2019-03-13, 19:44
Medlem
TKD_1337s avatar
Det finns ingen spelare som ens har varit nära Ronaldos nivå i CL. Hans prestationer och statistik är i en liga för sig själv. Världens bästa straffområdesspelare.

Tyvärr är hans spel med boll långt ifrån till exempel Messis. Detta tycker jag att många felaktigt likställer med "dålig spelförståelse" - tvärtom har han en fantastisk blick för spelet. Med boll är Messi överlägsen. Det beror inte på att han har någon superduper spelförståelse som Barcelona-fans och andra som skriker ut "geeeeniuuus" (Ray Hudson-röst) menar medan Ronaldo gärna framställs som någon idiot som råkar ha bra skott, nickar och turen på sin sida. Trist att se trots att jag ser Messi som den självklart bästa spelaren av de två.
Senast redigerad av TKD_1337 2019-03-13 kl. 20:16.
Citera
2019-03-13, 20:58
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det finns ingen spelare som ens har varit nära Ronaldos nivå i CL. Hans prestationer och statistik är i en liga för sig själv. Världens bästa straffområdesspelare.

Tyvärr är hans spel med boll långt ifrån till exempel Messis. Detta tycker jag att många felaktigt likställer med "dålig spelförståelse" - tvärtom har han en fantastisk blick för spelet. Med boll är Messi överlägsen. Det beror inte på att han har någon superduper spelförståelse som Barcelona-fans och andra som skriker ut "geeeeniuuus" (Ray Hudson-röst) menar medan Ronaldo gärna framställs som någon idiot som råkar ha bra skott, nickar och turen på sin sida. Trist att se trots att jag ser Messi som den självklart bästa spelaren av de två.
Jag håller i stort med dig.

Till viss del amplifieras Messis skenbara speluppfattning av hans överlägsna teknik och smidighet, men de lösningar han hittar är ändå unika, hans spelförståelse med boll saknar motstycke.

Ronaldo var inte alls lika fumlig med bollen och tog inte lika många idiotbeslut i början av sin karriär, då han inte hade full fokus på att bara göra mål. Han har ändå dragit nytta av sin mentalitetsskiftning, precis som Messi har dragit nytta av att mer och mer hålla sig gåendes (att han ofta slår sina passningar utvilad gynnar honom såklart).

Jag tyckte bättre om Ronaldo i början av hans karriär, men till skillnad från Zlatan, som också ändrade mentalitet på ett liknande sätt som Ronaldo, så tycker jag det var rätt av Ronaldo att ändra på sig, och den spelare han är idag är ändå ett fenomen, det stod skrivet att han skulle göra hattrick igår och hjälpa sitt lag vidare.
Citera
2019-03-13, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337

Jag håller med! CR har stått för mycket fint spel i Juve även när han inte gjort mål. I matchen mot Napoli på hemmaplan var han glimrande. Han driver ofta boll utanför straffområdet och med dynamiska vinklar och finter kommer till inläggs- och skottläge på ett briljant och avigt sätt, just när man tror att bollen är död och anfallet förlorat. Samma sak såg man i Real. Han är inte bara en ren straffområdesspelare utan en gudomlig spelare i grunden.
Citera
2019-03-14, 01:23
Medlem
C0ws avatar
Den mannens glöd och vilja att vinna och vara bäst finns inte i någon annan idrottsman.
Citera
2019-03-14, 01:31
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Den mannens glöd och vilja att vinna och vara bäst finns inte i någon annan idrottsman.
Och speciellt inte fortfarande vid 34 års ålder...de flesta skulle fundera på att varva ned lite, kanske unna sig några öl på kvällarna, en påse chips...
Men inte Cristiano inte
Citera
2019-03-14, 01:46
Medlem
snillet_1s avatar
Ronaldo vs Messi väcker ju verkligen frågan om störst kontra bäst. Messi har inte känts särskilt relevant på ett ganska bra tag nu trots att vi alla vet att han öser in mål och framspelningar. Senast han vann Ballon D'or var 2015.

Messi är ju bäst, det ser mitt öga, men tycker att Ronaldo bygger ett allt större case för att vara störst i termer av karriär och lagmeriter.
Senast redigerad av snillet_1 2019-03-14 kl. 01:50.
Citera
2019-03-14, 01:54
Medlem
Lakkajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ronaldo vs Messi väcker ju verkligen frågan om störst kontra bäst. Messi har inte känts särskilt relevant på ett ganska bra tag nu trots att vi alla vet att han öser in mål och framspelningar. Senast han vann Ballon D'or var 2015.

Messi är ju bäst, det ser mitt öga, men tycker att Ronaldo bygger ett allt större case för att vara störst i termer av karriär och lagmeriter.
Ronaldo gör mål i avgörande skeden mot topplag, Messi gör mål när det redan är över.
Citera
2019-03-14, 01:59
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ronaldo vs Messi väcker ju verkligen frågan om större kontra bäst. Messi har inte känts särskilt relevant på ett ganska bra tag nu trots att vi alla vet att han öser in mål och framspelningar. Senast han vann Ball D'or var 2015.

Mja, CR har väl synts mest pga 3 raka CL titlar. Messi har dock fortfarande varit minst lika relevant i ligatitlarna. Messi såg personligen till, helt själv, att Barcelona tog hem ligan senast. Tappade räkningen på hur många gånger han räddade Valverde och lagets arslen med sina mål och framspelningar.
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Och speciellt inte fortfarande vid 34 års ålder...de flesta skulle fundera på att varva ned lite, kanske unna sig några öl på kvällarna, en påse chips...
Men inte Cristiano inte

Ja, det är helt sinnes vilken fysik han har och hur hårt han pushar sig med tanke på åldern. Många spelare drar iväg till asien eller USA, men CR köttar vidare i Europa och CL och levererar fortfarande när det gäller som mest. Hatten av helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lakkajen
Ronaldo gör mål i avgörande skeden mot topplag, Messi gör mål när det redan är över.
Citera
2019-03-14, 02:05
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Mja, CR har väl synts mest pga 3 raka CL titlar. Messi har dock fortfarande varit minst lika relevant i ligatitlarna. Messi såg personligen till, helt själv, att Barcelona tog hem ligan senast. Tappade räkningen på hur många gånger han räddade Valverde och lagets arslen med sina mål och framspelningar.

Så är det säkert, men du måste ju medge att hans tid i den internationella spotlighten minskat betänkligt de senaste åren. Det är oerhört sällan man ser rubriker eller hör snack om Messi idag.
Citera
2019-03-14, 07:08
Medlem
simonvps avatar
Citat:

Nja, nog för att det kanske är aktuellt, men statistik på det?
Citera
2019-03-14, 09:42
Medlem
simonvps avatar
Alltså, spontant känns det ju som att Messi avgjort ett stort antal Classicon mot Real, och han var väl ändå inte blivit gummi i CL-slutspel trots att Barca varit ganska skrala där de senaste åren?
Citera
2019-03-14, 15:18
Medlem
nitinitis avatar
Citat:

Du är efterbliven ronaldorunkare som inte kollar på barcelonas matcher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in