• 2
  • 3
2022-09-20, 15:00
Medlem
Agria har till och med en livförsäkring för gnagare, men då kräver försäkringsbolaget att djuret är ID eller chipmärkt.

Övrig smådjursförsäkring verkar inte kräva ID, så man kan säkert använda samma till 100 hamstrar.

En vanlig hamster kostar 50 kr, så det känns inte direkt nödvändigt med en livförsäkring.
Citera
2022-09-20, 15:04
Medlem
I min närhet finns två hamstrar. Den ena kostade väl 50 kr och den andra var en riktig lyxhamster som kostade hisnande 375 kr.
Om någon av dem skulle dö i förtid- skulle vi då få inköpspriset i ersättning om vi hade försäkring? Minus självrisk då antar jag?

Det kan väl inte vara särskilt vanligt med försäkring för ett så billigt och kortlivat djur.
Citera
2022-09-20, 15:15
Medlem
Pungpuckels avatar
Hamster är väl lite som krukväxter..
Visst kan jag tycka det är trist när en fredskalla hemma inte orkar mer, men vill jag verkligen ha en hemma så får jag väl köpa en ny.

Fast det finns säkert försäkringar för 30:- krukväxter.. för de som verkligen inte förstår pengars värde.
Citera
2022-09-21, 09:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Hamster är väl lite som krukväxter..
Visst kan jag tycka det är trist när en fredskalla hemma inte orkar mer, men vill jag verkligen ha en hemma så får jag väl köpa en ny.

Fast det finns säkert försäkringar för 30:- krukväxter.. för de som verkligen inte förstår pengars värde.
Länka gärna till det. Det skulle jag behöva

Skämt och sido. Lika fäst som man kan vara vid en hund eller katt, lika fäst kan nog somliga bli vid sina gnagare. Tillhör man dem som tar gnagaren till veterinären så är nog försäkring en god ide.
Citera
2025-03-27, 20:05
Bumpar gammal tråd men mina hamstrar betyder jättemycket för mig...

Enligt dessa verkar det vara en bra idé men hittar verkligen typ inget om det förutom hos Länsförsäkringar? Någon med erfarenheter?
Citera
2025-03-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Hej

Ni som haft hamster, hur ofta behövde ni gå till vetrinär?

Jag ska fixa försäkring oavsett men vill endast veta, räcker 10K eller behövs 20K? Hur dyrt brukade det bli för er vid vetrinär-besök
Har fan aldrig försäkrat vare sig hamster, marsvin, ökenråttor osv när jag hade sådana men mina hundar är rejält försäkrade. Typ 120 000 per år i veterinärvård, 10 000 medicin, 10 000 rehab och livförsäkring på 25 resp 35 000 kr.

Nu är visserligen en hund lite dyrare i inköp och lever dessutom längre än en hamster plus mer risk för skador, sjukdomar osv.
Citera
2025-03-28, 03:57
Medlem
En hamster kan behöva ett veterinärbesök en gång i sitt liv och det går väl på en 300-500kr beroende på vart du går. Kan tänka mig att det blir dyrare om man går till någon av de större företagen.
Men fortfarande inga mängder med pengar man behöver försäkring för. Har man sen fler hamstrar är det ju billigare att bara ta den som blivit sjuk till veterinären och betala den summan istället för att försäkra alla.

Får den cancer eller liknande kommer den inte få vård ändå då den hinner dö av ålder innan cancern tar den.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2025-03-28 kl. 04:06.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in