• 1
  • 2
2022-09-19, 12:58
Medlem
bithaxs avatar
Så tidigare har jag lyckats ångra köp på nätet innan varan har skickats genom att referera till lagen om distansavtal. Oftast brukar e-handlarna säga att det ”inte går” att ångra sig men när man refererar till lagen så brukar det plötsligt gå.

Men nu har jag råkat ut för en som inte verkar bry sig om detta. Och när jag nyligen dubbelkollade lagen så står det ju faktiskt att ångersfristen börjar gälla när konsumenten fått varan.

Men hur tolkar ni det? Man kan alltså inte ångra sig innan man fått paketet? Och man måste själv betala för att skicka tillbaka det?

Enligt lagen ska det ju finnas ett formulär som man kan fylla i när man ångrar sig. Jag har nog aldrig sett nått sånt.

Och slutligen, om företaget vägrar gå med på att ångra köpet, vad kan man göra? Skicka tillbaka och sedan kräva pengarna från kreditkortsbolaget?

Fö tycker jag detta är lite av en dick move av näthandlaren. Det måste ju gå att ångra en order som inte har skickats ännu.
Senast redigerad av bithax 2022-09-19 kl. 13:07.
Citera
2022-09-19, 13:20
Medlem
Är väl inte säkert att handlaren kan bromsa ordern. Den kanske gick vidare direkt till ett annat företag som sköter packning och distribution.
Citera
2022-09-19, 13:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Så tidigare har jag lyckats ångra köp på nätet innan varan har skickats genom att referera till lagen om distansavtal. Oftast brukar e-handlarna säga att det ”inte går” att ångra sig men när man refererar till lagen så brukar det plötsligt gå.

Men nu har jag råkat ut för en som inte verkar bry sig om detta. Och när jag nyligen dubbelkollade lagen så står det ju faktiskt att ångersfristen börjar gälla när konsumenten fått varan.

Men hur tolkar ni det? Man kan alltså inte ångra sig innan man fått paketet? Och man måste själv betala för att skicka tillbaka det?

Enligt lagen ska det ju finnas ett formulär som man kan fylla i när man ångrar sig. Jag har nog aldrig sett nått sånt.

Och slutligen, om företaget vägrar gå med på att ångra köpet, vad kan man göra? Skicka tillbaka och sedan kräva pengarna från kreditkortsbolaget?

Fö tycker jag detta är lite av en dick move av näthandlaren. Det måste ju gå att ångra en order som inte har skickats ännu.

Att ångerfristen har betydelse för hur lång tid du har på dig att ångra dig. Du kan absolut ångra dig innan du mottagit varan och fristen börjat löpa. Det följer av 2 kap. 10 §.

Huruvida handlaren kan stoppa varan eller inte är en annan sak.
Citera
2022-09-19, 15:24
Medlem
Ibland kan det vara svårt att stoppa en order. Beror helt på hur företaget byggt upp sin logistik. Dock har du 14 dagars ångerrätt efter att du mottagit varan men i de flesta fall står du för returfrakten. Ser inga större problem här. Räcker även med ett mail där du skriver att du ångrar köpet och ej vill ha varan. Sen har du en viss tid (typ en månad innan varan ska skickas tillbaka).

Handlar det om lån är du även skyldig att betala ränta under tiden du haft pengarna, däremot får inga andra avgifter tas ut!
Citera
2022-09-19, 15:27
Medlem
Citat:

Du har 30 dagar på dig att ångra ett distansavtal:
DistansAvtalet skall vara tydligt och läsbart. Detta för att skydda konsumenter. 14 dagar efter köp på distans har konsument rätt att ångra avtal trots skriftligt eller muntligt bekräftelse.
Ångerrätten DAL ger särskilt konsumenten ett extra skydd eftersom avtalet sker på distans.
Dal är särskilt anpassad för försäljning på distans. Permanenta butiker eller försäljning utomhus omfattas inte av DAL gäller däremot vid tillfällig försäljning på köpcentrum eller tex på loppmarknad.
Detta för att skydda konsumenterna och för att konsumenter skall vilja fortsätta handla med distansavtal. säkerhetsåtgärd som Skriftligt Avtal. Vid telefonförsäljning krävs också godkännande och underskrift per sms eller e-post detta för att förhindra att avtal missuppfattas eller missbrukas.
Senast redigerad av Tjejmedpondus 2022-09-19 kl. 15:40.
Citera
2022-09-19, 15:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Innan vi kan avgöra vem det är som står för "Dick Move".. kan du dela med dig vad det är du köpt?
Citera
2022-09-19, 19:26
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Innan vi kan avgöra vem det är som står för "Dick Move".. kan du dela med dig vad det är du köpt?

Kläder. Bland annat ett par jeans.
Det blev fel storlek på jeansen.
Så jag bad snällt att få byta storlek innan de skickar dem. Nej det gick inte.

Så om det inte går att ha dem får jag skicka tillbaka. För att slippa göra det så tänkte jag ångra köpet och beställa på nytt, men nej det gick alltså inte heller.

Beställning gjordes i söndags och jag skickade mail ganska omgående efter att beställningen lagts. Det kan ju omöjligt ha hunnit skicka den.
Citera
2022-09-19, 22:08
Medlem
Citat:

Så om det inte går att ha dem får jag skicka tillbaka. För att slippa göra det så tänkte jag ångra köpet och beställa på nytt, men nej det gick alltså inte heller.

Beställning gjordes i söndags och jag skickade mail ganska omgående efter att beställningen lagts. Det kan ju omöjligt ha hunnit skicka den.
Beställer du kläder, köp av de som har fri frakt och fria returer. Då kan du bara ångra ett köp eller byta storlek ifall de inte passar. Få större kedjor som inte kör med detta i dag väl? Oftast brukar de flesta "klädbutiker" ha fria returer ifall du fått "fel" storlek.
Citera
2022-09-19, 22:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Beställer du kläder, köp av de som har fri frakt och fria returer. Då kan du bara ångra ett köp eller byta storlek ifall de inte passar. Få större kedjor som inte kör med detta i dag väl? Oftast brukar de flesta "klädbutiker" ha fria returer ifall du fått "fel" storlek.
Är det ett distansköp så har man alltid rätt att returnera kläder om det handlar om minst 400 kronor (undantaget underkläder). Man är skyldig att betala returfrakten själv endast om de informerat om den skyldigheten i förväg, samt gett en ungefärlig ide om vad det kan kosta.

(Det jag skrev gäller enbart returer utan skäl. Är det fel på varan så har man rätt att returnera den och få den utbytt eller återbetalad oavsett belopp och även om det är underkläder, och på säljarens bekostnad.)
Citera
2022-09-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Är det ett distansköp så har man alltid rätt att returnera kläder om det handlar om minst 400 kronor (undantaget underkläder). Man är skyldig att betala returfrakten själv endast om de informerat om den skyldigheten i förväg, samt gett en ungefärlig ide om vad det kan kosta.

(Det jag skrev gäller enbart returer utan skäl. Är det fel på varan så har man rätt att returnera den och få den utbytt eller återbetalad oavsett belopp och även om det är underkläder, och på säljarens bekostnad.)
Var får du 400 kronor ifrån? Vad jag vet så finns det ingen undre gräns. Så länge underkläder är oanvända/oöppnade borde det gå att returnera även dessa! Dock specialbeställda produkter som t ex ett måttanpassat bord kan du inte bara ångra trots distansavtalslagen.
Citera
2022-09-19, 22:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Var får du 400 kronor ifrån? Vad jag vet så finns det ingen undre gräns. Så länge underkläder är oanvända/oöppnade borde det gå att returnera även dessa! Dock specialbeställda produkter som t ex ett måttanpassat bord kan du inte bara ångra trots distansavtalslagen.
2:1 a 2 st lyder:
"Kapitlet gäller inte för avtal utanför affärslokaler, om det pris som konsumenten sammanlagt ska betala understiger 400 kronor."

(Samma gräns finns även i 3 kap. om finansiella tjänster och instrument, men här gäller förstås 2 kap.)
Citera
2022-09-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
2:1 a 2 st lyder:
"Kapitlet gäller inte för avtal utanför affärslokaler, om det pris som konsumenten sammanlagt ska betala understiger 400 kronor."

(Samma gräns finns även i 3 kap. om finansiella tjänster och instrument, men här gäller förstås 2 kap.)
Vad jag förstår det som är att du utanför en butik om du handlar fysiskt inte kan använda ångerrätten på varor som understiger 400 kronor. Jag har utnyttjat min ångerrätt på mobilfodral bl a som kostat runt 139-199 kronor då det var beställt via nätet. Var inte alls lika snyggt och praktiskt som jag hade föreställt mig.

Tror du misstolkar lagtexten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in