Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Så tidigare har jag lyckats ångra köp på nätet innan varan har skickats genom att referera till lagen om distansavtal. Oftast brukar e-handlarna säga att det ”inte går” att ångra sig men när man refererar till lagen så brukar det plötsligt gå.
Men nu har jag råkat ut för en som inte verkar bry sig om detta. Och när jag nyligen dubbelkollade lagen så står det ju faktiskt att ångersfristen börjar gälla när konsumenten fått varan.
Men hur tolkar ni det? Man kan alltså inte ångra sig innan man fått paketet? Och man måste själv betala för att skicka tillbaka det?
Enligt lagen ska det ju finnas ett formulär som man kan fylla i när man ångrar sig. Jag har nog aldrig sett nått sånt.
Och slutligen, om företaget vägrar gå med på att ångra köpet, vad kan man göra? Skicka tillbaka och sedan kräva pengarna från kreditkortsbolaget?
Fö tycker jag detta är lite av en dick move av näthandlaren. Det måste ju gå att ångra en order som inte har skickats ännu.
Du har 30 dagar på dig att ångra ett distansavtal:
DistansAvtalet skall vara tydligt och läsbart. Detta för att skydda konsumenter. 14 dagar efter köp på distans har konsument rätt att ångra avtal trots skriftligt eller muntligt bekräftelse.
Ångerrätten DAL ger särskilt konsumenten ett extra skydd eftersom avtalet sker på distans.
Dal är särskilt anpassad för försäljning på distans. Permanenta butiker eller försäljning utomhus omfattas inte av DAL gäller däremot vid tillfällig försäljning på köpcentrum eller tex på loppmarknad.
Detta för att skydda konsumenterna och för att konsumenter skall vilja fortsätta handla med distansavtal. säkerhetsåtgärd som Skriftligt Avtal. Vid telefonförsäljning krävs också godkännande och underskrift per sms eller e-post detta för att förhindra att avtal missuppfattas eller missbrukas.