2022-09-22, 15:54
Medlem
Jonipoons avatar
Om Ryssland nu verkligen släpper en atombomb över Ukraina så kommer det troligtvis att vara en "taktisk" atombomb som släpps över ett obefintligt skogsfält eller liknande. Detta för att visa att man verkligen menar allvar samtidigt som man undviker ett stort dödstal. Målet är att få fram en varning om att "Ge upp nu annars landar nästa atombomb i en stad med folk i".

Det blir mycket svårare för NATO och väst att ingripa om en atombomb släpps över ett obebott skogsområde.
2022-09-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Mänskligheten bör hellre gå under än vara Rysslands slavar. Vad är det konstiga med det? Det sjuka är sådana som du, som föredrar slaveri.

Jag föredrar inte slaveri.
Jag föredrar att inte dödas och att inte heller andra ska behöva dö fölft lemlästas. Frihet går att uppnå utan väpnat motstånd, på sikt.
2022-09-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Alltså, Putin är en man.
Hur många vill inte ha ett kärnvapenkrig?
Fem miljarder?
Men du menar att vi ska ta hänsyn till en persons önskan?
Har du tänkt länge på detta?

Vi ska ta hänsyn till Putin för att slippa utplånas. Vad menar du egentligen.
2022-09-22, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag föredrar inte slaveri.
Jag föredrar att inte dödas och att inte heller andra ska behöva dö fölft lemlästas. Frihet går att uppnå utan väpnat motstånd, på sikt.

Världen fungerar än så länge inte på det sättet.
2022-09-22, 16:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Varför skulle de då mobilisera 300k man och skicka till dessa områden du påstår ska kärnvapen attackeras?

Jag påstår inte att de ska attackeras. Men du behöver också trupper ifall du ska attackera med kärnvapen, för att ta terräng efterföljande. Jag tror du behöver läsa på om taktiska kärnvapen, det låter som du överskattar deras "blast area" och strålning.
2022-09-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är på alla sätt viktigare för Sverige (och EU) att ha goda förbindelser - politiskt, ekonomiskt, diplomatiskt, kulturellt - med Ryssland än med Ukraina.

Kievregimens anspråk på att företräda hela det ukrainska folket )oavsett språk, kultur och politiska uppfattningar) kan f ö verkligen diskuteras. Men inte här.
Ja men nu har ju Putin försvårat för oss att ha goda förbindelser med just Ryssland.
2022-09-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men nu har ju Putin försvårat för oss att ha goda förbindelser med just Ryssland.
Det är EU:s och NATO:s halsstarriga agerande som har försatt hela frågan i detta läge, Som jag skrev tidigare här på forumet: NATO uppträder som om de tror att de kan köpa segerpalmen till Ukraina bara genom att brassa på med en lavin av vapen och sanktioner (men undvika att själva skicka in egna soldater). Detta kommer troligen inte att fungera.

Det är definitivt NATO som i första hand har trappat upp det här kriget.

Zelensky tackar och tar emot, för att sedan kräva mera, ständigt mera. Hela hans retorik går ut på att använda varenda story eller ursäkt Kievs PR-maskineri kan hitta på - sann, falsk eller kvartssann - för att kräva mer vapen. Killen snackar som en tränad dörrförsäljare eller gameshow-värd. Han normaliserar helt enkelt tanken att alla konfliket bör lösas med maximum vapen, eller hot om mera vapen.

Det är på sikt förödande att agera på det sättet, också för väst. Inte minst eftersom Ukraina har så usel koll på var alla dessa vapen tar vägen när de väl korsat gränsen in i landet (nej, alla kommer verkligen inte i bruk mot ryssen).
Senast redigerad av HepCat-X 2022-09-22 kl. 16:22.
2022-09-22, 16:21
Medlem
Citat:
Det är EU:s och NATO:s halsstarriga agerande som har försatt hela frågan i detta läge, Som jag skrev tidigare här på forumet: NATO uppträder som om de tror att de kan köpa segerpalmen till Ukraina bara genom att brassa på med en lavin av vapen och sanktioner (men undvika att själva skicka in egna soldater). Detta kommer troligen inte att fungera.

Zelensky tackar och tar emot, för att sedan kräva mera, ständigt mera. Hela hans retorik går ut på att använda varenda story eller ursäkt Kievs PR-maskineri kan hitta på - sann, falsk eller kvartssann - för att kräva mer vapen. Killen snackar som en tränad dörrförsäljare eller gameshow-värd. Han normaliserar helt enkelt tanken att alla konfliket bör lösas med maximum vapen, eller hot om mera vapen.

Det är på sikt förödande att agera på det sättet, också för väst. Inte minst eftersom Ukraina har så usel koll på var alla dessa vapen tar vägen när de väl korsat gränsen in i landet (nej, alla kommer verkligen inte i bruk mot ryssen).
Jag delar inte din syn; Putin kund ha inbjudit till förhandlingar istället för att angripa ett fredligt grannland. Ja i februari då.
2022-09-22, 16:24
Medlem
Citat:
Jag delar inte din syn; Putin kund ha inbjudit till förhandlingar istället för att angripa ett fredligt grannland. Ja i februari då.
Det gjorde han också flera gånger i vintras, men Zelensky tackade ständigt nej och framställde sig som David konstant hotad av Goliat Putin.
2022-09-22, 16:26
Medlem
Citat:
Det gjorde han också flera gånger i vintras, men Zelensky tackade ständigt nej och framställde sig som David ständigt hotad av Goliat Putin.
Nå han hade väl för dåligt på fötterna för att förhandla med Zelenskij.

Nu slutar alltihop antagligen i ett kärnvapenkrig istället. Ryssarna kommer inte att vinna det, kan jag meddela.
2022-09-22, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Om Ryssland nu verkligen släpper en atombomb över Ukraina så kommer det troligtvis att vara en "taktisk" atombomb som släpps över ett obefintligt skogsfält eller liknande. Detta för att visa att man verkligen menar allvar samtidigt som man undviker ett stort dödstal. Målet är att få fram en varning om att "Ge upp nu annars landar nästa atombomb i en stad med folk i".

Det blir mycket svårare för NATO och väst att ingripa om en atombomb släpps över ett obebott skogsområde.
Tror nog personligen,att om så sker,kommer det inte passera obemärkt förbi, taktiska kärnvapen mot/på Ukraina, jadu..hoppas inte!..
2022-09-22, 16:32
Medlem
Citat:
Nå han hade väl för dåligt på fötterna för att förhandla med Zelenskij.

Nu slutar alltihop antagligen i ett kärnvapenkrig istället. Ryssarna kommer inte att vinna det, kan jag meddela.
När de första taktiska bomberna smäller i region Charkiv/Izium och kanske på några platser längre västerut i Ukraina, med många tusen ukrainska soldater döda eller sjuka och massor av skänkt NATO-utrustning gjord obrukbar på ett kick, lär stora delar av EU få jävligt brått att förhandla fram fred och tvinga Zelensky att lyssna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in