat:

Ursprungligen postat av 
bajsfejset

Söker dig som haft vitamin B12-brist och blivit behandlad för det!
Jag lider för närvarande av extrem utmattning, kognitiva besvär (svårt att hitta ord, ta in information), andfåddhet, yrsel, depression. Har gjort det sen januari 2022.
Gick och gjorde ett blodprov och det visade sig att mina B12-nivåer var låga. Dom låg på 270, vilket är precis över gränsen, men har hört från många håll nu att även om man är precis över gränsen så kan det ge stora besvär. Tydligen så är minimumgränsen i Japan 550. Många läkare påstår även att man borde ligga runt 800 optimalt.
Efter att jag blev medveten om denna brist så pratade jag med en vän som råkade ha en B12-ampull hemma. Vi injekterade serumet och efter redan 24 timmar så mådde jag MYCKET bättre! Jag tog även en injektion förra veckan eftersom jag märkte att symtomen kom tillbaka, med exakt samma resultat, mådde genast extremt mycket bättre.
Problemet är att när jag pratar om detta med läkare så säger dom oftast att mina nivåer är bra nog. På mitt senaste besök sa läkaren att jag inte ska tro på det jag läser på internet och att effekten av injektionerna förmodligen bara var placebo. Jag kände mig grovt förolämpad.
Ni som blivit behandlade för B12-brist, hur övertalar man läkarna att det är riktigt och att det behövs? Någon specifik läkare/klinik i Stockholmsområdet som ni skulle rekommendera?

Förstår din frustration. 
Många läkare är tyvärr dumma i huvudet och har en enorm okunskap om detta.
B12 brist är en stor bov bakom dåligt mående på många plan…ändå står sjukvården och stampar med sin okunnighet.
Tänk att läkare alltid ska dra placebo-kortet så fort dom saknar kompetens och har svårt att underbygga sina beslut på kunskap och fakta…jävla nötter.
Jag har känt precis sådär som du gjort…jag har bla haft domningar uppepå fotsulorna, typ i ”skarven” mellan fotrygg och underben. 
När jag tog B12-injektion kände jag redan efter andra ampullen att nerver började kvickna till för att det kändes som att det rann varmt vatten på utsidan av benet…och efter ytterligare några inj så var domningarna borta.
B12 brist är skadligt och ska tas på största allvar. 
Det är dessutom svårt att överdosera…så jag förstår inte ens vad problemet är..😑
Jag är sjuksköterska själv och har insett att jag inte orkar traggla och krångla med vården och dess okunskap, så jag har snott läkemedel på jobbet och tagit själv.
Mitt råd är att försöka hitta B12 att beställa på nätet. Jag har aldrig beställt där men kollade upp det för ett år sedan och då fanns det att få tag på iallafall.
Kriga på! ✊🏼