Citat:
Ursprungligen postat av
TKD_1337
Det finns ingen spelare som ens har varit nära Ronaldos nivå i CL. Hans prestationer och statistik är i en liga för sig själv. Världens bästa straffområdesspelare.
Tyvärr är hans spel med boll långt ifrån till exempel Messis. Detta tycker jag att många felaktigt likställer med "dålig spelförståelse" - tvärtom har han en fantastisk blick för spelet. Med boll är Messi överlägsen. Det beror inte på att han har någon superduper spelförståelse som Barcelona-fans och andra som skriker ut "geeeeniuuus" (Ray Hudson-röst) menar medan Ronaldo gärna framställs som någon idiot som råkar ha bra skott, nickar och turen på sin sida. Trist att se trots att jag ser Messi som den självklart bästa spelaren av de två.
Jag håller i stort med dig.
Till viss del amplifieras Messis skenbara speluppfattning av hans överlägsna teknik och smidighet, men de lösningar han hittar är ändå unika, hans spelförståelse med boll saknar motstycke.
Ronaldo var inte alls lika fumlig med bollen och tog inte lika många idiotbeslut i början av sin karriär, då han inte hade full fokus på att bara göra mål. Han har ändå dragit nytta av sin mentalitetsskiftning, precis som Messi har dragit nytta av att mer och mer hålla sig gåendes (att han ofta slår sina passningar utvilad gynnar honom såklart).
Jag tyckte bättre om Ronaldo i början av hans karriär, men till skillnad från Zlatan, som också ändrade mentalitet på ett liknande sätt som Ronaldo, så tycker jag det var rätt av Ronaldo att ändra på sig, och den spelare han är idag är ändå ett fenomen, det stod skrivet att han skulle göra hattrick igår och hjälpa sitt lag vidare.