Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den neutrale OSINT-kartläggaren Suriyakmaps har uppdaterat kartan, och han bekräftar genombrottet och rysk kontroll flera kilometer in. Men han anger inte rysk kontroll vid Zolotyi Kolodiaz.

https://x.com/Suriyakmaps/status/195...081424/photo/1

Precis före toppmötet, torsdag kväll, lär det vara tydligare. Där kommer stå ryssar och vifta med flaggor överallt långt fram på denna front (t ex Zolotyi Kolodiaz) - om de nu är där.

Jägarsoldater som agerar bakom fiendens linjer står knappast och viftar med flaggor hur som helst. Att det är kaos långt bakom Natos frontlinjer betyder ju inte riktigt astt ryssarna behärskar. Det blir ju äver en lite märklig situation för de ukrainska soldaterna - slår de på reträtt kan de komma in i farligare områden och utsääättas för överfall. Samtidigt är det ju lite knepigt hur man skall räkna sådana här infiltrerade områden, behärskade, gråzon eller vad? Det är ju en lite ny företeelse i det här kriget och det är ju också en ny sak att man kan sända in förnödenheter med drönare.

Det är väl bara nästan komiska och löjeväckande fanatiker som sätter tilltro till vad ukrainska militärledningen påstår. Det har ju varit helt tydligt hur länge sem helst att de ljuger något kopiöst om var frontlinjer går och ljuger man om sådant är det enkelt avslöjat.

Om ukrainska militärledningen ljuger fritt om situation vid front kan man ju vara säker på att de ljuger om allt annat som tex förluster. Ryska militärledningen ljuger faktiskt lite smartare.

När jag har problem i livet så brukar jag fly med sex. Kan rekommendera den här tjejen för er som står på ukrainas sida för er som hyser sympati för Ukraina. Ni som håller på Nato kan fortsätta med Wilderäng och Gregg. :-) Hon är lite som Deep State ärlig eller så är hon ett ryskt troll med avsugningsvibbar. https://www.youtube.com/watch?v=emy_tCpIO_U
Citera
2025-08-13, 08:29
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jägarsoldater som agerar bakom fiendens linjer står knappast och viftar med flaggor hur som helst. Att det är kaos långt bakom Natos frontlinjer betyder ju inte riktigt astt ryssarna behärskar. Det blir ju äver en lite märklig situation för de ukrainska soldaterna - slår de på reträtt kan de komma in i farligare områden och utsääättas för överfall. Samtidigt är det ju lite knepigt hur man skall räkna sådana här infiltrerade områden, behärskade, gråzon eller vad? Det är ju en lite ny företeelse i det här kriget och det är ju också en ny sak att man kan sända in förnödenheter med drönare.

Det är väl bara nästan komiska och löjeväckande fanatiker som sätter tilltro till vad ukrainska militärledningen påstår. Det har ju varit helt tydligt hur länge sem helst att de ljuger något kopiöst om var frontlinjer går och ljuger man om sådant är det enkelt avslöjat.

Om ukrainska militärledningen ljuger fritt om situation vid front kan man ju vara säker på att de ljuger om allt annat som tex förluster. Ryska militärledningen ljuger faktiskt lite smartare.

När jag har problem i livet så brukar jag fly med sex. Kan rekommendera den här tjejen för er som står på ukrainas sida för er som hyser sympati för Ukraina. Ni som håller på Nato kan fortsätta med Wilderäng och Gregg. :-) Hon är lite som Deep State ärlig eller så är hon ett ryskt troll med avsugningsvibbar. https://www.youtube.com/watch?v=emy_tCpIO_U

Jag tror faktiskt det händer att jägarsoldater viftar med flaggor ibland på ryska sidan, men inte de som är allra längst fram. Men det jag menar är att ryssarna kommer att "claima" allt territorium som de kan.

Som vi normala människor förstår, så är ju kontrollen närmast en skala. Ena extremen: Total Ukro kontroll och rensat från ryssar. På ukro-sidan men närmare mitten. Ukro dominans med drönare och enstaka framskjutna eldpositioner. På ryska sidan motsvarande. Och större delen av detta område kan också täckas med artilleri från bägge sidor.

Dessutom har sidorna lite olika metodologier när de gör kartor. De proryska geolokaliserar varje gång man får videos på där ryssar beskjuts, och det betyder (du gissade det!) att det finns ryssar där och så färgas den punkten rysk. Det innebär att några av punkterna är "false positives" men eftersom Ukraina inte klarar att stabilisera fronten så är det ändå en bra metod. Förr eller senare lyckas de bita sig fast där och knuffa ukrainska positioner och drönaroperatörer bakåt.
Citera
2025-08-13, 10:49
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt det händer att jägarsoldater viftar med flaggor ibland på ryska sidan, men inte de som är allra längst fram. Men det jag menar är att ryssarna kommer att "claima" allt territorium som de kan.

Som vi normala människor förstår, så är ju kontrollen närmast en skala. Ena extremen: Total Ukro kontroll och rensat från ryssar. På ukro-sidan men närmare mitten. Ukro dominans med drönare och enstaka framskjutna eldpositioner. På ryska sidan motsvarande. Och större delen av detta område kan också täckas med artilleri från bägge sidor.

Dessutom har sidorna lite olika metodologier när de gör kartor. De proryska geolokaliserar varje gång man får videos på där ryssar beskjuts, och det betyder (du gissade det!) att det finns ryssar där och så färgas den punkten rysk. Det innebär att några av punkterna är "false positives" men eftersom Ukraina inte klarar att stabilisera fronten så är det ändå en bra metod. Förr eller senare lyckas de bita sig fast där och knuffa ukrainska positioner och drönaroperatörer bakåt.

Flaggviftande behöver ju inte enbart bero på att få ära utann det kan även röra sig om att få bonuspengar.
Det har väl inte bara fuskats med soldater som viftar på helt osäkra platser utan flaggor som är utställda med drönare osv.

Just det där med att ryssen kommer "claima" så mycket som möjligt på torsdag är jag personligen lite mer osäkker på. Det är mer Nato stil över sådant och de ivinnerliga PR-påståendena. Ryssar tänker på ett annorlunda sätt än västerlänningar och mycket långsiktigare.

Tryggaste platsen ukrainare kan vara på vid Pokrovsk är nog så nära ryska armen som möjligt. Ryssarna har eldkontroll över försörjningsvägarna till Pokrovsk flera mil utan de har även soldater som driver runt och skapar kaos långt bakom deras linjer.

Det är verkligen som man undrar om ukrainarna kommer kunna dra sig ur Pokrovsk-fickan utan katastrofala förluster. Jag tror de kan det men hoppas faktiskt att de inte kan och det bidrar till att göra slut på kriget.
Citera
2025-08-13, 18:15
Medlem
psychicsailors avatar
Jag gillar principen:
Lita på negativa nyheter om Ryssland när de kommer från (äkta) ryska källor.
Lita på negativa nyheter om Ukraina när de kommer från (äkta) ukrainska/västliga källor.

Baserat på denna princip, ser det ryska genombrottet ut att konsolidera.
https://x.com/RWApodcast/status/1955...257356/photo/1
Citera
2025-08-13, 18:24
Medlem
Citat:
Jag gillar principen:
Lita på negativa nyheter om Ryssland när de kommer från (äkta) ryska källor.
Lita på negativa nyheter om Ukraina när de kommer från (äkta) ukrainska/västliga källor.

Baserat på denna princip, ser det ryska genombrottet ut att konsolidera.
https://x.com/RWApodcast/status/1955...257356/photo/1
Så med vad konsoliderar de ryska "genombrotten"?
Citera
2025-08-13, 21:06
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Så med vad konsoliderar de ryska "genombrotten"?

...Trupp?

Är oklart om ryssarna kommer konsolidera sig då ukrainarna lägger stora resurser på att stoppa denna blödning. Det kommer vi bli varse om först om ett par dagar - vecka.
Citera
2025-08-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuravi
...Trupp?

Är oklart om ryssarna kommer konsolidera sig då ukrainarna lägger stora resurser på att stoppa denna blödning. Det kommer vi bli varse om först om ett par dagar - vecka.
Psykfallet var ute och snurrade i någon annan dimension som vi normala inte känner till.
Han skrevju bara konsolidera och har inte svarat.

Nu har vi bara att vänta och se vad som händer både före och efter "geniet" Trump och Putain haft sitt möte enl trump i ryssland 2 ggr samma dag under presskonferansi vita huset
Citera
2025-08-13, 21:55
Medlem
Shuravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
Psykfallet var ute och snurrade i någon annan dimension som vi normala inte känner till.
Han skrevju bara konsolidera och har inte svarat.

Nu har vi bara att vänta och se vad som händer både före och efter "geniet" Trump och Putain haft sitt möte enl trump i ryssland 2 ggr samma dag under presskonferansi vita huset

Förstår inte riktigt vad du menar, att konsolidera betyder just det. Konsolidera. Framförallt är det flankerna vid "roten" av genombrottet som behöver säkras och stå emot ukrainska motanfall som definitivt pågår just nu.
Senast redigerad av Shuravi 2025-08-13 kl. 21:57.
Citera
2025-08-13, 23:32
Medlem
RobbanUCs avatar
Dima visar kartor över utvecklingen

Citat:
Russians Consolidate New Positions Preparing a New Wave of Offensive MS For 2025.08.13
https://www.youtube.com/watch?v=hVYSNblyxI0
Citera
2025-08-17, 06:43
Medlem
psychicsailors avatar
Angående ryska genombrottet
Jag har tittat på flera olika kartor från bägge sidor. Västliga Institute for the Study of War tycker jag faktiskt i detta fall mappar bäst:

https://imgur.com/a/1VXVr6i

Det vill säga status är att ryssarna gjort ett genombrott, men det står nu stilla. Ukraina har etablerat positioner runt om den nya fronten (+40 km2 till ryssarna, 7 km inåt) så nu återgår det till de sedvanliga malandet med drönare, FABs, infanterist-infiltration och dyra pansarframstötar.

Det som fortfarande är oklart är om ryssarna lyckats förskansa sig i de fortifikationer som går under namnet New Donbass Line.

Om 2-3 dagar ytterligare kan vi titta på om AFU ljög eller inte om vad som hände norr om Pokrovsk.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-08-17 kl. 07:29.
Citera
2025-08-20, 00:49
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Angående ryska genombrottet
Jag har tittat på flera olika kartor från bägge sidor. Västliga Institute for the Study of War tycker jag faktiskt i detta fall mappar bäst:

https://imgur.com/a/1VXVr6i

Det vill säga status är att ryssarna gjort ett genombrott, men det står nu stilla. Ukraina har etablerat positioner runt om den nya fronten (+40 km2 till ryssarna, 7 km inåt) så nu återgår det till de sedvanliga malandet med drönare, FABs, infanterist-infiltration och dyra pansarframstötar.

Det som fortfarande är oklart är om ryssarna lyckats förskansa sig i de fortifikationer som går under namnet New Donbass Line.

Om 2-3 dagar ytterligare kan vi titta på om AFU ljög eller inte om vad som hände norr om Pokrovsk.
Det gick inte riktigt som ni hade tänk er va?
Citera
2025-08-20, 09:27
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det gick inte riktigt som ni hade tänk er va?
Ja det verkar som att ryssarna gick i en rejäl fälla ännu en gång. Omringade och totalmosade av Azov.
Citat:
Russia thought it had finally broken through Ukraine’s defenses in Pokrovsk. After months of grinding assaults, Putin’s forces believed victory was at hand—only to fall straight into Ukraine’s trap. The Azov Brigade struck back with a deadly pincer movement, surrounding 800 Russian soldiers and destroying much of the force. What began as a potential turning point for Russia ended in disaster. Watch how Ukraine flipped the script in one of the war’s fiercest battles.
Russians Thought They Had WON IT ALL… Then Ukraine SPRUNG THE TRAP länk till The military show.

Snyggt spelat av Ukraina. De ryska genombrottarna konsolideras med den bördiga jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in