• 1
  • 2
2022-09-21, 19:52
Medlem
Är ingen hemlighet att gängens stora inkomstkälla är narkotika.
Givetvis ska straffskalan för gängverksamhet bli hårdare men eftersom det finns så stora pengar att hämta kommer det ALLTID finns någon/några som är beredda att ta över när toppen endast åker dit eller blir mördade.
Och så länge det finns en marknad som behöver mättas kommer ju inte gängen att försvinna än hur hårt vår (nya?)Regeringen skärpen straffen.

Så varför kan inte Sverige enbart ta bort straffskalan Ringa narkotikabrott?
Straffskalan för Narkotikabrott är idag fängelse lägst 14 dagar och högst 3 år. Skulle rimligtvis skrämma den svenska medelklassen aka partyknarkare att sluta snorta kola, eller?
Tänk att få sitta på en anstalt 2-4 veckor oavsett vilket narkotikaklassat preparat man blir tagen med på bar gärning.

För min del är det uppenbart att det bästa (enda?)sättet att få stopp på skjutningar och gängkrig är att även de som göder gängen med pengar också får ta sitt "ansvar" och ta sina straff.
Troligtvis kommer skjutningar och attentat öka i början då marknaden (förhoppningsvis)kommer krympa rejält när vanliga svenssons inte längre kommer vara kunder men i slutändan tillsammans med en hårdare riktade insatser mot gängen så kanske Sverige kan landa i ett tryggare land igen.

Vad tror ni andra, räcker det enbart med att strypa invandringen, ge gängmedlemmar hårdare straff eller krävs det fler åtgärder (likt mina förslag ovan)?
Citera
2022-09-21, 19:59
Medlem
Självklart skall köparna sättas dit stenhårt...alla vet detta. tyvärr är det många med dubbelmoral som vill fortsätta festknarka samtidigt som de gnäller på blattarna. det går inte ihop riktigt men svennen är sån bara..säger en sak men gör tvärtom. de flesta här på forumet som brukar vill ju legalisera fastän de vet att det aldrig kommer ske. detta vet politiker ock polisen..
Citera
2022-09-21, 20:00
Medlem
Sooks avatar
Man måste ge sig på de som använder droger. Va på dom hårdare. Jag känner en del som använder och jag tar för givet att polisen också vet om det. Ändå blir de aldrig kontrollerade av polisen. Så länge det är hyfsat riskfritt så kommer folk fortsätta. Ge straff som känns. Tex som du skriver kortare fängelsestraff, ta körkorten. Sånt som påverkar. Pengastraff är ju meningslösa. Antingen betalas de så är saken klar eller så skiter man i att betala och då är saken också klar.
Citera
2022-09-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleAk
Är ingen hemlighet att gängens stora inkomstkälla är narkotika.
Givetvis ska straffskalan för gängverksamhet bli hårdare men eftersom det finns så stora pengar att hämta kommer det ALLTID finns någon/några som är beredda att ta över när toppen endast åker dit eller blir mördade.
Och så länge det finns en marknad som behöver mättas kommer ju inte gängen att försvinna än hur hårt vår (nya?)Regeringen skärpen straffen.

Så varför kan inte Sverige enbart ta bort straffskalan Ringa narkotikabrott?
Straffskalan för Narkotikabrott är idag fängelse lägst 14 dagar och högst 3 år. Skulle rimligtvis skrämma den svenska medelklassen aka partyknarkare att sluta snorta kola, eller?
Tänk att få sitta på en anstalt 2-4 veckor oavsett vilket narkotikaklassat preparat man blir tagen med på bar gärning.

För min del är det uppenbart att det bästa (enda?)sättet att få stopp på skjutningar och gängkrig är att även de som göder gängen med pengar också får ta sitt "ansvar" och ta sina straff.
Troligtvis kommer skjutningar och attentat öka i början då marknaden (förhoppningsvis)kommer krympa rejält när vanliga svenssons inte längre kommer vara kunder men i slutändan tillsammans med en hårdare riktade insatser mot gängen så kanske Sverige kan landa i ett tryggare land igen.

Vad tror ni andra, räcker det enbart med att strypa invandringen, ge gängmedlemmar hårdare straff eller krävs det fler åtgärder (likt mina förslag ovan)?

Självklart skulle det göra skillnad, om ditt förslag lagstadgades
Men gängkriminalitetens problematik skulle inte lösas av en sådan ändring

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag har alltid sagt det. Folk skrattade åt mig när jag sa att det skulle bli gängkrig i Sverige om vi inte tog bort ringa narkotikabrott.

Det är många som inte blivit tagna på allvar för att majoriteten varit sämre informerade än de själva

Det värsta exemplet är engelsmannen som föreslog att man skulle tvätta händerna innan man förlöste barn som doktor eller barmorska, han ble inte bara inte tagen på allvar, utan spärrades in på anstalt för sinnessjuka pga detta.
Citera
2022-09-21, 20:06
Medlem
StudiumValors avatar
Skulle folk knarka mindre då?
Så pass mycket mindre att marknaden försvann eller hur stor skulle minskningen bli?
Skulle det bli fler skjutningar då när konkurrensen om de återstående kunderna ökar?
Citera
2022-09-21, 20:09
Bannlyst
Vad tror ni om att det i framtiden är Shrooms som gäller. Magic Mushroom.

Otroligt lätt att odla sjalv, helt andra prisnivåer än Cola och dyr CB.

Tyson och Joe Rogan kör ju shrooms nu som micro dose

Sen när dom vill bli fkd up kör dom lite större doser.

Känns som att Psylocibin kommer regera framöver.

Har själv beställt growkit från Holland som jag dragit igång i veckan.. Kommer nog skörda 700 gram och sen få 70 gram som pulver..
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2022-09-21 kl. 20:22.
Citera
2022-09-21, 20:22
Bannlyst
Snuthoror är lågintelligenta varelser som bekant låter sig utmanövreras av 15-åringar på e-scooter, det vi alla.

Så, snuthoran måste pekas i rätt riktning med hela handen för att vi ska komma till rätta med, och, jag tror att vägen framåt skulle vara avkriminaliseringen av ringa narkotika brott, som det är idag är det inte helt ovanligt att som turist i sthlm:s utsatta områden kunna notera öppen narkotika handel, med vita män i funktionskläder och öronsnäckor i närheten.

Jag har med egna ögon noterat hur snuthororna aktivt låter langaren komma undan, men aktivt suger in brukaren då det helt enkelt kommer leda till fler gripanden än om man tar langaren, fenomenet är inte ovanligt och det är vida känt.

Gå på valfri pub/bar med lite sunkstämning så kommer du även här notera dom kortsnaggade i funktionskläder som likt hökar spanar efter dom som springer på muggen lite för ofta.

Enligt mig så borde detta klassas som tjänstefel och leda till allvarliga represalier då vi numera officiellt ser missbruk som en sjukdom, och även för att det är både orimligt och omöjligt att tro att man kommer kunna klämma åt 100 000 partyknarkande svennar, effekten av dessa livsraserande åtgärder mot ringa narkotikabrott går ingenting åt konsumtionen, och du förstör med största sannolikhet individens liv för lång framtid, indraget körkort, sparken från jobbet och för att inte tala om det sociala stigmat då det som bekant är värre att dra en snorbuse här än och överfallsvåldta tjejer…

Blir snuthororna tvingade att fokusera på det riktigt kriminella, så skulle såklart saker hända, jagar man det riktiga buset på stan som ställer till det, istället för Kalle som ska dra en partylina inne på handikappmuggen så kommer saker såklart hända och buset kommer få det svårare, rekryteringen och återväxten kommer minska när den skjutglade Ibrahim punktmarkeras istället för Kalle på Dovas…..
Citera
2022-09-21, 20:32
Medlem
Gängkillarna är småbrottslingar som själva köper och använder främst majja för småsummor. Förutom mord, mordförsök och grovt vapenbrott, så är dom småbrottslingar. Allt handlar om i vilket område du hör hemma i eller inte hör hemma i, eller vem som sagt fel saker, vem som tittat på fel tjej, vem som har ”fel” pengar. Dvs respektlöshet, svartsjuka eller avundsjuka.
Polisens och statens påhittade fantasivärld, som dom försöker lura på alla, gör tyvärr att lösningen på problematiken kommer längre och längre ifrån oss.
Det här är inget knarkkrig. Finns ingenting i förundersökningarna eller domarna som tyder på det.
Tvärtom, dom som döms eller åtalas för grövre narkotikabrott, har ingen som helst koppling till gängen.
Men ibland är dikten mer tilltalande än sanningen.
Citera
2022-09-21, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Självklart skall köparna sättas dit stenhårt...alla vet detta. tyvärr är det många med dubbelmoral som vill fortsätta festknarka samtidigt som de gnäller på blattarna. det går inte ihop riktigt men svennen är sån bara..säger en sak men gör tvärtom. de flesta här på forumet som brukar vill ju legalisera fastän de vet att det aldrig kommer ske. detta vet politiker ock polisen..

Varför skall jag som 41 åring ej få blanda 0. 8 gram med Psylocibin och få mig en jävla resa där jag blir av med Ptsd och diverse andra skit som missbruk jag har.

Via Magic Mushroom kan vi göra revolution.

Jag kan PM:a dig om hur denna svamp skapar ordning i huvudet.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2022-09-21 kl. 20:37.
Citera
2022-09-21, 20:44
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Varför skall jag som 41 åring ej få blanda 0. 8 gram med Psylocibin och få mig en jävla resa där jag blir av med Ptsd och diverse andra skit som missbruk jag har.

Via Magic Mushroom kan vi göra revolution.

Jag kan PM:a dig om hur denna svamp skapar ordning i huvudet.

Enig!
Hallucinogena droger kan göra underverk på flera främst neurologiska sjukdomar.

Stigmat mot ”brukare” behöver tas bort och användning för eget bruk avkriminaliseras.

Dels skulle de drogrelaterade problem många har, våga sig till sjukvården, forskning åter tillåtas osv.

Sen har jag inga problem med att se hårdare straff för distribution & försäljning av större mängder. Skulle frigöra mer polisiära resurser osv.

Låt mina 25g koks vara för eget bruk!
Citera
2022-09-21, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Enig!
Hallucinogena droger kan göra underverk på flera främst neurologiska sjukdomar.

Stigmat mot ”brukare” behöver tas bort och användning för eget bruk avkriminaliseras.

Dels skulle de drogrelaterade problem många har, våga sig till sjukvården, forskning åter tillåtas osv.

Sen har jag inga problem med att se hårdare straff för distribution & försäljning av större mängder. Skulle frigöra mer polisiära resurser osv.

Låt mina 25g koks vara för eget bruk!

Nästkommande 20 åren kommer vi se en galen uptime mot importerad shrooms och även vildvaxtande "toppisar".
Citera
2022-09-21, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Nästkommande 20 åren kommer vi se en galen uptime mot importerad shrooms och även vildvaxtande "toppisar".

Kommer bli en 5 billions industry.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in