Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-21, 10:47
Medlem
Lyssnade på SR att bankerna har blivit nedringda imorse av oroliga kunder som vill få ner sina amorteringskrav.

https://sverigesradio.se/artikel/banker-nedringda-efter-fis-uttalande-vaxlarna-lamslagna

Är man tillräcklig pantad i huvudet så går man och köper saker för lånade pengar från banken, alltså pengar som inte ens finns men skapas i samma ögonblick och då blir man också slav inför både banken och staten.
Först betalar du ränta och avgift för banken men sen måste du också ha ett jobb att betala skatt till staten. Du är en slav inget annat. Bara inse hur du blivit lurad i fällan.

Jag blir ytterst förvånad varenda gång när jag ser någon jubelidiot som är jätte lycklig över att de har köpt lägenhet, nä mannen eller gumman sitt ner, det är inte dina egna pengar. Kolla bara nu när räntorna kommer rusa iväg och ni kommer inte ens klara av få ihop ekonomin. Det mest tragiska i det hela är att dessa människor tror på fullaste allvar att de äger sin bostad/lägenhet bara för det heter ”köpt”. Ännu värre blir det när The Great Reset kommer aktiveras för tanken är att du inte ska äga något utan bara hyra från staten.

Enkel matematik är, har du inte hela beloppet för ett köp så ge fan i och låna pengar.
När ska ni fatta det och börja sluta tänka på låna pengar från banken?

Att köpa lägenhet är inte att ”man har lyckats i sitt liv” eller ”kommit långt i livet” såsom människor tolkar eller ser på det idag i samhället, det är en social hjärntvättning. För många verkar tro att det är stor steg i livet att köpa en lägenhet.
Senast redigerad av Halv8hosmig 2022-09-21 kl. 10:53.
Citera
2022-09-21, 10:53
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Tror det nästan är omöjligt att spara ihop hela beloppet i dagens läge...

Det är väl därför vi inte får utnyttja fördelarna med en hög inflation (lönerna hänger inte med) utan istället "erbjuds" stagflation.

Tyvärr är bostadsmarknaden åt helvete och våra egna politiker har låtit detta ske..."you will own nothing and be happy" passar bra in i agendan.
Citera
2022-09-21, 10:54
Medlem
991ESSs avatar
ja, jag skulle aldrig "köpa" en lägenhet i Sverige, iom att det inte är någon äganderätt, som i alla länder utanför Sverige typ.. går den överbelånade föreningen i konken,omvandlas ju dessa lägenheter till hyresrätt.

Hade hellre köpt en husbil..
Senast redigerad av 991ESS 2022-09-21 kl. 10:57.
Citera
2022-09-21, 10:58
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
ja, jag skulle aldrig "köpa" en lägenhet i Sverige, iom att det inte är någon äganderätt, som i alla länder utanför Sverige typ.. går den överbelånade föreningen i konken är det omvandlas ju denna lägenhet til len vanlig hyresrätt.

Nu finns det ju flera äganderätter i Sverige, mest i Stockholm.
Bara JM listar flera tusen på sin sida tex:
https://www.jm.se/nyproduktion/agarlagenhet/
Citera
2022-09-21, 11:01
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halv8hosmig
Är man tillräcklig pantad i huvudet så går man och köper saker för lånade pengar från banken...
Hur mycket smartare är det att HYRA det du inte klarar av att finansiera?

Men visst, många som köpt nyligen och till tajt budget, eller som lånat upp sin tidigare köpta lägenhet eller hus för att kunna byta till en nyare bil varje år kommer få det tufft, men det kommer många hyresgäster också få.

Tittar man över tid, kanske tio eller tjugo år, så har det varit otroligt lönsamt att köpa en lägenhet, även om man har lånat till rubbet.

Sedan är det inte säkert att det är smart att göra det i dag.
Citera
2022-09-21, 11:02
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Nu finns det ju flera äganderätter i Sverige, mest i Stockholm.
Bara JM listar flera tusen på sin sida tex:
https://www.jm.se/nyproduktion/agarlagenhet/

flera tusen är få, i en befolkning på 10M, men bra att de finns. Bättre än inget. Skulle dock hellre bo i en husbil än i fjollträsk iaf.
Citera
2022-09-21, 11:03
Medlem
Hamleyss avatar
Ännu en diskussion om BRF vs HR med moraliska undertoner.
Håhåjaja

Är inte allt sagt som kan sägas om risk contra trygghet angående boende snart?
ÄR det inte ett jävla idisslande bara
Citera
2022-09-21, 11:06
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ännu värre blir det när The Great Reset kommer aktiveras för tanken är att du inte ska äga något utan bara hyra från staten.

Great Reset blir ju ingen skillnad för dig som tydligen inte äger något i nuläget. Du kommer ju inte drabbas alls, för din del är det ju bara att fortsätta hyra.
Citera
2022-09-21, 11:14
Medlem
Citat:
Lyssnade på SR att bankerna har blivit nedringda imorse av oroliga kunder som vill få ner sina amorteringskrav.

https://sverigesradio.se/artikel/banker-nedringda-efter-fis-uttalande-vaxlarna-lamslagna

Är man tillräcklig pantad i huvudet så går man och köper saker för lånade pengar från banken, alltså pengar som inte ens finns men skapas i samma ögonblick och då blir man också slav inför både banken och staten.
Först betalar du ränta och avgift för banken men sen måste du också ha ett jobb att betala skatt till staten. Du är en slav inget annat. Bara inse hur du blivit lurad i fällan.

Jag blir ytterst förvånad varenda gång när jag ser någon jubelidiot som är jätte lycklig över att de har köpt lägenhet, nä mannen eller gumman sitt ner, det är inte dina egna pengar. Kolla bara nu när räntorna kommer rusa iväg och ni kommer inte ens klara av få ihop ekonomin. Det mest tragiska i det hela är att dessa människor tror på fullaste allvar att de äger sin bostad/lägenhet bara för det heter ”köpt”. Ännu värre blir det när The Great Reset kommer aktiveras för tanken är att du inte ska äga något utan bara hyra från staten.

Enkel matematik är, har du inte hela beloppet för ett köp så ge fan i och låna pengar.
När ska ni fatta det och börja sluta tänka på låna pengar från banken?

Att köpa lägenhet är inte att ”man har lyckats i sitt liv” eller ”kommit långt i livet” såsom människor tolkar eller ser på det idag i samhället, det är en social hjärntvättning. För många verkar tro att det är stor steg i livet att köpa en lägenhet.

Det blev så efter att snubben i svt, ekonomiexpert, vad heter snubben? Han sa att man kunde ringa till sin bank och begära uppskov av sin amortering när han diskuterade att riksbanken höjde räntan med 1 %
Senast redigerad av Halshuggning 2022-09-21 kl. 11:19.
Citera
2022-09-21, 11:15
Medlem
Citat:
ja, jag skulle aldrig "köpa" en lägenhet i Sverige, iom att det inte är någon äganderätt, som i alla länder utanför Sverige typ.. går den överbelånade föreningen i konken,omvandlas ju dessa lägenheter till hyresrätt.

Hahaha undra under vilken sten du har sovit under dom senaste åren
Citera
2022-09-21, 11:16
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:

Jag hade trivts bra i husbil, bara att folk skulle prata massa skit om en. När jag blir äldre kommer jag inte att bry mig så kanske blir likande. Nu har jag visserligen en lägenhet utan personligt lån, men som du säger så är föreningen högt skuldsatt..
Citera
2022-09-21, 11:19
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Det blev så efter att snubben i aktuellt, ekonomiexpert, vad heter snubben? Han sa att man kunde ringa till sin bank och begära uppskov av sin amortering när han diskuterade att riksbanken höjde räntan med 1 %
Riksbanken höjde styrräntan med en procentenhet. Hade de höjt med en procent hade ingen brytt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in