Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-19, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Sverige har ett överskott på el
Varför ska du Spara ?
För att få ner priset i europa såklart...va trodde du.
Citera
2022-09-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför går inte regeringen ut med sparåtgärder på elen i privathem å offentligt redan nu ???
Kan det va för de förlorade skatteintäkter det skulle innebära för staten ??
själv tror jag de flesta kan spara minst 25 %. vad tror ni ??

Vem tror på att det är rätt metod på att sänka elförbrukningen, och att ryssland blir drabbad av det, de säljer ju sin gas till något annat land än till EU. argumenten luktar illa, att sänka elen gör ju att man kan exportera mer till ett högre pris till andra länder!
Att utsläppen minskar när vår elproduktion är fossilfri idag stämmer ju inte. Folk är korkade måste jag säga, ena stunden ska de köpa elbilar och andra sänka elförbrukningen. Alla dessa experter, forskare m.fl. kommer ständiga påbud vad som är bäst för folk.
Att det är ett systemfel som enbart drabbar konsumenter ifrågasätter man inte. Elproducenter förlorar inget på det här, och skatte intäkter blir inte mindre!
Så vem är förlorarna?
Allt handlar om att täcka förluster på derivatmarknaden där olja och gaskontrakt är betydande.
Citera
2022-09-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Jag tror det redan händer och mer kommer att ske. Tror väldigt många hushåll har inte slagit på värmen än som de kanske gjort tidigare år. Många säljer av sina badtunnor nu. Diskar med full maskin, etc.

Visst så finns det många säkert som lever kvar som vanligt. Men kom januari så kommer du se att gemene man är bra duktigare på alla tips och tricks för att få ned elräkningen.
Tror det händer jag med...andra länder går redan in med sparinfo...varför inte sverige redan nu..varför vänta till vintern .
Citera
2022-09-19, 08:30
Medlem
Citat:
Tror det händer jag med...andra länder går redan in med sparinfo...varför inte sverige redan nu..varför vänta till vintern .

Vi har "ingen" regering som kan besluta och frågan är ju inte valvinnande, får se när ny regering är klar
Citera
2022-09-19, 08:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Min undran var vad TS skulle spara på specifikt, inte vad MAN kan spara in på vilket ofta menas "vad andra kan göra"

Och vi som redan inte har lampor på i onödan, kör full tvättmaskin/diskmaskin trivs svalt och lever ekonomiskt och inte förbrukar mer än vad som behövs, vad skall vi spara in på
Jag var nog lite snabb där... Det är en fråga man bör ställa till politikerna. Matlagning är det enda. Typ äta kallskuret och annan mat man inte behöver tillaga med värme.
Citera
2022-09-19, 08:44
Medlem
Stäng ner Facebooks serverhall och resten av alla utländska skitföretag som har i princip noll i skatt för elen så sparar vi för resten av landet.

https://www.gp.se/ledare/regeringens...sko-1.80081351
Citera
2022-09-19, 08:45
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
För att få ner priset i europa såklart...va trodde du.

Lite som när Sverige skall rädda världens miljöutsläpp. Så länge inte resten av Europa har ditt
tankesätt så är det menlöst. Just saying. Själv personligen har jag ALLTID inte slösat på ström
i onödan, det är ju typ puckat att ha lampor tända i rum man inte befinner sig i.

Grannen i huset bredvid har ALLA lampor i kåken tänd och det gäller även toaletterna. När jag är
över till henne så får man börja med en rundvandring och släcka alla lampor. Hon frågar varför och jag svarar varför hon ska sitta och betala pengar för att dammråttorna under badkaret skall se bättre.
Citera
2022-09-19, 08:46
Medlem
Facades avatar
Om jag ska spara på elen hur ska jag då kunna spela på min elgitarr?
Citera
2022-09-19, 08:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Varför går inte regeringen ut med sparåtgärder på elen i privathem å offentligt redan nu ???
Kan det va för de förlorade skatteintäkter det skulle innebära för staten ??
själv tror jag de flesta kan spara minst 25 %. vad tror ni ??

Hur mycket skulle ett företag kunna spara in? Det är oftast på dagtid som priserna är högst och det är då tiden där vi ska spara som mest. 70% av befolkningen är då inte ens hemma i sina bostäder och gör då av med minimalt med el så detta borde då gå ut till alla företag som behöver dra ner på elförbrukningen.

Frågan är vad ex ett pappersbruk kan dra ner på och vilken nytta det kommer göra? Att stänga av pappersmaskinen är det som gör mest skillnad men då tjänar man istället inga pengar. Att släcka belysning, sänka temperaturen osv på kontor är också en möjlighet men då kommer det börja klagas på detta också men visst, några kilowatt går säkerligen att spara på alla företag.
Citera
2022-09-19, 08:47
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Jag tror det redan händer och mer kommer att ske. Tror väldigt många hushåll har inte slagit på värmen än som de kanske gjort tidigare år. Många säljer av sina badtunnor nu. Diskar med full maskin, etc.

Visst så finns det många säkert som lever kvar som vanligt. Men kom januari så kommer du se att gemene man är bra duktigare på alla tips och tricks för att få ned elräkningen.

Går ju att diska för hand och då spara man bra mycket mer pengar.. Går fortare med. Tar max 5-10 min och drar ytterst lite el.
Citera
2022-09-19, 08:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
Stäng ner Facebooks serverhall och resten av alla utländska skitföretag som har i princip noll i skatt för elen så sparar vi för resten av landet.

https://www.gp.se/ledare/regeringens...sko-1.80081351

Bra skrivet.
Skulle inte märka någon skillnad om skiten stängdes av då jag inte använder Facebook. Ser egentligen ingen nytta med detta företag men de tycks göra enorma mängder pengar.
Citera
2022-09-19, 08:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Går ju att diska för hand och då spara man bra mycket mer pengar.. Går fortare med. Tar max 5-10 min och drar ytterst lite el.

Är man en hel familj så diskar man inte på 10 minuter. Oftast så går det åt mer el och vatten att diska för hand än vad en diskmaskin drar under hela sitt program nu för tiden.
Vill du ha varmt vatten så måste detta värmas upp, det görs med el.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in