• 9
  • 10
2022-09-20, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Varför går inte regeringen ut med sparåtgärder på elen i privathem å offentligt redan nu ???
Kan det va för de förlorade skatteintäkter det skulle innebära för staten ??
själv tror jag de flesta kan spara minst 25 %. vad tror ni ??

Du förstår nog inte hur det fungerar. Det stora tekniska problemet är energilagring. Vi kan liksom inte spara in 25% idag som vi använder i jul.
Citera
2022-09-20, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Du är dum i huvudet. Vi har ett överskott när det blåser. Vindstilla dagar har vi knappt någon el alls.

Äh, folk fattar inte. Några av oss gör det, men om du vill hade du gärna fått informera istället, jag orkar inte.

En superbra idé var ju att folkomrösta ang kärnkraft. Ingen förstår ens problemet men alla har starka åsikter i frågan. Det blir lite fel.

Vi hittar en minoritet att skylla vårt missnöje på istället. God natt
Citera
2022-09-20, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Du förstår nog inte hur det fungerar. Det stora tekniska problemet är energilagring. Vi kan liksom inte spara in 25% idag som vi använder i jul.
Ok ..då har alla experter fel då som uttalat sig på teven att en 10%ig minskning kan halvera elpriset...
om du följer med på nyheterna så förklarar dom.
Senast redigerad av chonard 2022-09-20 kl. 02:12.
Citera
2022-09-20, 02:17
Medlem
Citat:
Ok ..då har alla experter fel då som uttalat sig på teven att en 10%ig minskning kan halvera elpriset...

Ja, spotpriset är ju beroende av tillgång och efterfrågan. Vilka är experterna?

Vart tänkte dessa experter om att vi skulle lagra vinden, solen eller vattnet? Jag kanske har missat något. Tror du att vi har en batteribank någonstans, eller tänker du att vi ska lagra vatten. Vet inte hur det ser ut med vattendomarna just nu, men hur mycket energi tror du att man har att spela med?

Vårt elpris är till stora delar beroende av tysklands energibrist. Jag förstår visserligen inte hur vi kan lösa det med pristak för gaspris eller vad det snackas om, men att vi sparar el just nu är ingen lösning.

Iofs, man kan spara ved nu, och använda den sen. 🤯😂
Citera
2022-09-20, 02:20
Medlem
Citat:
om du följer med på nyheterna så förklarar dom.

Med det sagt, spotpriset kanske inte är linjärt mot förbrukningen. Dvs en 10% nedskärning kan innebära en större besparing - momentant. Men fortfarande - 25% besparing idag hjälper dig inte vid jul då krisen kommer.
Citera
2022-09-20, 04:07
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Ingen här som kommer med tipset att man kan köpa en ups och ladda den hos grannen eller på jobbet? Alternativt på natten med timpris på elen

Jo tanken har också slått mig, att köpa en krafrigare men portabel powerbank att ha med på jobb men avakter lite tills jag vet hur räkningarna ser ut.
Citera
2022-09-20, 04:47
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När jag startar min diskmaskin på normalt läge så tar det typ 2 timmar.

Sätter jag den på Eco så vill den ha 3,5 timme på sig.

Elanvändning under 3,5 timme borde rimligtvis vara högre än drygt 2 timmar.

Eco betyder nog att den använder mindre vatten, men mer el använder det nog eftersom det tar mycket längre tid. I alla fall med min maskin och den är ganska ny,
Ja vår är ny med, mindre vatten ja, men även lägre temperatur och drar mindre el, om man får tro energimyndigheten. https://www.energimyndigheten.se/nyh...-i-diskmaskin/
Citera
2022-09-20, 05:51
Medlem
Citat:
Varför går inte regeringen ut med sparåtgärder på elen i privathem å offentligt redan nu ???
Kan det va för de förlorade skatteintäkter det skulle innebära för staten ??
själv tror jag de flesta kan spara minst 25 %. vad tror ni ??

Vi har just nu en övergångsregering som i stort sett bara fattar beslut i löpande ärenden.
Att det behöver sparas har väldigt många förstått ändå. håller ändå med dig att det varit rätt skralt med nyheter i ärendet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in