• 1
  • 2
2022-09-19, 13:18
Medlem
Hej,

Har ett batteri som varit i en avställd bil i ca 1 år (batteriet 1-2 år gammalt).
Batteriet är nu helt dött, bilen gick dock igång med hjälp av startkablar tillsammans med annan bil.

Testa att sätta batteriet på laddning men hände inte så mycket. Gissar då på att det är alldeles för låg volt för att en vanlig batteriladdare ska börja ladda det.

Minns inte exakt, men går det inte att "boosta" det döda batteriet med ett fungerande batteri?
Tror jag gjorde något liknanade för flertal år sedan, men minns inte exakt hur man kopplade.

Någon som vet halvt vad jag menar?
Som isåfall kan berätta hur man får igång det döda batteriet?

Tack på förhand!
Citera
2022-09-19, 13:29
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Hej,

Har ett batteri som varit i en avställd bil i ca 1 år (batteriet 1-2 år gammalt).
Batteriet är nu helt dött, bilen gick dock igång med hjälp av startkablar tillsammans med annan bil.

Testa att sätta batteriet på laddning men hände inte så mycket. Gissar då på att det är alldeles för låg volt för att en vanlig batteriladdare ska börja ladda det.

Minns inte exakt, men går det inte att "boosta" det döda batteriet med ett fungerande batteri?
Tror jag gjorde något liknanade för flertal år sedan, men minns inte exakt hur man kopplade.

Tack på förhand!

Du kan parallellkoppla ett fräscht batteri med laddaren till det döda batteriet. Ett tag efter att laddningen kommit igång kan du koppla bort det fräscha batteriet igen.

Edit: Fyll på med batterivatten också.
Citera
2022-09-19, 13:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Hej,

Tack på förhand!
Provat med en gammal hederlig laddare med ampere mätare? En sådan kan mätaren stå lågt ett bra tag för att sedan klättra uppåt om det är ganska friskt eller visa högt direkt.

En laddare med som man kan vrida på en starthjälp som kramar på, njooo det kanske går att väcka ett dött batteri om man kör korta stunder men det kommer troligen aldrig bli bra igen då är det bättre att det laddas långsamt men det är ju bara min åsikt
Citera
2022-09-19, 13:32
Medlem
Jag höll in alla knappar på laddaren ett tag så lös alla lampor och då ladda den det
Citera
2022-09-19, 13:38
Medlem
En sån där starthjälp som inte bara är en laddare utan även går att starta en bil med brukar få liv i ett batteri. Ett annat sätt är att dra på med för hög spänning ett tiotal sekunder. Till exempel från två seriekopplade bilbatterier som kopplas parallellt till det dåliga. Men inte länge, då blir set varmt.
Citera
2022-09-19, 15:41
Medlem
Det brukar i de flesta fall räcka med att bilen får starthjälp och sedan själv laddar upp batteriet, men inte i alla fall.
Är spänningen ner på 7 á 9 volt går det inte att ladda batteriet med en elektronisk batteriladdare typ CTEK.
Då måste man först ladda batteriet med en analog batteriladdare tills spänningen är 9 volt - därefter CTEK.
Men är det för urladdat och fosfaterat, efter att inte ha brukats på något drygt år, då hjälper inte den metoden heller.

Gammalt batteri med "proppar" bör laddas med "propparna" demonterade - justera vätskenivån efteråt.

Se även till att, på moderna "propplösa" batterier, evakueringsslangen finns på plats och slutar långt nere under bilen så att inte utrustning runt batteriet skadas av ångorna.
Citera
2022-09-19, 18:58
Medlem
killawifes avatar
De flesta batterier som blivit urladdade till under 6 volt går aldrig att få bra igen. Man KAN få upp dem i 12v så att de går att använda men deras kapacitet kommer att vara kraftigt reducerad, ofta till runt 50-60%. Det enklaste sättet att få liv i ett gammalt urladdat batteri är att använda en gammal icke-smart laddare som bara krämar på och inte stänger av när den märker att batteriet reagerar onormalt.
Man kan även använda bilens generator om man har möjlighet, då denna också bara krämar på och har en väldigt hög laddström.

Jag gjorde själv detta med 5-6 batterier i vintras men kunde inte få något av dem att faktiskt prestera dugligt. Det går dock att starta en bil med dem och de tar emot laddning och så men de har betydligt högre självurladdning än ett friskt batteri och en köldknäpp så är det kört. I slutändan gav jag upp och köpte ett nytt batteri på biltema istället.
Citera
2022-09-19, 19:02
Medlem
sommarlovs avatar
Lägg inte ner för mycket energi på batteriet, följ de enklare tipsen här, inte mer.
Nätet svämmar över av fantasifulla metoder, men ett bilbatteri kan bli mycket farligt om något går fel!
Citera
2022-09-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Det brukar i de flesta fall räcka med att bilen får starthjälp och sedan själv laddar upp batteriet, men inte i alla fall.
Är spänningen ner på 7 á 9 volt går det inte att ladda batteriet med en elektronisk batteriladdare typ CTEK.
Då måste man först ladda batteriet med en analog batteriladdare tills spänningen är 9 volt - därefter CTEK.
Men är det för urladdat och fosfaterat, efter att inte ha brukats på något drygt år, då hjälper inte den metoden heller.

Gammalt batteri med "proppar" bör laddas med "propparna" demonterade - justera vätskenivån efteråt.

Se även till att, på moderna "propplösa" batterier, evakueringsslangen finns på plats och slutar långt nere under bilen så att inte utrustning runt batteriet skadas av ångorna.

Cteks större laddare har ett läge där de lämnar ström utan motspänning, kan användas att driva något som går på 12 volt, men även att väcka batterier som slumrat in för djupt.
Citera
2022-09-19, 22:40
Medlem
448s avatar
Supplymode heter läget
Citera
2022-09-20, 13:17
Medlem
INTPs avatar
Blybatterier tar skada av att vara urladdade längre tid, så bli inte förvånad om du aldrig får det att ta laddning eller om det inte tar tillräckligt mycket laddning för att göra sitt jobb igen. Visst, försök ladda men var inställd på att du antagligen behöver köpa nytt.
Citera
2022-09-20, 15:07
Medlem
discofunks avatar
Köp ett nytt.
Även om du skulle få igång laddningen så blir ett bilbatteri som en gång laddat ur sig aldrig mer sig likt är min erfarenhet. Så det slutar ändå med att du måste köpa ett nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in