• 1
  • 2
2022-09-19, 19:43
Medlem
Jag har otroliga svårigheter med att tala inför grupp, väljer hellre elektriska stolen än att göra en presentation.

Har försökt ALLT - exponeringsterapi - dvs utsätta mig för det så många gånger att det slutar vara jobbigt. Funkar inte, panikattack som brev på posten. Betablockerare, samma skit. Diverse retorik/tal-tekniker. Går likadant åt helvete. Verkar helt obotlig.

Jag är normal i alla sociala situationer annars, men detta problem gör att jag inte klarar min skolgång.

Hur gör ni med liknande problem?
Citera
2022-09-19, 19:48
Medlem
Treantprotectors avatar
phenibut

https://en.wikipedia.org/wiki/Phenibut

bättre än alkohol och benso enligt mig och tappar ej omdömet

(FB) Phenibut.
Senast redigerad av Treantprotector 2022-09-19 kl. 19:50.
Citera
2022-09-19, 19:49
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Jag har otroliga svårigheter med att tala inför grupp, väljer hellre elektriska stolen än att göra en presentation.

Har försökt ALLT - exponeringsterapi - dvs utsätta mig för det så många gånger att det slutar vara jobbigt. Funkar inte, panikattack som brev på posten. Betablockerare, samma skit. Diverse retorik/tal-tekniker. Går likadant åt helvete. Verkar helt obotlig.

Jag är normal i alla sociala situationer annars, men detta problem gör att jag inte klarar min skolgång.

Otroliga svårigheter? Vilka då? Hur yttrar de sig?
Citera
2022-09-19, 19:51
Har man social fobi som jag hade ska man inte börja plugga det första man gör. Man ska om man är kille börja köra tunga basövningar på gymmet, äta mycket protein, avstå från alkohol och ta ett lagerkneg. Där börjar man snacka lite lätt med de som jobbar där och sedan bär det av till oanade höjder.
Citera
2022-09-19, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
phenibut

bättre än alkohol och benso och tappar ej omdömet

Får kolla upp och prova detta, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Otroliga svårigheter? Vilka då? Hur yttrar de sig?

Rodnar, darrig röst, skakar, hjärtat rusar och hoppar nästan ur bröstet, yrsel ja hela jävla skiten.

Hade varit okej om det inte syntes bara men tyvärr så gör det ju det.
Citera
2022-09-19, 19:53
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Får kolla upp och prova detta, tack.

Rodnar, darrig röst, skakar, hjärtat rusar och hoppar nästan ur bröstet, yrsel ja hela jävla skiten.

Hade varit okej om det inte syntes bara men tyvärr så gör det ju det.

finns på rawpowders.se

det syns inte, varken på urinprov eller bland folk, tänk inte på att du tagit när du intagit. tänk att du tagit vitaminer bara. efter ett tag kommer du märka hur allt flyter när du väl intagit det. super mot social ångest

själv kör på deras kapslar 500mg HCL

tar inte mer än 3 gram två gånger per vecka annars kommer du få avtändning de dagar du är utan

effekten är ganska "subtil" men efter några gånger kommer du märka hur effektivt det är speciellt i sociala sammanhang

nybörjardos som är bra är 1g enligt mig, max 3 gram sen när du är "van"

och ta det lugnt med alkohol när du tagit det. räcker att dricka hälften

musik blir så mycket bättre också!

edit: det är ganska likt lyrica i effekt
Senast redigerad av Treantprotector 2022-09-19 kl. 20:33.
Citera
2022-09-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Har man social fobi som jag hade ska man inte börja plugga det första man gör. Man ska om man är kille börja köra tunga basövningar på gymmet, äta mycket protein, avstå från alkohol och ta ett lagerkneg. Där börjar man snacka lite lätt med de som jobbar där och sedan bär det av till oanade höjder.

Har provat detta, funkar. Men varje gång vi skulle samlas för "team buildning" övningar och sånna dumheter så fick jag samma problem igen.

Trött på att detta ska handikappa och begränsa mina möjligheter...
Citera
2022-09-19, 20:41
Medlem
Vad är det du är rädd för?
Citera
2022-09-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrong9
Vad är det du är rädd för?

Ironiskt nog att se nervös ut.
Citera
2022-09-19, 21:56
Medlem
Citat:

Hade det här problemet hela skolgången och på universitetet. Var extremt nervös flera veckor inför varje presentation, fick hjärtklappning och har haft många panikattacker i mina dar.

Det gick inte över då, men nu funkar det bättre. Det jag gjorde för att ta mig igenom presentationer då var helt enkelt att förbereda mig så gott det gick, och acceptera att det skulle bli jobbigt och att jag skulle se nervös ut. Grejen är att ingen bryr sig. Så länge du inte studerar till ett yrke där du ska ha som arbete att tala inför grupp så kommer de du studerar med inte att döma dig.

Det här låter kanske lite flummigt, men man kan inte ändra på sina känslor. Alltså, det hjälper inte att önska att man inte brydde sig. Meditation har hjälpt mig med min ångest i allmänhet, eftersom man lär sig att bli snällare mot sig själv. Jag är fortfarande nervös i liknande sammanhang, men det har jag accepterat och då försvinner i alla fall nervositeten inför att verka nervös. Om jag måste tala inför en grupp numera så vet jag att ingen kommer att bli hänförd direkt, men det är okej. Det spelar ingen roll. Jag är bra på annat.
Citera
2022-09-19, 22:03
Medlem
Swe1227s avatar
Många missar eller fattar inte men presentationer och liknande handlar om förberedelser. Öva, öva och öva på talet du ska hålla tills du kan det helt utantill. Då kan du känna dig trygg och jämför du med andra ska du veta att många inte har förberett sig alls. Så där kan du ha ett övertag redan från början.
Citera
2022-09-19, 22:04
Bannlyst
Citat:

Social fobi är ett modernt hitte-på av den djävilska psykiatrin och deras pillerkranar, lite som ADHD och depression, sluta gå i fällan att du är sjuk, trasig obotbar och måste käka 9 piller om dagen.

Allt går faktiskt att öva sig till, och sådana här mentala hinder och spärrar man har är ofta helt uppdiktat i ens egna skalle, och i skolan tenderar man att odla en personlighet som sedan blir en självuppfyllande profetia.

Ingen håller en presentation utan att vara nervös, alla har fjärilar i magen och tvekar och drabbas av plötslig feber och kan inte dyka upp, det första och bästa steget är att vara förberedd, ju mer desto bättre, om du är påläst så in i helvete i ämnet du ska diskutera eller ta upp, då kommer det flyta på.

Har själv hållit presentationer där jag känt mig ur slag, trött, ofokuserad, mullig på uttalet och med svettpärlor i pannan, döm om min förvåning när jag läst betygen och får se att det var tvärtemot min självbild….

Öva i badrumsspegeln, spela in dig själv med mobilen och lär dig att att dels stå ut med din egna röst, men även att vara schysst nog mot dig själv att komma med konstruktiv kritik.

Öva på middagar släktträffar, gör små saker som att fråga främlingar på stan om vägbeskrivning, gå på fotbollsmatch och skråla med i ramsor, hitta något att bygga ifrån.

Precis som att du inte lägger dig dag 1 under bänkpressen och tar 150kg, så måste du börja någonstans och bygga från det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in