2022-09-18, 16:46
Medlem
Många är vi, infödda svenskar som ibland bara går förbi Turkaffären. Vi känner ngn doft och kanske tittar nyfiket in. Men vi går aldrig in med rädsla för det okända.

Men hur är det i Turkaffären?

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Datummärkning
Etc?
Senast redigerad av jonte400 2022-09-18 kl. 16:57.
Citera
2022-09-18, 16:48
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Många är vi, infödda svenskar som ibland bara går förbi Turkaffären. Vi känner ngn doft och kanske tittar nyfiket in. Men vi går aldrig in med rädsla för det okända.

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Etc?
Handlar rätt mycket grejor i turklivsen. Allt från nötter till röka.
Citera
2022-09-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Handlar rätt mycket grejor i turklivsen. Allt från nötter till röka.
Röka?
Hur är nötterna?
Citera
2022-09-18, 16:53
Medlem
Ess85s avatar
Blattar/Araber eller vad fan dom nu är tog över lokala ICA butiken för ett antal år sedan.

Det är smutsigt som fan och det luktar riktigt äckligt, man kommer knappt fram för att det står varor överallt.
Dom har knappt några svenska varor överhuvudtaget och självklart inget från gris. Allt ska vara "Halal"

Fattar inte hur dom inte har blivit nedstängda än, men dom har väl en "kusin" som jobbar på livsmedelsverket.
Citera
2022-09-18, 16:54
Medlem
Citat:

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Etc?
Fräscht - Nej, x antal som fått stänga eftersom de sålde gammal mat.
Citera
2022-09-18, 16:55
Medlem
WizardPolices avatar
Jag har vågat mig in på såna affärer vid två-tre tillfällen bara, precis som du skriver så undviker nog de flesta normala svenssons dessa ställen. Min upplevelse är att det var väldigt rörigt och oorganiserat. Varor är blandat huller om buller utan logik. Utbudet är också skevt fördelat med exempelvis jättemycket av en viss sorts livsmedel och nästan inget av andra. Frukt och grönt är billigt. Priser lyser med sin frånvaro = hög risk för blåsning?
Citera
2022-09-18, 17:00
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Röka?
Hur är nötterna?
Nötterna är av mycket bra kvalitet.
Köper en hel del sujuck med.
Citera
2022-09-18, 17:01
Medlem
MyJustices avatar
Citat:

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Datummärkning
Etc?
Bra erfarenhet .
Gillar att sondera i utbudet i turkaffären .
Ica handlar jag i princip aldrig i .
Trist utbud
Inget spännande
Utspädd mat.
Nej går till lidl Konsum och turken istället
Sedan typ 10 år tillbaks
Citera
2022-09-18, 17:08
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Bra råvaror?
Priser?
Fräscht?
Går det betala med kort?
Datummärkning
Etc?

Generellt billiga frukter och grönsaker, men från helt andra länder än storkedjorna. Ekologiskt är bara att glömma. Och oftast får man leta lite längre för att hitta dem i bra skick, mycket övermogna grejer. Men har alltid hittat lagom mogna med lite letande.

Ris, bulgur och sånt är oftast billigare. Men även här från andra leverantörer, dock generellt bra kvalité.

Man hittar alltid roliga drycker, både läsk och juicer och sånt. Även småkakor ibland, men det gäller att vara bevandrad i kakor från mellanöstern. Det är lätt att råka köpa torra och smaklösa varianter. Det är alltså så de ska vara, inte att de är gamla.

Godiset brukar vara skit, men de har alltid några name brands oftast några kronor billigare.

Sist köpte jag ett stort paket suçuk-korv som var riktigt bra och billigt.

Det enda bröd de brukar ha är olika varianter av pitabröd och vitt rostbröd.

Kryddor är generellt billigare och det kan finnas vissa kryddor man aldrig hört talas om, men även här får man hålla lite koll och lukta sig fram.

Generellt är butikerna lika fräscha som små livsbutiker på kontinenten, alltså inte som svensk standard men inte helt kaos heller. Men det finns undantag, har varit i butiker med dammlager på både hyllor och varor.

Utöver övermogna frukter och grönsaker har jag aldrig stött på gamla varor.

Ja, alla tar kort.
Citera
2022-09-18, 17:29
Medlem
PeterJihadis avatar
Jag håller mig i största möjliga mån ifrån affärer som drivs av turkar/araber/kurder. Men för ett tag sedan så var jag dock inne i en sådan med en bekant som är från Eritrea. Han skulle handla filodeg, när vi öppnar kylen där förpackningarna ligger så upptäcker vi att hälften av alla varor är mörkgröna av mögel.
Det var även märkliga affischer med arabiska bokstäver på, som förde tankarna till ISIS. Det var även någon nasheed (arabisk vokalmusik) som spelades på hög volym.
Jag fråga han efteråt vad fan han handlar där för. Han sa att han egentligen inte vill gå till sådana butiker, men att det finns matvaror där som man inte hittar på Ica.
Citera
2022-09-18, 17:35
Moderator
manamanahs avatar
Matlagning och metoder --> Matredskap och inköpsställen
/Moderator
Citera
2022-09-18, 17:38
Medlem
Gentlemahns avatar
Samma kvalité, oftast till mycket lägre pris!

Finns en anledning till varför ICA handlarna glider runt i Ferraris... lättlurade svenssons.

Handlar bara i turkbutiker och Willys i princip. /Etnisk svensk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in