2025-08-23, 08:08
Medlem
psychicsailors avatar
Nu kan vi analysera på det ryska genombrottet för två veckor sedan.

Ryssarna lyckades göra en ovanligt djup framstöt in och bröt genom fronten. Den yttersta spjutspetsen var jägarförband. Ukraina flyttade frontförband in. 30-60% av genombrottet återtogs av ukrainska elitförband. Avsnittet är helt stabiliserat nu vad vi kan se. Och ryssarna behöll halva sin vinst. (Se DeepState map, Suryakmap, och ISWs karta).

Eftersom Ukraina flyttade stora styrkor har andra frontavsnitt per definition blivit mer sårbara. Men där är ingen annan anmärkningsvärd framstöt som vi kan koppla direkt till genombrottet. Ryssarna har sniglat fram så som de mycket väl skulle kunna ha gjort ändå.

Där är knappast några dramatiska soldater i hundratal som blev omringade. Bägge sidor har lidit förluster; kraftig attack, kraftig mot-attack. Men inga dramatiska geolokaliserade bevis av strategiskt betydelsefulla förluster.

Takeaway 1: Ännu en gång återupprepas mönstret att ryska styrkor är inte gör snabbt manöverkrig och s k sovjetisk “deep battle”. Jag tror att det är för att de inte kan, eftersom det hade varit så bra för ryssarna om genombrottet massivt expanderat just under förhandlingarna. Ryssarna lyckades inte bita sig fast i AFUs egna befästningar.

Takeaway 2: Ukrainska armén tokljög och sa att “The Dnipro command directly challenges this account, insisting the frontline near Dobropillia and Pokrovsk remains intact , och även Kenneth Gregg hade helt fel trots att han var i närheten. https://euromaidanpress.com/2025/08/...s-dobropillia/ (Greggs Facebook-post får ni hitta själva om ni inte tror på mig). Om någon mot förmodan litar jättemycket på AFU, så sluta med det.
Citera
2025-08-23, 23:18
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu kan vi analysera på det ryska genombrottet för två veckor sedan.

Ryssarna lyckades göra en ovanligt djup framstöt in och bröt genom fronten. Den yttersta spjutspetsen var jägarförband. Ukraina flyttade frontförband in. 30-60% av genombrottet återtogs av ukrainska elitförband. Avsnittet är helt stabiliserat nu vad vi kan se. Och ryssarna behöll halva sin vinst. (Se DeepState map, Suryakmap, och ISWs karta).

Eftersom Ukraina flyttade stora styrkor har andra frontavsnitt per definition blivit mer sårbara. Men där är ingen annan anmärkningsvärd framstöt som vi kan koppla direkt till genombrottet. Ryssarna har sniglat fram så som de mycket väl skulle kunna ha gjort ändå.

Där är knappast några dramatiska soldater i hundratal som blev omringade. Bägge sidor har lidit förluster; kraftig attack, kraftig mot-attack. Men inga dramatiska geolokaliserade bevis av strategiskt betydelsefulla förluster.

Takeaway 1: Ännu en gång återupprepas mönstret att ryska styrkor är inte gör snabbt manöverkrig och s k sovjetisk “deep battle”. Jag tror att det är för att de inte kan, eftersom det hade varit så bra för ryssarna om genombrottet massivt expanderat just under förhandlingarna. Ryssarna lyckades inte bita sig fast i AFUs egna befästningar.

Takeaway 2: Ukrainska armén tokljög och sa att “The Dnipro command directly challenges this account, insisting the frontline near Dobropillia and Pokrovsk remains intact , och även Kenneth Gregg hade helt fel trots att han var i närheten. https://euromaidanpress.com/2025/08/...s-dobropillia/ (Greggs Facebook-post får ni hitta själva om ni inte tror på mig). Om någon mot förmodan litar jättemycket på AFU, så sluta med det.

Ukraina skiftade en hel del trupp från Rusyn Yar -området och delvis västra Pokrovsk. Men framförallt satte de in reserver från Pokrovsk. Om jag får gissa kan en del av dessa reserver egentligen till för att avlösa trupp, och att man nu tvingas att förlänga tjänstegöringen vid frontlinjen.

I samband med detta genombrott har det skett en hel del kring Siversk och Lyman. Stora delar av Serebriansky-skogen har förlorats och det är viktiga positioner, samtidigt som ryssarna lyckats avancera kring Torske-Zarichne. Jag blir inte förvånad om den heta potatisen Dobropillia kommer förflyttas till Lyman-Siversk som ett nytt kritisk frontavsnitt.
Senast redigerad av Shuravi 2025-08-23 kl. 23:38.
Citera
2025-08-23, 23:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
Ukraina skiftade en hel del trupp från Rusyn Yar -området och delvis västra Pokrovsk. Men framförallt satte de in reserver från Pokrovsk. Om jag får gissa kan en del av dessa reserver egentligen till för att avlösa trupp, och att man nu tvingas att förlänga tjänstegöringen vid frontlinjen.

I samband med detta genombrott har det skett en hel del kring Siversk och Lyman. Stora delar av Serebriansky-skogen har förlorats och det är viktiga positioner, samtidigt som ryssarna lyckats avancera kring Torske-Zarichne. Jag blir inte förvånad om den heta potatisen Dobropillia kommer förflyttas till Lyman-Siversk som en nytt kritisk frontavsnitt.

Jag håller ju med dig i princip på ett teoretiskt plan. Men jag tittade efter just en "het potatisflytt" längs fronten. Ryssarna tar 50-60km2 i veckan under hela sommaren, och veckan efter inflytten var där ingen riktigt anmärkningsvärd tugga som de tog. Proryssarna snackar en del om hur befäst skogen (inte mycket till skog längre, det är en sån sjuk dystopi) var. Men det kan också vara en efterhandskonstruktion.

Det är som vanligt i kriget, ryssarna lyckas inte riktigt "straffa" ukrainierna för deras misstag. Min gissning är att de inte klarar av det, möjligen är det för att de prioriterar att hålla sina egna förluster nere för de vet att de långsamt håller på att vinna ändå. Play safe...
Citera
2025-08-24, 09:48
Medlem
Citat:

I samband med detta genombrott har det skett en hel del kring Siversk och Lyman. Stora delar av Serebriansky-skogen har förlorats och det är viktiga positioner, samtidigt som ryssarna lyckats avancera kring Torske-Zarichne. Jag blir inte förvånad om den heta potatisen Dobropillia kommer förflyttas till Lyman-Siversk som ett nytt kritisk frontavsnitt.

Ser det går rykten om att ryssarna förlorar nu områden på kort tid som tagit dem 4 månader att erövra. Spännande, jag väntar på mer konkret information om det här. Självklart nöjer jag mig inte med youtubes, det krävs verifierade nyheter från flera källor.

"Dobropillia is free at last… Russia pushed over 100,000 troops here for months but in just few hours everything crumbled. Azov’s counterstrike smashed 4 months of Kremlin’s effort into dust. Thousands of Russian soldiers dead or forced to run. Putin can’t hide this defeat anymore. In this video you’ll see not just the liberation of a town, but the total collapse of Russia’s army morale and strategy. Numbers dont lie — watch how Russia’s “power” vanished before our eyes."

https://www.youtube.com/watch?v=Y7j2GsSqBiA
Citera
2025-08-24, 12:39
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ser det går rykten om att ryssarna förlorar nu områden på kort tid som tagit dem 4 månader att erövra. Spännande, jag väntar på mer konkret information om det här. Självklart nöjer jag mig inte med youtubes, det krävs verifierade nyheter från flera källor.

"Dobropillia is free at last… Russia pushed over 100,000 troops here for months but in just few hours everything crumbled. Azov’s counterstrike smashed 4 months of Kremlin’s effort into dust. Thousands of Russian soldiers dead or forced to run. Putin can’t hide this defeat anymore. In this video you’ll see not just the liberation of a town, but the total collapse of Russia’s army morale and strategy. Numbers dont lie — watch how Russia’s “power” vanished before our eyes."

https://www.youtube.com/watch?v=Y7j2GsSqBiA

Vilka områden är det du pratar om i sådana fall? Ryssarna har förlorat mark runt Sumy och overifierat har de tappat mark runt Mykolaivka.

Dobropillia har inte vart under Rysk ockupation i flera månader. De har inte ens ockuperat Dobropillia, någonsin. Dessutom har Ryssland ca 100 000 trupp för hela Pokrovsk-sektorn, inte för "Dobropillia". Det du länkat är ren propaganda.
Citera
2025-08-25, 07:07
Medlem
psychicsailors avatar
En tweet med alla OSINT kart-ritare. Jag känner inte till en tredjedel av dem.

https://x.com/AMK_Mapping_/status/1959805526252105861
Citera
2025-08-29, 09:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

https://x.com/RALee85/status/1961328...016224/photo/1
Nya ganska djupa framstötar.

Är detta ett exempel på potatisflytten? Nu håller inte fronten riktigt i Lyman? Eller konstig kartläggning?
Citera
2025-09-07, 02:12
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
https://x.com/RALee85/status/1961328...016224/photo/1
Nya ganska djupa framstötar.

Är detta ett exempel på potatisflytten? Nu håller inte fronten riktigt i Lyman? Eller konstig kartläggning?

Ja, till viss del åtminstone. Problematiken är att Ukraina inte har trupp nog för att försörja alla fronter "tillräckligt", vilket medför att vi tidvis ser "minikollapser" som löses genom att ukrainarna hämtar trupp från andra fronter. D.v.s. vi har en het potatis som flyttas runt i tid och otid. Men vad det verkar har de ryska framryckningarna gjort det möjligt för dem att slå med drönare längsmed delar av motorvägen mellan Sloviansk och Izium.
Citera
2025-09-07, 02:33
Medlem
Taeronais avatar
Med tanke på den pro-ukrainska triumfatismen som råder här på forumet: ryssarna retirerar framåt och ukrainarna framrycker bakåt! Snart har NATO segrat!

Min egen källa till läget på slagfältet är dagliga uppdateringarna från https://southfront.press/ (senaste är https://southfront.press/military-si...5-maps-update/) men såna kartor kan man förstås inte ta på allvar.
Senast redigerad av Taeronai 2025-09-07 kl. 02:36.
Citera
2025-09-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeronai
Med tanke på den pro-ukrainska triumfatismen som råder här på forumet: ryssarna retirerar framåt och ukrainarna framrycker bakåt! Snart har NATO segrat!

Min egen källa till läget på slagfältet är dagliga uppdateringarna från https://southfront.press/ (senaste är https://southfront.press/military-si...5-maps-update/) men såna kartor kan man förstås inte ta på allvar.
Instämmer.
Den stora vändpunkten blir när "coalition of the armchair warriors" kommer rullande in från Väst och jagar bort de skräckslagna orcherna
Vem bryr sig om kartbilden när man är bra på att snacka och krediter finns i överflöd?
Citera
2025-09-08, 19:40
Medlem
kackelstinas avatar
Citat:
Det är som vanligt i kriget, ryssarna lyckas inte riktigt "straffa" ukrainierna för deras misstag. Min gissning är att de inte klarar av det, möjligen är det för att de prioriterar att hålla sina egna förluster nere för de vet att de långsamt håller på att vinna ändå. Play safe...
Det beror väl på hur man ser på att "straffa". Det är väldigt många som verkar tycka att man straffar bäst genom att ta mark, medan ryssen verkar vara av åsikten är att man gör det bäst genom att ha ihjäl fiendesoldater..
Citera
2025-09-11, 15:44
Medlem
Det verkar som Ukraina-sidan Deepstate som gör relativt sanningsenliga frontlinjekartor menm öppet förvanskar sanningen för att inte skada Nato-sidan för mycket inte uppdaterrat på flera dagar eftersom frontförändringarna nu återigen börjat röra sig katastrofalt för Nato. Det verkar som Deepstate vägrar ljuga så grovt som ukrainska militärledningen och Nato-militärer.

Eller finns det annan och bättre förklaring angående Deepstate.

En frontsida som jag tycker är tidssparande är DPA som registrerar förlorade och vunna km2 dagligen. (Dessutom har han trevlig humor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in